Gå til innhold
Arkivverket

[#74735] Walle, Wigmostad - gården Wigmostad


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Er det noen som kan slå opp i bygdebok for Wigmostad vedr. denne familien nevnt i 1801-tellinga på gården Wigmostad:Aanen Løvdah - 61 - Han i 1. ekt. Residerende capellan i Undahl og bruger gaardAnne Cathrine Schive - 56 Hans kone - Hun i 3. ekt.Johanne Marie Tredder Deres børn 22 ugivtSøren Aanensen Løvdahl ' 20Ole Aanensen Løvdahl ' 18Jeg er spesielt interessert i om det er opplysninger om den yngste sønnen Ole.Med vennlig hilsen Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Eller kanskje om han døde i Christiansand 12/12 1861 (Nr.245 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=900&idx_id=900&uid=ny&idx_side=-498>Lenke )Og det er vel han som gifter seg med svenskfødte Fredrikke Fredriksdatter 11/05 1803. Lenke .Paret får ei datter: OLENE FREDRIKKE født i Christiansand 17/08 1815 døpt 20/8 s.å. Lenke .Og en sønn: OLE CHRISTIAN FRIDERICH født i Christiansand 22/10 1824 døpt 31/10 s.å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takker.Ole Aanensen Løvdahl g.m. Fredrikke Fredriksdatter sitt opphav er det jeg leter etter.Ved skifte i Kr.sand 13.12.1841 etter Fredrikke er tømmermand Ole Løvdahl oppgitt som allerede død.Pussig dette med 2 tømmermenner Ole Aanensen Løvdahler i Kr.sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Når det gjelder utgangspunktet fra innlegg 1, så tror jeg nok Carstens forslag i innlegg 2 er adskillig mer sannsynlig riktig enn mitt forslag i innlegg 3. Carstens kandidat skal være født i Lyngdal. Et raskt dykk bygdebok-litteraturen for Vigemostad og Lyngdal vil kunne bekrefte (event.avkrefte) dette. Aanen Løvdahl var jo geistlig, og er ganske sikkert fyldig omtalt, med både familie og CV.Den Ole Løvdahl som dør i Stavanger i 1851 (innlegg 2), er etter alt å dømme identisk med dem markerte skikkelsen i Stavanger som fikk en gate oppkalt etter seg [url="http://erlingjensen.net/Sted/gater.htm>http://erlingjensen.net/Sted/gater.htm :LØVDAHLS GATE: Løvdahls gate har sitt navn etter tollkasserer Ole Løvdahl (1782-1851). Å være tollkasserer kvalifiserte ikke i seg selv til å få en gate oppkalt etter seg, men Ole Løvdahl etterlot seg et høyt antall legater og det var dette som gjorde at man fant det riktig å kalle en av Vestre platås sentrale gateløp opp etter tollkassereren. Løvdahl som var fra Lyngdal, var nemlig en meget rik mann. Han giftet seg aldri, men bodde sammen med sin husholderske på eiendommen Nedre Strandgate 25 som mange i dag forbinder med ”Skjenkestuen”. Da Løvdahl døde i 1851 ble han begravet på Lagård gravlund sammen med sin kjære husholderske.”Videre fortelles det i TOLLERE GJENNOM 300 ÅR:Løvdahl, Ole, født 1784. Sjef for 3. kontor i Revisjons¬departementet. Krigskansellisekretær. Tollkasserer i Stavanger 1. sept. 1817 til død 27. aug. 1851Når det gjelder den Ole Aanensen Løvdal som innlegg 3 vedrører (med unntak av foreslått dødsår), og som Arne Kjetil kommenterer i innlegg 4, så hadde jo han adskillig flere barn enn det som foreløpig er omtalt. Ved foreldresøk på Ole Aanensen Løvdahl og Fredrikke Fredriksdatter kom følgende barn fram (FS):Rachel (1804), Ingeborg Marie (1806), Ingeborg Marie (1808), Aanen (1810), Olene Fredrikke (1815), Jacobine (1818), Anne Gurine (1821), Ole Christian Friederich (1824). Det er vel blant disse ( enda flere?) som er arvinger ved skiftet i 1841 (innlegg 4). – Og navn fra fadder-rekkene for disse barna kan muligens bidra til å bli peilet inn på riktig spor.Jeg vil tro at faren til disse barna kommer fra en gård/plass som kalles Løvdahl. I FT1801 fremkommer det at det er 5 gårder som kan undersøkes i så måte i Lister/Mandal og Nedenæs.På en av disse gårdene befinner det seg i 1801 et brødrepar på 22 og 16 år, som begge heter Ole, med patronymet Aadnesen (som svært ofte ble omskrevet til Aanensen):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Tusen takk for god hjelp Iver.Min etterlyste Ole Aanensen Løvdal ble gift i 1803 i Kr.sand med Fredrikke Fredriksdatter født i Malmø, Mandal utenfor ekteskap med svensk far, Fredrik Frantz.Ditt forslag i Holme, Løvdahl i Ft 1801 er meget spennende. 2 Ole Aadnesener 22 og 16 år. En tredje sønn Ole ble døpt 21 April 1776 og er flyttet fra familen eller død i 1801. Skulle tro han var død før Ole nr. 2, men det finner jeg ikke. Faren heter Aadne Olsen.Siden Ole Aanensen var død ved skifte i des. 1841 etter hans kone og som jeg ikke har funnet når døde ennå gjør det vanskelig å tidsbestemme når han ble født.Siden han ble gift i 1803 antar jeg han ble født ca. 1770-80 .Gurine, Christen Jørgensens hustru, som er fadder, passer jo bra som du nevner. Øvrige faddere er ikke lett å knytte til forannevnte. Hans datter Olene Fredrikke ble viet 18. mai 1838 i Kr.sand. Da er han nevnt som hennes far og ikke salig. Finner jeg hans dødsdag kan det hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Torgeir Bue har skrevet denne artikkelen i Agder historielags årsskrift Nr. 51/1973: ”Aanen Løvdahl. Bondeguten frå Øyslebø som sa frå seg odelsgarden og blei prest”Jeg har dessverre ikke artikkelen for hånden, men jeg vil tro at innlegg 1 vil få sikrere svar her.(Prstefamilien i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=30032&personpostnr=440031&merk=440031#ovre>Lenke ).Ellers bør vel problematikken omkring Ole Aanensen og Frideriche Friderichsdatter sitt opphav fortsette under tema 67613: Ole Aanensen og Frideriche Friderichsdatter - Kristiansand - primo 1800 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.