Gå til innhold
Arkivverket

[#74734] Tydehjelp - Berethe/Bergitte Maria Høyer, Trondheim 1749


Gjest Alf Thynes
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Jeg leser:D. 18. Febr 1749 forlangende Styremand Hans Pens Copulation med Mademoiselle Birgitte Maria Høyer anviist Deris Majestets Bevilgnings Brev af 24 January 1749, dateret Christiansborg i Kiøbenhavn sampt Consumptions Seddel af 14 Feb 1749 og Kirkens, Skolens og de Fattigis Quitteringer for ald videre Ægteskabs Lovlighed CavererNils (Ma......) Christen U. Lind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thynes

Hei og godt nyttår.Jeg takker for tydingen av teksten i forbindelse med giftermålet. Jeg lurer fremdeles på hvorfor det henvises til bevillingsbrev fra kongen. Var dette noe som var spesisifikt for disse to personene, eller var dette noe generelt? Hvis det er det første, vil det da finnes noen nyttige opplysinger i det aktuelle bevillingsbrevet, eller en evt. forutgående søknad?Jeg takker også for henvisningene. Mitt anliggende gjelder egentlig Hans E. Pens og hans forfedre, se tema 4112,Lenke . Her har det stoppet helt opp for meg, og jeg prøver å finne noen nye spor via bl.a. Berethe M. Høyer, giftemål, skifter etc. Foreløpig uten hell. Det finnes en god del opplysninger om Hans E. Pens i div. kilder fra Tr.h., både pantebøker og kirkebøker, uten at disse foreløpig har ført meg videre. I den forbindelse lurer jeg på om det fantes noen spesiell 'kotyme' i forbindelse med valg av faddere? Da deres eneste datter Ane ble døpt i des. 1749 hadde hun følgende faddere: Margrethe Lind, Margrethe Christen Svendsen Lind, Ingebor Maria Pareli, Otte Bejer (Otto Beyer)og Christen Svendsen Lind. Var det vanlig f.eks. å bruke familie, venner, naboer, handelsforbindelser o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.