Gå til innhold
Arkivverket

[#74759] En gammel kleshenger: H. Fein, Kristiania, Torvgaten 30


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

En gammel kleshenger har hengt på badet en stund. Den brukes til å henge opp våt varmedress etter snømåking. I går kveld la jeg merke til den for første gang. Brun og blanklakkert, med tekst 'H. Fein, Kristiania, Torvgaten 30 - en fin liten antikvitet, i all sin beskjedenhet.Hvem var denne H. Fein? Og hvordan gikk det med ham under krigen? Er det noen som husker butikken?I folketellingen 1900 finner jeg C. Fein, russisk jøde.LenkeJeg finner to stykker til med navn Fein som emigrert til Amerika. I telefonkatalogen 1881 finner jeg 4 personer med samme navn etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

På DIS-gravminner i Oslo,finner jeg 5 med etternavn Fein. Bare en med fornavn på H. Helene, f 28.04.1883, d 28.04. 1956. Helsfyr-Østre gravlund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for det. Kanskje var det en kvinne som drev 'damekonfeksjon'. Skulle ikke forundre meg, for denne kleshengeren har nok tilhørt min mor som var født i Kristiania. Kanskje kjøpte hun en kåpe der engang i tiden.Bak denne gamle kleshengeren er det en liten bit Oslo-historie.Jeg har bedt om oppslag her: LenkeSpennende om jeg får noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Følgende svar fra Carsten Schanche:1955: Fein, Helene, enkefru, Bjerreg.g. 39 2.etg., Israel Fein manufakturforr. Torggt. 25, Fein, Israel, i ovennst. firma, Elisenb.v., Fein, Rakel, fru, Kirkev. 90bVåre Falne: Isak Jacob Fein, kjøpmann, Oslo. Født 25-5-1882 i Litauen, sønn av Israel Fein, f.1858 og Miriam, f.1860, begge i Litauen. Gift 1903 i Oslo med Helene Becker, f.1883 i Riga. 6 barn. Kom til Norge ca.1900. Drev detaljhandel. Ble hentet dødssyk på sykehus under jødeforfølgelsene i Norge og sendt til Grini 2-12-1942, derfra til Tyskland 24-2-1943, hvor han døde kort etter.Dramatisk!Til uken skal jeg på Riksarkivet og se i eldre adressebøker om det var Helene som drev denne butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.