Gå til innhold
Arkivverket

[#74727] Astrid Schille - til Amerika 1914


Gjest Tor Trondsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Trondsen

Denne hobbyen er full av overaskelser.. Min mormor sa ofte at det hadde vært greit med en onkel i Amerika, og så viser det seg at hun hadde nettop det. I tillegg til en tante.Jeg fant henne ved en tilfeldighet her. Lenkeog når jeg hentet opp ankomstregistreringen på Ellis Island viste det seg at hun skulle besøke sin bror Mathias Schille, og at det var han som hadde betalt for billetten hennes. (transkriberingen på DA er nok paralellforskjøvet dersom du ser på Ellis Island papirene)Denne Mathias har klart å dukke unna Ft 1865 og ft 1900 men bor i november 1914 åpenbart i Windom, Minesota.Det virker ikke som om Mormor var klar over sin Onkel i Amerika.Er det noen som har noe mer på disse to? Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Name: Mathias Schille Home in 1930: Seattle, King, Washington View Map Age: 41 Estimated birth year: abt 1889 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Spouse's name: Helen Race: WhiteHousehold Members: Name Age Mathias Schille 41 Helen Schille 36 Ellen Schille 8 George Ronning 37Han immigrerte i 1910. Jobber som jernarbeider. Konen svenskfødt. George er ført som leieboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Sikkert. Her fra WW1 Draft Registration Cards 1917 - 1918:Name: Mathias Schille City: Seattle County: King State: Washington Birthplace: Norway Birth Date: 15 Jun 1887 Race: Caucasian (White) FHL Roll Number: 1991890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Mathias Schille - Abrahamson - Ellen Peterson - Washington State Death RecordsRecord Series: Death RecordsCollection: Washington State Death Records ?County: Statewideda reference number: {69ADF57C-0193-416D-9435-97B92CA3FD6C}image number: 1942document number: 116document reference id: 13799name: Mathias Schilledate of death: 21 Aug 1950age: 63gender: Malefather name: Abrahamsonmother name: Ellen Petersonbatch id: 277878batch locality: Washington, United Statesdeath place: Seattle, King, Washingtonmother name gn: Ellenmother name surname: Petersonnote birth place:Source: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Tusen takk alle sammen, men det er noe rart her... Far til Astrid Schille het Tøger Lenke altså ikke Abraham. Kan det være at Mathias bare er Astrid sin halvbror eller kan vi ha feil mann her?Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

U.S. Naturalization Records - Original Documents, 1795-1972Name: Mathias Schille Age: 30 Birth Date: 15 Jun 1887 Birth Location: Maatselven, Norway Spouse: Helen Arrival Year: 1911 Issue Date: 1 May 1917 State: Washington Locality, Court: Seattle, District Court Title: Naturalization Records of the U.S. District Court for the Western District of Washington, 1890-1957 Description: Declarations of intention, 1916-1917, #9018-9318 Series: M1542

bilete8259.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

New York Passenger Lists, 1820-1957Name: Astrid Schille Arrival Date: 4 Nov 1914 Estimated birth year: abt 1890 Age: 24 Gender: FemalePort of Departure: Bergen,Nor Ethnicity/Race­/Nationality: ScandinavianShip Name: KristianiafjordPort of Arrival: New York, New York NATIVITY: Nrw Birth Location: Nrw Birth Location Other: kjótta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Tusen Takk alle sammen!Da har jeg fått fastslått at vi har rett Astrid Schille ihvertfall, men så var det denne broren da..Som jeg skrev i innlegg 11 er det rom for tvil rundt denne Mathias Schille. Han oppgir etternavnet Abrahamson, men faren het da visselig Tøger..Noen teorier?Tor - Sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

Nei, han kan ikke være den rette. Det er feil foreldre, og feil sted etter mine begreper. Far til Astrid het Tøger Tanke Schille.Personen i nr 4 har også gnavnet 'Skillet' ikke 'Skille' eller 'Schille' uten at vi trenger å legge så mye vekt på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

En dødsmelding/skifte etter en av Astrids foreldre kan muligens gi svar på om de hadde en sønn Mathias. Kan han kanskje etter 1900 ha vært deres pleiebarn/adoptivsønn? Selvsagt kan 'brother' i manifestet også være feil for f.eks. 'frend'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Trondsen

I vedlegget til innlegg nr 12 kaller han seg vitterlig for Schille ser jeg, så en eller annen form for opplevd eller reelt slektskap kan det nok være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.