Gå til innhold
Arkivverket

[#74701] Familien GLAD på Grefsen i 1801 og Johan Fredrich Glad i Odalen i 1813


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Finner Fredrik døpt 31 okt 1813 i Sør Odal, født 29 okt utenom ekteskap med foreldre Johan Glad fra Grefsen i Akershus og Mari Gundersdatter Ous-eie (?).Et stykke ned på siden - høyre side:LenkeKan noen bekrefte at faren, Johan er den samme som står oppført som barn, Johan Fridrich 10 år, under Grefsen i Aker i FT 1801?Jeg har vært inne på de andre temaene i Debatt vedrørende Glad-familien og bl.a. funnet i innlegg nr. 28556 fra mars 2005 at paret på Grefsen var proprietær Fridrich Glad, gift med Johanne Marie ELisabeth Dallas, danserinne fra Hamburg.Hvis det er rette Johan Glad som får barn i Odalen i 1813 ville jeg sette stor pris på mer informasjon om denne familien.Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Ser at linken til Kjersti Aamodt (2) ikke fungerer. Men nr. 74616 tar opp samme tema tror jeg, litt lengre ned på denne siden.Jan Söstuen leter også etter noen i Glad familien. Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Jeg kan bekrefte at denne Johan Glad er den samme: Johan Frederik Glad, f. 12.3.1791 på Grefsen, sønn av proprietær Fredrik Glad og hustru Johanne f.Dallas. Det finnes mye stoff om Fredrik Glad, f.eks. Else M. Boye: 'Byens fedre - proprietær Fredrik Glad', Byminner, nr. 3, 1973 (utg. av Oslo Bymuseum). Paret hadde 13 barn, hvorav 10 vokste opp.Johan Glad var korporal i 'Kongens eget regiment' og tjenestegjorde i Sverige, hvor han døde i Malmö garnisonsmenighet 27.8.1828, bare 37 år gammel. Han var ugift, men hadde altså en 'uægte' sønn, som fikk navnet Fredrik etter farfaren. Moren var Mari Gundersdtr., Osstua, V.Os i Odalen. Gutten vokste opp på Leikvang. De siste opplysningene har jeg fra Fredriks oldebarn, som har tatt slektsnavnet Leikvang.Hilsen Alf B. Glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk - der fikk jeg svar på det jeg lurte på, samt interessant informasjon som jeg kan gå videre på.Jeg har sett litt på Johanne Marie Elisabeth Dallas, kjenner noen av dere til om det stemmer at hun er født rundt 1763 i Hamburg, at hennes far var George M. Dallas fra Scotland og at hun og Fridrich Huus Glad ble gift i Hamburg rundt 1782?Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf B. Glad

Johanne Marie Elisabeth Dallas var født i Hamburg 1.3.1764 og døde på Grefsen 5.11.1837. Hun giftet seg med Fredrik Glad 9.5.1782 i Christiania. Hun var datter av en tysk underoffiser opg hadde vært danserinne i København (iflg. Conradine Dunker: 'Gamle Dage'). Deres graver er ennå å se på Gamle Aker kirkegård. Hilsen Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Alf. Nå har jeg fått noe å henge fingrene i forstår jeg. Skal forske å få tak i de forskjellige kilder du refererer til. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.