Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjell Lauritzen

[#74744] Samme navn, samme datoer, forskjellige foreldre ?

Recommended Posts

Gjest Kjell Lauritzen

I Ministerialboka for Våler 1815 - 1839, året 1825, finner jeg på side 151: nr 21, f. 29. mars, døpt 29. april: Annoline, med foreldre Ole Andersen og Ingebor Hansdatter Risumplass. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7527&idx_id=7527&uid=ny&idx_side=-78>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Men så slår jeg opp Klokkerboka for samme periode (1815 - 1839) og finner for året 1825: side 161, nr 21: født 29. mars, døpt 29. april: Anneoline. men nå heter foreldrene Anders Jensen og Karen Eriksdatter Grepperød g.m. (?) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Jørgensen

Hvem er oppgitt som foreldre når karen gifter seg, blir konfirmert etc?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne J  Engmo

Du må finne konfirmasjonen,som du ser er foreldrene mikset om i begge bøkene på Anneoline og Helene (rett under)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Lauritzen

Da Annoline giftet seg i 1850, var farens navn oppgitt som Ole Andersen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Lauritzen

....så det har vel gått litt i surr for klokkeren, da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne J  Engmo

Sikker rette foreldre i ministeralboka,ser at i klokkerboka er det skrevet samme foreldre på begge ungene !

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Otto Jørgensen

Beklager at jeg skrev 'kar', men i sammenh engen burde det være innlysende at det var en feilskrift, men trenger ikke lage nytt innlegg for å rette opp slik, da intensjonen i det jeg skrev var innlysende. Jeg var litt uoppmerksom da jeg tastet :-) Men som også andre nevner, let omkring personen i andre hendelser.Det er ikke uvanlig at enten presten eller klokkeren skriver feil.Det er ofte feilangivelser i kirkebøkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Lauritzen

Otto ! (8) Godt ord igjen ! Selvsagt så jeg at det var feilskrift, jeg kunne bare ikke dy meg. Beklager ! Forøvrig vil jeg henvise til årskavalkaden i dagens A-magasinet:'Årets beste bortforklaringer.'Mvh Kjell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.