Gå til innhold
Arkivverket

[#74711] Hvem var Gustav Jørgen(sen) Barth, Dypvåg (A-A) 1760-/1770-årene?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg støtte nylig på en kar i ministerialboka for Holt/Dypvåg A 1/1 1765-1798, som jeg ikke kan plassere i noen nærmere slektskontekst.27. juli 1766 trolover Gustav Jørgensen Barth seg i Dypvåg med Malene Svendsdtr. Forloverne er Jacob Johannesen Smed og Torbjørn Salvesen Næs. De gifter seg 8. mars 1767, men før de kommer så langt, blir Malene gravid - og hun føder dattera Inger 17. november 1766. Ved dåpen 22. november går det fram at det ikke er moras forlovede som er faren: 'Gustav Jørgen Barth paa NæsEje, som var trolovet d. 17 Jul. med Malene Svensdaater, forlangede hendes barn (...) født d. 17 Nov., døbt for uægte barn'. Den utlagte barnefaren er 'Een gift Mand Wille Christensen Øster SanØen'.Både Malene Svendsdtr. og Wille Christensen (som var innflyttet fra Jylland) måtte skrifte offentlig for 'Horerie'. Malene den 6. februar 1767 og Wille de 1. april s.å. - bare ei uke før Malene endelig fikk gifte seg med Gustav Barth.Ekteparet Barth får et dødfødt barn i desember 1770 - og 4. april 1774 har de sønnen Hans Jørgen Gustavsen til dåpen i Dypvåg.Er det noen som har gode tips når det gjelder Gustav Barths opphav? Han kalles i ett tilfelle (muligens to) Gustav Jørgen Barth - ellers vekselvis Gustav Jørgensen Barth og Gustav Jørgensen NæsEje. Det er åpenbart at han må ha vært innflytter til Dypvåg, og jeg har foreløpig ikke klart å innpasse ham i noen kjent Barth-/Bartz-sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et par pussige og interessante sammentreff:I den lange Bartz-tråden (Lenke) er det fra innlegg 310 og utover omtalt en Gustav Hansen Barth(s), som er smed i Tvedestrand. 17/10 1784 trolover han seg med Karen Kirstine Andersdtr. Næseie(?). De gifter seg i Holt 13/3 1785. De får flere barn, og jeg siterer fra innlegg 310:'Torkild Ellingsen Gliddi er fadder ved en av dåpshandlingene (og han var dessuten forlover for Gustav og Karen Kirstine). Også hans sønner Sveinum/Svenning og Elling Torkildssønner Gliddi er blant fadderne. Den mulig interessante koblingen her, er at Torkild Ellingsen Gliddi var svoger til hammersmed Anders Gustavsen - som igjen var morbror til Hans Henrich Bartz (og Anders Gustavsen var en av forloverne for Hans Henrich Bartz i Søndeled i 1753)'.Og så: Når Gustav Jørgen(sen) Barth trolover seg 27/7 1766 i Dypvåg med Malene Svensdtr. Næseie, er Torbjørn Salvesen Næs en av forloverne - og han er gift med ovenfor nevnte Torkild Ellingsen Gliddis søster, Helje Ellingsdtr. Gliddi! Helje er også fadder i 1774 for Hans Jørgen Gustavsen Barth.Er dette rene tilfeldigheter - eller er det en sammenheng mellom de to Gustaver? I Bartz-tråden spekulerer jeg på om Gustav Hansen Barth(s) kan ha vært en ukjent sønn av Hans Henrich Hansen Bartz. En annen - om enn temmelig dristig - hypotese: Kan Gustav Hansen Barth(s) rett og slett være identisk med Gustav Jørgen(sen) Barth? Utgangspunktet for en slik spekulasjon er at vi her kan ha med et 'splittet' patronym å gjøre, og at farens navn kan ha vært Hans Jørgen - m.a.o. Hans Jørgen Barth(s)...Dermed kan jeg like godt fullføre spekulasjonen i form av nok et spørsmål: Kan det tenkes at vi har med en hittil ukjent BROR av Hans Henrich Hansen Bartz å gjøre (som i så fall har vært gift to ganger)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mallene Svensdaatt. Tangen begravet i Holt 12. juli 1782, 36 år gammel: Lenke (se venstre side, nest nederst).Det skulle forundre meg mye om ikke dette er Gustav Barths kone - og da kan han jo meget vel ha trolovet og giftet seg på nytt i 1784/85.Ellers: