Gå til innhold
Arkivverket

[#74715] Register for protokol 4 for Solør og Østerdalen


Gjest Jan Erik Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Aas

Ved å trykke på lenken ”register” for Solør og Østerdalen sorenskriveri, skifteprotokoll 4, kommer følgende tekst opp: 1726-1753 Register er før bok nr. 3.Jeg klarer ikke å finne dette registeret i skifteprotokoll nr 3.Her burde man vel ha direktelenke til registret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Registerlenkene opprettes automatisk når et bilde indekseres som registerside. Systemet åpner derfor ikke for direktelenker. Dette er et problem i de tilfellene der registeret finnes i en annen protokoll, noe som forekommer der originalprotokoller er splittet i to ved restaurering.I dette tilfellet ser jeg at samme oppslag er mikrofilmet - og dermed skannet - to ganger. Det ene bildet er indeksert som registerside ([url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25232/2>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25232/2), mens det andre er indeksert som skifteprotokollside (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Takker for svar.Er det planer om å legge ut dette registret?Det er neppe mikrofilmet skifter etter 20.11.1771 for Hedmark fylke, med unntak av Hedemarken. Derfor er det etter jeg forstår en ikkeprioritert oppgave å få dette ut på nettet. Ettersom disse slutter lenge før de fleste (samtlige?) andre sorenskriveriene, så spør jeg, når omtrentlig kommer disse på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har fått avklart med Statsarkivet på Hamar at det foreligger et felles register til protokollene 3, 4, 5 og 6. Det ser ut til at vi relativt raskt kan få skannet og innpasset dette registeret.Skanning av ikke-mikrofilmede skifteprotokoller er ikke prioritert i Riksarkivets digitaliseringsarbeid nå, og står ikke på planen for 2010. Planene for bokskanning strekker seg foreløpig ikke utover 2010.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Da er det heldigvis fint at dere har planer om å legge ut de skiftekortene som er mikrofilmet.Ellers er det fint å få registret på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg hadde ikke den nødvendige oversikten i går kveld, men jeg ser nå at skifteprotokoller for hele Hedmark er skanna til godt ut på 1800-tallet og vil bli publisert så snart de er ferdig indekserte.- Nord-Hedmark til 1860- Sør-Hedmark til 1849- Nord-Østerdal til 1844- Sør-Østerdal til 1853- Solør og Odalen til ca. 1850, litt ulikt fra tinglag til tinglag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.