Gå til innhold
Arkivverket

[#74699] Elisabeth Askelin, Landskrona, Sverige


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Høkaren Anders Niclasson var gift med Elisabeth Askelin f. 27.2.1793(?). Har forsøkt å finne hennes foreldre Pehr Askelin og Christina Winnung uten hel.(Ellers har jeg kun Anders Niclasson bakover med F.S.) Søker derfor info om Pehr og Christina.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Som Berit har funnet på FS så giftet Elisabeth seg i 1819.Jeg har sett i vigselsboken i håp om at det kan gi noen ledetråder, men det gjorde det ikke.Landskrona stadsfors. vigselsbok C:8 side 165: Borgare och høkare anders Nicklasson och jungfru Elisabeth Askelin. Lyst 10/10-1819. Vigselsdato stod tom, men er innført som viet par nr 10. Par nr 9 ble gift 31 okt, par nr 11 den 26 nov, så den oppgitte vielsesdato 18/11-1819 kan fint stemme.Sjekket f.boken for landskrona stadsfors og Elisabeth er ikke født der 27/2-1793.Så da fører dette deg ikke videre. Vet du noe mer ? Mye eller lite ?Hilsen anne lene hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Litt detektivarbeid, og jeg fant litt til.Husforhørene A1:11, 1823-1826 side 50 og A1:13 side 81 og A1:14 side 91 hele tiden på plassen Norra Qvarn no 107:Tim.mäst Pehr Askulin f 20/2-1760 Askhustru Christina Vinning 24/5-1764 Lund. Død 1828De står i disse husforhør ikke oppført med hjemmeboende barn, men på samme plass som dem bor:Høkare Anders Nicklasson 4/6-1788 Glumslöfhustru Elisabeth Askulin 27/2-93 LandskronaBarn: Nils Petter 4/10-24Cath. Boletta 20/8-20Anna Jacobina 17/11-21, død 6/3-23Jöns Christian Jacob 6/12-28. død 1830Disse 4 barna var født i Landskrona.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Berit og Anne Lena. Til min svenske gren har jeg kun data fra FS. Det var Nils Petter som kom til Norge og giftet seg først i Manger og siden i Moss. Og hans slekt har jeg tilbake til 1700 via FS. Grenen Elisabeth stoppet med Pehr og Christina. Takker for svarene Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Christina er født Lund og finnes i f.bok C:3 side 553 Christina født 24/5-1764 døpt 27/5. Foreldrene var : Pehr Andersson og Karna Nilsdotter. Mulig da Vinning navnet har kommet inn senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Desverre er det ikke noe f.bøker tilgjengelig som gjør at jeg kan sjekke Per Askulins dåp i Ask. Det meste starter først rundt 1810-1815 og det er jo mange år etter at han ble født.Det fremkommer på Svar at materialet ble eldhärjat i 1820, så det kan jo være at en del gikk tapt da.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Anne Lene. Jeg takker for den info jeg har fått fra deg. Dessverre er det mange kirker/bøker som har gått opp i røyk. Men Pehr og Christina giftet seg kanskje på Lund hvor Christina er født.Hvor Pehrs far muligens er nevnt.? Godt Nyttår! hilsen Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Vanskelig å finne noe som monner. Det første husforhør jeg kan finne Per Askulin og Christina Vinning i er forhøret som dekker årene 1814-1818, der finnes de på side 159. Før det finner jeg dem ikke, men det er mulig at en med nødvendig lokalkunnskap vil kunne finne dem.Mulig du kunne være tjent med å legge inn et spørsmål på anbytarforum ?Christina Vinning, vet vi jo dør i 1828. Jeg lurte litt på om det er mulig å finne dødsdtoen, for så å finne boupptekningen, i håp om at noe ny info kan stå der.Dødsdatoen fant jeg greit. Hun finnes innført i Landskrona C:7, bild 242, døde i 1828: Død 13/10-28 gravlagt 19/10 timmarmästaren P. Askulins hustru Christine Vinning, 64 år, død av bröstsjukdom.Når jeg så sjekker om det finnes noen bouppteknign, så gjør det delvis det, men kun et register, og der finner jeg Christina. I Landskrona Rådhusrätt och magistrat bou reg 2 bild 133. I registeret står desverre ikke mer enn vi allerede vet via dødsinnførselen. Selve boupptekningen kan jeg ikke finne tilgjengelig. men, infoen sier at hun skal finnes i volum 24 på side 52.Oppbevaringsstedet skal være Landsarkivet i Lund:Namn Huvuddepå Besöksadress Dalbyvägen 4 Postadress Box 2016 220 02 Lund Telefon 010-476 82 00 Fax 010-476 82 20 Webbplats Lenke Namn Arkivcentrum Syd Besöksadress Porfyrvägen 16 Postadress Lund Telefon 046-222 17 00 Fax 047-222 17 39Det er mulig at du ved å henvende deg dit kan få kjøpt utskrift av boupptekning for 1828, volum 24 side 52.Jeg aner jo ikke om det kan ha noe for seg, men så er det i allefall nevnt.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Anne Lene, takker igjen for din hjelp, jeg vil prøve anbytarforum. Hanne, takker også for din info. Kanskje er Assar en bror til Pehr, det gjenstår å finne ut.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Takk igjen Hanne, jeg fant frem. Her var det veldig mye info å studere. Problemet er også her at kirkebøker er brent(13). Nå har jeg sendt spørsmål til anbytarforum også.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.