Avstanden mellom Tangen i Tvedestrand og Nes i Dypvåg er ikke mer enn 5-6 kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hans Jørgen Bartz og Annichen Gustavsdtr. oppholdt seg noen få år på Baaselands Verk (det senere Næs jernverk) i Holt etter at sønnen Hans Henrich var født på Moss verk i 1732. I 1734 får de datteren Juditta Cathrina i Holt. Ellers er det en interessant innførsel i kirkeboka 22. trinitatis 1735. Da ble nemlig 'Hans Jørgens Kone' introdusert i kirken etter en fødsel. Det aktuelle barnets dåp har jeg ikke funnet - og har gått ut fra at barnet muligens var dødfødt. Det er imidlertid noen mangler i denne kirkeboka, og det kan jo tenkes at dåpsinnførselen er uteglemt. I så fall ville det ikke være utenkelig at barnet - dersom det var en gutt - ble oppkalt etter morfaren, Gustav Lucassen, som på dette tidspunktet var hammermester ved Baaselands verk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Som du sier i innlegg 1, Oddbjørn, så tilsto Wille og Malene sitt 'horeri', og de er begge innført blant 'publice absolverede' i kirkeboken i 1767. Dermed ble de vel 'unnskyldt', og min forfader Wille kunne fortsette sitt liv på Sandøya uten alt for dårlig rykte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, og Malene Svendsdatter ble jo også tatt til nåde av sin kommende ektemann.Jeg har forresten lett i Dypvåg-bøkene etter Malene og Gustav - foreløpig uten resultat. Jeg har i hvert fall ikke funnet noen av dem omtalt under Nes/Hovdan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror det må være Gustav Jørgensen Barths og Malene Svendsdatters sønn Hans Jørgen vi finner igjen på Omdal i Froland i ft. 1801:Hans Jørgen Gustavsen, 25 år, husmann med jord. Han er gift med 29 år gamle Aase Taraldsdtr. - og de har dattera Malene, 3 år. I husholdningen bor også Aases søster Helje Taraldsdtr., 25 år.Hans Jørgen Gustavsen og Aase Taraldsdtr. får følgende barn døpt i Froland:1. Malene Hansdtr., døpt 29/7 1798. Det ser ut til at familien da har adresse Hurvedal. Denne Malene dør muligens som barn - for ei ny Malene blir døpt noen år senere.2. Malene Hansdtr., døpt 10/1 1808. Adressen er da Kleivene.3. Ragnil Hansdtr., døpt 10/1 1808. Disse jentene er altså tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Men det spørs om ikke det er Hans Jørgens og Aases eldste datter som er begravet i Froland i 1804: 'Pige Maline Hansdtr. Bilet gl. 5 1/4 Aar':Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Under Omdal i Froland står følgende i Froland heim og ætt bind IV om Hans Jørgen og kona:Hans Jørgen Gustavsen, (f. ca 1776), gift 1798 med Aase Taralsdtr. Rustedalen f. 1772.Barn: Malene 1798-1804, Tarald 1801, Gustav 1806-1806, Malene 1808, Ragnhild 1808, Gustav 1811.Denne familien var mye på flyttefot. Før de kom til Omdal var de i Rustedalen 1806 i Myra, 1808 i Kleivene under Tre og i 1811 på Haugås. Senere vites ikke noe om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved sønnen Taralds dåp 4/10 1801 kalles faren Hans Gustavsen Bilet. Det forklarer vel hvorfor dattera Malene ble kalt Maline Hansdtr. Bilet da hun døde i 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Til innlegg 2: Nok en interessant observasjon mht. hypotesen om at Gustav Hansen Barth(s) og Gustav Jørgensen Barth kan ha vært én og samme person (altså Gustav Hansjørgensen Barth/Bartz?):Navnet på Gustav J.s kone var Malene, og det førstefødte barnet til Gustav H. og Karen Kirstine Andersdtr. fikk navnet Malene Marie. Dersom Gustav H. var identisk med Gustav J., var det jo helt 'etter boka' at han oppkalte den første dattera i neste ekteskap etter den avdøde kona i første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.