Gå til innhold
Arkivverket

[#74776] Andreas Olsen Kolvereid til Nordland


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Kvaløy

Det var nok slettes ikke uvanlig at barn ble satt bort i tjeneste i svært ung alder, og at de dermed oppholdte seg hos andre enn foreldrene ved konfirmasjonen. Dette gjelder spesielt fattigfolk, husmenn ol. Jeg kan umiddelbart komme på 4-5 lignende tilfeller bare blandt mine aner. Det hører også med til historien at de, i de fleste tilfeller, ble satt bort hos slektninger.Enken Kirsti Mikkelsdatter og hennes avdøde ektemann, Jacob Mekal Olsen, var fra Snåsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDet at folk kom i tjeneste tidlig i livet er noe min bestemor stadig snakket om hun mistet sin far tidlig og kom i tjeneste ca 7 år gammel, betalingen var en kjole og kost og losji for arbeidet.så til Elen så er det vel hun som er her llitt over midten på venstre side (nedenfor Daniel Engstad) Lenkeet lite PS pussig nok flyttet en del av Engstadfamilien nordover og ble gift inn i familien etter Andreas OlsenDesverre er bare fornavnet til Jakob nevnt og tolker stedsnavnet til Skoun (Skaun) men er ikke sikker siden jeg ikke kjenner gårdsnavnene i området.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heihar sjekket 1801 ft. Moum finnes ikke i Grogn/Overhalla men Moum finnes LenkeDet som er litt interesant er at den gården Har en Jakob Ingebrigtsen som er gift 2 gang. Elen må være fra hans første ekteskap siden andre kone Ane Johansdtr siden hun er 44 og Elen er 31 i 1801. Dette selvfølgelig basert på at han er den Jakob Moum som er nevnt i 1769.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiprøvde å finne Ole fra 1769 med faren Anders men fant han først 1772 på høyre side omtrent midt på LenkeHvis denne er den rette, gården hetter Berre? og ikke Bierch?? Kanskje dette er feil kirkebok.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Kom han fra Grong, er det nok rette kirkeboken. Det er faktisk en av de få i kirkeboken derifra jeg ikke har greid å finne ut hvem er, hverken han eller faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet er peker i inlegg 26 til ekteskapinngåelse, siden du tydeligvis har oversikt over gårdsnavn (noe jeg ikke har) i dette området så kanskje du vet om det er i Grong eller Overhalla.fant Jakob Ingebrigtsen nevnt på denne siden Høyre side nederst. Lenke Hva det er presten har laget liste av fant jeg ikke ut av men kanskje noen andre vet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiSer ut til som du påpeker at Ole og hans far Anders heller ikke er nevnt på sjeleregistret 1782. Det er jo bare noen få sider, så der er vel helst er bare de en liten rest av de originale sidene.Finnes det noen militære ruller i dette området?Det er vel ikke særlig mye mer å finne på Else og hennes far Jakob heller.Er det noen plasser notert hva som skjedde med barna til Ole og Elen, ble de andre værende i Nærøy?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Re 37, ved Jakob Ingebrigtsen nesten nederst til høyre står det Lilleamdal, og det er en gård i Overhalla.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg finner ikke Andreas Olsen i sjelregisteret for Griong, Harran og høylandet heller, men de kan selvfølgelig da allerede være i Nærøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Mine opplysninger kommer fra bygdebøker, evt slektsbøker i området.Jeg har en Ole Andersen (Bjerken) f 1770, men ukjent han er ifra, g med Elen Jakobsdtr Moum f 1769 i Grong.Hennes foreldre var Jakob Ingebrigtsen (Sklett)f abt 1735 og Anne Johannesdtr Heggum f abt 1737(Alderen stemmer ikke overens med folketellingen 1801)Hun var tidligere gift i 1763 og mannen døde i 1764, og hun ble gift i 1764 med Jakob. Hennes foreldre Johannes Ingebrigtsen Heggum(Grong) og Malene Svendsdtr Melhus(Overhalla).Om dette er dine aner vet jeg ikke.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant skiftet etter husmann Ole Andreassen http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24823/28 Arvinger er Andreas og Ane, Ellers er skiftet med så liten skrift at jeg har vanskeligheter med å tyde resten selv 150% utgaven. Han hadde overaskende god økonomi til å være husmann arvingene hadde mer en 84 rd på deling. Resten er litt uklart. Under Andreas er nevnt en Andreas Andreasen men det er litt vanskelig å tyde resten, kan han være en uekte sønn til Andreastro. Må vel sjekke foldereid kirkebok.Må ellers takke de som har bidrad med opplysninger her, særlig du Anne som stadig har inspill som hjelper meg litt videre i et område der jeg ikke så god kjennskap til kirkebøker og sognegrensen og gårdsnavn.Det parret du viser til er etter er vel de rette.Håper noen er litt flinkere en meg til å lese skriften på skiftet.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiAndreas Andreassen som er nevnt i skiftet kan jo umulig være sønn av Andreas Olsen (f.1803) i 1810, så han er vel mer trolig sønn av hans mor. Det er jo ikke oppgitt noe alder i skiftet etter det jeg kan se.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Det er vel ikke skifte etter 'din' Ole Andreasen. Dette skiftet er fra 1809 og Ole Andreasen og Elen får sønnen Christian døpt 30/9 1810 og det står ikke noe om at Ole Andreasen er død. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinår jeg ser nøyere etter i dag, så er han jo bosatt i et annet kirkesogn også, Svarvaa er vel i Overhalla? selv om han er døpt i Foldereid. Oppdaget det egentlig etterpå men klokka var så mye at tankevirksomheten var på det minimale.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.