Gå til innhold
Arkivverket

[#74713] Marthe Malene Torbjørnsdtr. f, i Bergen i april 1827.


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har prøvt å knytte en lenke til denne debatten uten at det har lykkes for meg.16146 Anne Gurine Andreasdtr/Gundersdtr f. 1807 i Bergen. Hvor ble det av henne?Moren til Marthe Malene var Anne Gurine Andreasdtr. eller rettere sagt Gundersdtr. f. i 1807 i Bergen. Da hun var knapt 20 år fødte hun datteren Marthe Malene. Hun døpte henne i Korskirken i Bergen og faddrene var vertinnen/madammen på et spesielt sted på Nøstet i Bergen. Vidre var det tre hollanske sjømenn som også var faddre. Han som ble ført opp som far var tydeligvis ikke til stede. Anne Gurine ble aldri gift med Torbjørn Olsen. Kanskje fordi det bare var et tilfeldig bekjenskap eller at han bare ble ført opp i kirkebøkene som far? Hvorfor disse hollandske sjømennene kommer inn som faddre? Hadde de noe med dette barnet å gjøre? Er det mulig på nåværende tidspunkt å finne ut om Torbjørn Olsen egnetilig var barnefaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det som er det viktige for meg er om det lar seg gjøre å finne ut om han som blir oppgitt å være faren egnetlig var faren til dette barnet. Jeg lurer også på hvorfor tre hollanske sjømenn var faddre til dette barnet. Var det tilfeldig at de var innom dette stedet på Nøstet den gangen? Marte Malene ble som jeg kanskje ikke helt har gitt uttrykk for før, ble født på et av byens bordeller i 1827. Jeg lurer på om hvilke muligheter det er for å få fastslått om han som oppgav å være barnefaren egenltlig var det. Kan disse tre hollanske sjømennene ha hatt noe med barnet å gjøre eller hva kan grunnen være til at nettopp disse var faddre til barnet?Som dere forstår så er jeg på jakt etter å finne ut noe mer om min egen bakgrunn og derfor hadde det vert fint om det lot seg gjøre å få full visshet i om engetlig Torbjørn Olsen var faren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Selvsagt kan man vurdere om det har noen hensikt å se om der var en annen som var far til barnet til Anne Gurine. Dette er vel kanskje vanskelig å finne ut av i 2010? Nesten 200 år etter at Marte Malene ble født. En ting er sikkert Marte Malene ble født på det man med et heller moderne språk i dag kaller for et bordell. Dette befant seg på Nøstet i Bergen og var et av husene i det eldste kvartalet i Bergen, det som nettopp ble solgt for 1 krone. Stedet skal rustes opp og bl.a. innholde et museum fra den tiden det var mer aktivitet her enn det er i dag.Marte Malene sin far er kanskje noe usikker selv om det ble oppført en person ved navn Torbjørn Olsen er man vel heller noe usikker på om han virkelig var faren. Hvorfor hadde man 3 hollanske sjømenn som faddre, det har jeg forundret meg på lenge. Hvorfor heller ikke noen av familiemedlemmene enten til far eller mor. Eller var det virkelig familiemedlemmer som var faddre? Jeg legger ved et bilde av datteren til Marte Malene og hennes barn

bilete8282.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Det lar seg kanskje aldri gjøre å finne ut opphavet til Marthe Malene? Var hun datter av Torbjørn eller bare tok han farskapet på seg? Hvordan kan man med sikkerhet si noe slikt når moren jobbet der hun jobbet? Det ble aldri gift med hverandre, eller ble noen av dem gift i det heletatt? Hvorfor var disse hollanske sjømennene faddre til Marthe Malene?Hvordan kan man med sikkerhet vite noe av dette eller hvorfor ble det slik at Marthe Malene ble fostret opp på Radøy og hvor vaks hun opp? Er det mulig å finne noe mer om Marthe Malene (hun ble fra tid til annen også kalt for Anne Malene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.