Gå til innhold
Arkivverket

[#74788] Martha Henriksdatter, f. 1768, Berg, Østfold


Gjest Nils Axel Braathen
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg ber om hjelp igjen jeg:I Erik Martin Gunnerøds bok om 'Aner og slekter i søndre Østfold' står det om en Martha Henriksdatter at hun var døpt 4.12.1768, og at hun var datter av Henrik Mellevoll i Rokke (i Østfold). 'Normalt' skulle denne dåpen ha vært ført i kirkebøkene for Berg -- men disse ser ut til å starte først i 1770. Er det noen som kan si meg hvor jeg derfor bør lete etter denne dåpen -- og/eller som vet noe mer om Marthas opphav?Hun ble gift med Anders Halvorsen Rød 24. februar 1792 (se siste trolovelse i 1791 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7428&idx_id=7428&uid=ny&idx_side=-154>Lenke ) , etter at han tidligere hadde vært gift med en Siri Eriksdatter.Jeg har hittil heller ikke klart å finne ut når og hvor Martha døde, men det må ha vært etter 1800, for ved folketellingen i 1801 bodde hun på gården Rød i Skjeberg, sammen med Anders og deres barn Henrik, Siri ogJohanne, samt hans barn Halvor og Erik fra første ekteskap, tjenestejenta Maria Olsdatter og hans søster Inger Halvorsdatter og hennes datter Johanne Brynildsdatter, jf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Berit!Tror du at det i så fall dreier seg om Fosby i Aremark? Hvorfor ble hun i så fall ikke konfirmert i Aremark i stedet (Lenke )? Det kan kanskje være mange grunner til det, men er det noen som er mer opplagte enn andre? Mine kunskaper om geografien i Østfold er veldig mangelfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hvis jeg søker etter dåp i 1768 for Martha Henriksdatter i Norge på FamilySearch så peker forresten 5 av 10 opptegnelser til en då 4.12. i Røed og/eller Berg i Østfold, men ingen av dem gir noen ytterligere opplysninger om opphavet. Noen av barnebarna til Martha dro forresten til Utha, og ble mormonere der ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det finnes Fosbygårder både i Berg og Aremark. Jeg kan ikke finne Henrik under Mellevold eller Fosby ved Berg skattematrikkel 1762. I Sætrangs bok om gårdene i Berg er han heller ikke nevnt under disse gårdene.I boken 'Skjebergslekter gjennom 300 år' av Haakon Anker Veel 1944, er det nevnt under slekten på gården Rød, at Marthe Henriksdatter født 4.12.1768 var datter av Henrik Haagensen fra gården Berg i Ullerøy (Skjeberg). Om dette er riktig aner jeg ikke, men en bør kanskje lete i kirkebøkene Skjeberg om hun er født der?En Henrich Haagensen giftet seg med Anne Andersdatter i Skjeberg 20.8.1761.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk skal du ha, Liv!Vet du forresten om de to bøkene du nevnte er tilgjengelige for salg eller på biblioteker?Giftermålet du fant virker som en sterk kandidat. Om Martha ble døpt i Skjeberg, så skulle hun vel finnes på denne siden (eller muligens den påfølgende siden)(Lenke ), men jeg klarer ikke å tyde kråketærene der. Er noen flinkere?Vennlig hilsenNils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg har notert at ei Oleana Henriksd. Meldevold begraves i Berg 6.8.1775, 7 år gammel. Dessverre står ikke farens navn. Kan være ei mulig søster. Litt interessant kan også være at ei Oleana Henriksd. Husebye konfirmeres i 1795 som nr. 11.Det er også ei Marte Henriksd. Mellevoll som konfirmeres i 1772 som nr. 7 i tillegg til den som er nevnt før i (2). Også ei Anne Henriksd. Mellevold som konfirmeres i 1778 som nr. 4 og Kiersti Henriksd. i 1777 som nr. 