Gå til innhold
Arkivverket

[#74703] Knut Halvorsen Sæle i Øygarden f.ca1698


Gjest Oddvar Søreide
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

I tingbok 1730, så står følgende:Ole Schoge tinglyse sit fra Knud Halvors/øn Sæle, Nils Anders/øn Kleppe, Vincents Ols/øn Bache, Nils Mikkels/øn Sangolt og Johannes Peders/øn Tvedt(s) udstedde Skiøde paa 2 Vaager 7 ½ merker fisk udi Nordvig, dat/erit 6 Decembr/is 1730.Dette må være på grunnlag av at stemor til Ole Hansen Skoge, Siselle Monsdatter døde i mars 1730. Ho hadde ingen livsarvinger og derved skulle hennes slekt arva ein halvpart av det ho eigde. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=113&filnamn=Sugr1729&gardpostnr=66&merk=66#ovre>LenkeAv de overnevnte, så er Vincent Bakke svoger til Ole Skoge, Nils Mikkelsen er stesønn til Ole sin bror Thomas. Mens de andre søsken broren Lars Åstveit 1g. Margrethe Knudsdatter (feil i kyrkjeboka)2g.Anne Mikkelsdatter Lenke Lenke og søstera Siselle g. Arent Halvorsen Hille i Austevoll ikkje er nevnt.Eg har ikkje kunne plassere Knut Halversen Sæle, Nils Andersen Kleppe (finner han ikkje)eller Johannes Pedersen Tveit, han er busett på Tveit i Sund og døde her. Lenke De kan være av Siselle Monsdatter si slekt eller Lars Åstveit sin første kone si slekt.Den einaste Knut Halvorsen Sæle eg finn, er han i Øygarden. Lenke Dette er vel samme mann, sjølv om alder avviker noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Uten at eg veit om overnevnte Nils Andersen Kleppe er samme mann som eg jakter på, så fann eg denne Nils Andersen som døde på Kleppe på Askøy. Kan være greit å sjekke han ut samtidig. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Halvorsen

Det er litt geografisk avstand mellom Søre Sæle og Nore Selle. Den Knut på Nore Sele i 1727 som det er lenke til i 1) tror jeg er Knut Johannessen Toska f.ca.1696 d.1762. Det skal være skifte etter Halvor Knudsen på Søre Sæle 29.3.1705 og da er enken Sissele Halvorsdatter og sønnen Knut nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Innlegg 3. Det er riktig at det er Sæle også i Sund. Den Alfred du søker kjenner eg ikkje til. Det var jo svært begrensa informasjon du gir, for han finnes ikkje blandt døde i Midhordland, så eg antar at han kanskje flytta til ditt distrikt. Har du fleire opplysninger tilbake i tid, så skal eg nok finne ut hans aner.Innlegg 4. Eg såg på skifte og det gir kun svar på kven foreldra hans var og at han ser ut til å være enebarn. Kvar vart det så av den Knut eg søker, når den andre er Knut Johannesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Ad nr (3) Han hadde familie i Meløy/Lurøy. Skal komme tilbake til dette når jeg får flere opplysninger.Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det er som regel ikkje så mykje som skal til av opplysninger. Mykje som ligg på internett.Her er vel gravsteinen til Alfred, der han er født 5/2-1921 [url="http://www.ecclesia.no/unsecure/data/user_meloy/monument/img/pict7256_1402.jpg>LenkeHer er dåpen hans, sjå punkt 5 LenkeHer er dåpen til hans far Nils, sjå punkt 19. Han var tvilling. LenkeHer dåpen til mora Konstanse. LenkeHer er Nils sammen med foreldrene i 1900, resten finn du vel ut bakover i tid. LenkeHer er Konstanse sammen med sine foreldre i 1900, resten finn du vel ut bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Kanskje har du oversikten på søsken til Alfred, men her de som var på nett.Broren Adolf [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2182&idx_id=2182&uid=ny&idx_side=-46>LenkeSøster Gudrun Karia LenkeSøstera Klara Nilsine LenkeI tillegg så vart faren Nils sin tvillingbror Peder Johan gift med Johanna som var søster til Konstanse. Her døper de ett barn LenkeI tillegg har jo Heidi Slettemoen fått med seg de to brødrene på sin nettside og da er det berre å klikke seg bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Sørdal

Hei Oddvar. Godt nytt år. Tusen takk. Jeg har sendt disse opplysningene (pr brev) til de som spurte meg om jeg kunne finne ut av dette. mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei Per,Alfred var født 5.2.1921, sønn av Nils Olai Bertin Lars. Sæle f. 1896 og hustru Konstanse Elida Karlsdtr. f. 1894.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1941&idx_id=1941&uid=ny&idx_side=-37>Lenke Permanent bildelenke: LenkeNils var sønn av Lars Mikal Nils. Sæle (1853-1917) og kona Kari Pedersdtr. Hamre f. 1860. Dem finner du mer om på mine sider:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.