Gå til innhold
Arkivverket

[#74729] Marthe M. Johannesdtr. til Amerika som 17 åring. Har noen opplysninger?


Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Karin Kringberg

Marthe Marie Johannesdatter ble født på Rusten 30 januar 1866. Foreldre: Oline Andersdatter Rusten f.1842 d.1869, og Johannes Jensen Fjørkenstad fra Toten. Marthe ble konfirmert 26 sept. 1880 i Tangen kirke, Stange, Hedmark. Marthe reiste til Amerika i 1882, bare 17 år gammel, står det i Tangen kirkebok.Faren er reist til Amerika før Marthe ble født, og foreldrene var ikke gift.I et skifte i 1883 står det at Marthe Msrie skal være i Wisconsin.Kan noen finne ut mere om henne?Mvh Anne Karin Kringberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Da tror jeg at jeg har funnet henne i emigrantlistene fra Kristiania. Nr. 55132 reist dato 2 juni 1882, Marie Johans. 17 år fra Stange. Reisemål Wilson.Det står ikke noe om hvem hun skal til. Var det vanlig at 17 år gamle jenter dro alene over til USA? Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Da reiste hun fra Oslo den 2. juni 1882 med 'Rollo' til Hull. Agent M.A. Lea.Hun reiste vel da videre noen dager senere fra Liverpool, og på nedenstående lenke kan man se hvilke skip som er aktuelle og når de ankom 'den nye verden'.LenkeF.eks. gikk 'City of Brussels' fra Liverpool til New York den 7. juni med ankomst 16. juni 1882. Men det er flere skip med avgang fra Liverpool i slutten av første uka i juni 1882. Hvis man vet hvilket rederi ahenten M.A. Lea representerte kunne man finne ut hvilket skip hun reiste over Atlanteren med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Bra Arne, da er det Cunard, og de har kun en aktuell avgang fra Liverpool i slutten av første uka i juni:SS 'Malta' med avgang den 7. juni og ankomst Boston den 19. juni 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wilson er det flere av i Wisconsin:Wilson, Dunn County, WisconsinWilson, Eau Claire County, WisconsinWilson, Lincoln County, WisconsinWilson, Rusk County, WisconsinWilson, Sheboygan County, WisconsinWilson, St. Croix County, Wisconsinhttp://en.wikipedia.org/wiki/Wilson,_Wisconsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja dette blir som 'nåla i høyet', men av de jeg fikk opp i census for 1900 er det bare denne som er født i januar 1866 og immigrert i 18821900 United States Federal CensusName: Mary Beckman Home in 1900: Duluth Ward 8, Saint Louis, Minnesota Age: 34 Birth Date: Jan 1866 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Female Immigration Year: 1882 Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 6 Mother: How many children: 7 Spouse's name: Gust Marriage Year: 1884 Marital Status: Married Years Married: 16 Residence : Duluth City, St. Louis, MinnesotaHousehold Members: Name AgeGust Beckman 43 Mary Beckman 34 Annie Beckman 15 Pete Beckman 13 Hjalmar Beckman 11 Nellie Beckman 8 Blanche Beckman 4 Albert Beckman 10/12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det værste å lete etter er kvinner som reiser speisiellt når det er nesten 20 år før en foltetelling, Da er de som regel gift og har et annet etternavn. 1890 tellinga er ødelagt. Jeg så den der f. 1866 men feil dato.Med ei lita når og en så stor høystakk er sjangsen for å stikke seg liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk skal dere ha! Jeg skjønner at dette ikke er enkelt.Marthe Marie hadde en tante som reiste til USA i 1880 men den familien reiste til Dakota. Kanskje kan det være en ledetråd? Med tanke på at Marte reiste sammen med en fra Eidsvoll. Denne familien burde i allefall være enklere å finne.Familien er: Anne Mathea Andersdatter Rusten f. 23 nov. 1854 på Tangen, Stange. g.m. Andreas Andersen Rosendahl født ca. 1844 i Eidsvoll.Deres barn: Hulda f.ca. 1878 og Anders Johan f. 2 april 1880 på Eidsvoll.Familien reiste til Fargo i Dakota 30 juli 1880, med båten Angelo. (Nr. 24200 - 24203)Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Reder for for Angelo var Wilson Line som brukte agenten F.E. Blickfeldt i Oslo, disse var også agent for American Line. De som reiste i 1880 med Angelo til Hull, reiste antagelig da videre med et av American Lines skip fra Liverpool.American Line sine skip brukte Philadelphia som ankomsthavn i USA. SS Indiana hadde ankomst 9. aug., mer sannsynlig er at de kom med neste skip, SS Pennsylvania, som ankom Philadelphia den 16. aug. 1880.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er ankomsten til Andreas Rosendahl:Philadelphia Passenger Lists, 1800-1945Name: A Rosendale Arrival Date: 18 Aug 1880 Age: 36 Years Estimated birth year: abt 1844 Gender: Male Port of Departure: Liverpool, England Ship Name: Pennsylvania Port of Arrival: Philadelphia, Pennsylvania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Rosendahl-familien havnet i alle fall i Nord-Dakota. Her er Anna som enke i 1930:1930 United States Federal CensusName: Annie M Rosendahl Home in 1930: Adams, Walsh, North DakotaAge: 75 Estimated birth year: abt 1855 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Race: White Parents' birthplace: NorwayHousehold Members: Name Age Annie M Rosendahl 75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Tusen takk igjen!Da har jeg informasjon om denne familien også.Tror det blir vanskelig å finne ut av Marthe Marie, men veldig artig å høre om greina til Anne Mathea også. Da bodde de i Dakota, som de også reiste til.Går det an å finne ut når Anne Mathea døde? Og om det finnes noe skrevet i avisene, ved hennes eller mannen Andreas sin død?De reiste jo ganske tidlig til USA og det var nok en hard tid for Amerika-farerne. Selv om det het 'Det forgjettede land' var det nok mye slit for de fleste.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det må vel være samme Anna vi har her i census for 1900. Hun er enke, født i nov. 1854 i Norge, og har en sønn Anders J. som er født i 1880, de immigrerte i 1880. Men det står at hennes far var født i Sverige, og det står også at hennes barn har svensk far (?). I innlegg 10 står jo at Andreas Andersen Rodendahl var født på Eidsvoll.1900 United States Federal CensusName: Annie Rosendahl Home in 1900: Barrie, Richland, North Dakota Age: 45 Birth Date: Nov 1854 Birthplace: Norway Race: White Ethnicity: American Gender: Female Immigration Year: 1880 Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Sweden Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 8 Mother: How many children: 10 Marriage Year: 1881 Marital Status: Widowed Years Married: 19 Residence : Barrie, Helendale & Sheyenne Townships, Richland, North DakotaHousehold Members: Name AgeAnnie Rosendahl 45 Andrew Rosendahl 20 Oscar Rosendahl 18 August Rosendahl 15 Minus Rosendahl 13 Frank Rosendahl 12 Selma Rosendahl 10 Julia Rosendahl 8 Adolph Rosendahl 5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen, tusen takk igjen! Her får jeg fylt igjen atskillige huller i denne familien.I Eidsvoll min.bok for 1880 er familien ført som utflyttet til Amerika 24 juli 1880.: Arb. Andreas Anders. Sætre og hustru Anne Mathea Andersdtr. m familie Anders Johan f. 2 april 1880.Jeg sjekket innflytting også, Og der fant jeg: Innflyttet fra Aker til Sætre i Eidsvoll 28 april 1880, Arb. Andreas Andersen 1844 fra Sverige og hustru Anne Mathea Andersdtr. 1854 fra Stange.(Merkelig at Hulda ikke er nevnt.)Så du har helt rett: Andreas er fra Sverige. Anne Mathea har norsk far, det er jeg ganske sikker på.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ser ikke ut til at Marthe Marie havnet i Nord-Dakota, så foreløpig holder jeg en knapp på hun som er vist i innlegg 8. Her er samme familie i 19101910 United States Federal CensusName: Mary Beckman Age in 1910: 44 Estimated birth year: abt 1866 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Wife Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwaySpouse's name: GustavHome in 1910: Duluth Ward 8, St Louis, Minnesota Marital Status: Married Race: White Gender: FemaleYear of Immigration: 1882Household Members: Name Age Gustav Beckman 53 Mary Beckman 44 Peter Beckman 23 Hjalmer Beckman 20 Nellie Beckman 18 Blanche Beckman 14 Leonard Beckman 10 Henry Beckman 7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Interessant observasjon Mariann. Det ser faktisk ut som det er ektemannens navn som er ført i 1930 census, men kjønn er ført som F (for female), så det virker korrekt å anta at det er Gustav som er død, og ikke kona. Og da kan det godt være en av de to du har funnet fram til.

