Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

[#74722] Aanon Ellingsen - f. abt 1782 i Bø - konf i Bø -gift i Seljord - druknet i Åmli

Recommended Posts

*** leitar etter mannens opphavmanglar - fødd i Bøe prestegjeld abt 1782har funne konfirmert i Bø m ettenavn ??u(y)ggedalSkal vere gift i Seljord - ikke funnet.Druknet i Åmli des 1835 - da isen brast under han.mvh kse*** Godt Nyttår ! ***

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hilde Rossing

FT 1872 for Bøe har to Elling registrert,begge gift, og med hhv.1 og 2 barn. Bosted Styggedal Vestre Ejchen og Ødegaarden Østre Ejchen Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*** takk for kjempeinnspill - har inntrykk at dameneer i sæklasse -voldsomt gildt for ein 74 åring .her er drukninsulykka og begr i Åmli - der er antydningom gifte i Seljord oxo.Ministerialbok for Åmli A 7/1 1829 - 1851 (289)Ser ikkje ut som mannen har famiiær tilkn tilÅmliMen slikt bør vel kanskje stå i ei bygdebok som etter kvarter i kominga ?*** mvh kse ***

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Tonby

her er en vielse 26/10 1814 i Bø Anund Ellingsen Dalen og Turi Gundersdtr : Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*** takk for hjelp alle sammen - nå erkaren plasert i mitt register,Einast når presten ved begravelsen antydergift i Seljord - så er der ein liten diff.Til Hilde i innlegg 2 - du henviser til topersonar som kan matche - eg såg bare ein idi henvisning (lenke)Skulle eg få tak i ei Bø bok så lyt eg sjå der.Men 1000 takk og Godt Nyttår til alle*** mvh kse ***

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gro Berit Sternang

Bingo Kjetil! Det er rett person. Finn ein god del tekst om han under Steinurshol i Bøsoga I.Han blei kalla 'Danebrog`n'. 'Dette tilnavnet fekk han etter at han hadde utmerkt seg slik då han låg ute i felten i 1808, at han fekk Danebrogsordenen.'Nå har du oppklara ein feil/mangel i Bøsoga. For der står det: 'Han omkom ved drukning, visstnok borte i Flåbygd omkring 1830. Det fortelst at han våga seg ut på nattgamal is, og det høvde i alle fall med mannens lynde.'Dei har ikkje klart å finne dødsåret for han. Kona Turid døydde i Kåsa u/Gravjord tidlegare i 1835. Elles så står det ein god del meire å lesa om han.Gro Berit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hilde Rossing

Til Kjetil`s innl.7;Velg: bustad er lik Ødegaarden i vinduet i min lenke (2)så får du opp den andre Ellingkandidaten i folketellinga for Bø 1782. Forøvrig er det en del på Family Search om familien.Godt Nytt År fra Hilde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

*** fantastisk - her sammendrag notert rundt maannen.*************************kyrkjebok for Åmli - A7/1 1829-1851 (289) * Ånund Ellingson (Tveit)Druknet 10.des 1835Aanon Ellingsen - bosted Tveit 53 år gml (dvs fødd abt 1782)prestens notat:født i Bøe prestegjeld gift i SeljordKan ha underholdt sig i Omblie .....af 6 aarog ernæret sig ved allslags arbeide saasom------------- særdeles flink til at gjøre skindbleijer Om Aftenen kl 8 vilde han gaa fra Thinghougentil Engenæs da isen brast under han saa han druknede********notert i mi fil:Konfirmasjon i BøAanon Ellingsen ??gedal Styggedal*konf285-286 bø 1785-1815(gifte i Seljord - ikke funnet)men på web debatten 74722 gift - 26.okt 1814 - dog i Bø *****Gro Berit Stenang fra Svene.: Bingo Kjetil ! du har oppklara for Bø soga - dei haddeantydd drukna i FlåbygdMannen var spesiell kalla Danebrog'nLyt lese i Bøsoga,**********Dette blir artig å informere Egil Fiane somheld på med å skrive bygdebok for ÅmliDet var kun prestens utførlige anmerkningsom gjorde det interessant for meg.min email eidskard#frisurf.no*** mvh kse ***

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.