bilete8286.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Tusen takk igjen!Det ser jo ganske lovende ut, med tanke på fødselsår og emigrasjon. Veldig spennende!Men hvordan kan man finne ut at dette er rette person? Finnes det noe i avisene om denne Mary, når hun døde, eller er det for lenge siden? Hennes mor het Oline Andersdatter Rusten og faren Johannes Jensen Fjørkenstad.I den fine lenken fra Mariann prøvde jeg å søke på barna men fant bare en, Henry (Evan)f. 22 juli 1902 St.Louis. Men her står det at morens pikenavn er Peterson. (Hvis dette er rett Henry da.)Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Spørs om ikke Beckman er eit feilspor Lenke I denne databasen finner jeg en Gust Beckman gift med en Mary Peterson, i 1884 i Duluth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Enig i at vi dermed kan utelukke denne familien, så da må vi finne andre kandidater ! Det er ganske mange med navnet Rusten som vi bør se nærmere på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei!Tusen takk for at dere har prøvd å finne ut av Marthe Marie. Hun er nok en nøtt å knekke.Er det mulig å finne ut av når hennes tante Annie M. Rosendahl f. 23 nov. 1854 døde?. (Se innlegg 13). Hun var å finne i 1930 telling for Adams, Walsh, North Dakota. Så hun må være død etter dette.Og eventuelt når Andreas Andersen Rosendahl født ca. 1844 i Sverige, døde. Han er død før 1900 telling (Se innlegg 15)All info om denne familien er også kjærkommen.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.