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Egil!Min første reaksjon var at 'min' Martha ikke kunne ha blitt konfirmert i en alder av 4 år. Men så sjekket jeg tilbake i Ft. 1801, og der står det faktisk at hun da var 43 år gammel. Kan alle kildene som sier at hun var født i 1768 ha bommet med et tiår -- dvs. at hun ble født i 1758 i stedet? I så fall, klarer noen å finne henne her: Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Døpte i Skjeberg kirkebøker i dette året det er snakk om her, er ikke lett å lese. Jeg har prøvd, men gjenkjenner ingen Martha eller faren Hendrich i innførslene.På FS foreldresøk popper det opp 4 barn (IGI) døpt etter Henrich Haagensen og Anne Andersdatter. Maren 16.2.1766, tvillinger Maria og Inger 28.1.1770, og en Inger til 27.7.1771. Alle døpt i Skjeberg.Bøkene jeg refererer til er helt sikkert til utlån. Tar med de rette titlene. 'Kirker og Kirkegods i Berg, Smaalenene. Med en Gårdshistorie' af Ivar Sætrang 1915. 'Skjebergslekter gjennem 300 år. Jon Erichsen Rød's etterkommere. Med Slekten Erichsen' av Haakon Anker Veel 1944.Det står nok ikke noe mer i Skjebergboka om Martha Henrichsdatter. Hun er nevnt der som andre kone til Anders Halvorsen, som første gang var gift med Siri Eriksdatter Rød (1763-1791). Anders var fra Lilledal (Skjeberg) f. 21.1.1753, og død etter 1820.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiHeller ikke jeg finner noen aktuelle kandidater i perioden 1756-1759. Hun må jo være født før 1759, siden hun neppe er yngre enn 14 år når hun konfirmeres.I boken 'Kirker og kirkegods i Berg' finner jeg ikke noe under Mellevold. Men denne boken er jo ganske begrenset når det gjelder gårdshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk skal du ha, Liv!Men hvis det stemmer at Martha ble født i 1758 i stedet for 1768, så svekkes dessverre kadidaturet for Henrich Haagensen og Anne Andersdatter som hennes foreldre, siden de først ble gift i 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Ved ektemannen Anders' død i 1828 (Lenke , registrering nummer 14 på venstre side) står det så vidt jeg kan se 'Gaarmand .. Rød ..' -- men jeg ser ikke noe som tyder på at han var enkemann (for 2. gang). Det betyr vel trolig at Martha døde etter mai 1828?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Her er skiftet etter Anders Halvorsen Rød LenkeJeg registrer at en Henrich Meldevold er flere ganger fadder i Berg sogn i perioden 1770-81. Pantebøkene kan være til hjelp her. Berg og Skjeberg ligger nært til hverandre. Mellevold ligger nær Skjeberggrensa.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, Liv -- jeg hadde faktisk akkurat bestemt meg for å begynne å lete etter dette skiftet!Det beste av alt er jo at skriften er sånn bortimot leselig!Men fra bildelenken du ga så ser jeg ikke i hvilket dokument du fant dette skiftet -- er det under Halden sorenskriveri?Begynner forresten annet avsnitt med noe sånt som 'Enken efter den afdøde Martha Henriksdatter ...'? Mao., var Martha fortsatt i live, eller var hun også død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hm. systemet ser ikke ut til å ha registrert at jeg svarte på innlegg nr. 14, så jeg prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk igjen, Egil!Det var da et utrolig langt skifte -- og dessverre ser det ut til at skriveren gikk litt trøtt etterhvert, skriften blir gradvis (enda) mindre leselig. Men jeg får prøve som best (?) jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Jeg har nå funnet ut at Martha døde på An(n)erød i Berg 18. desember 1834, og at hun ble begravet i Rokke 4. januar 1835, jf. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7430&idx_id=7430&uid=ny&idx_side=-177>Lenke . Det oppgis at hun ble 77 år.Jeg har forresten ikke funnet gården Anerød i Panteregister, Idd og Marker, I 2a (1815-1860), Lenke. Leter jeg feil sted?Jeg har imidlertid funnet gården Rød i Skjeberg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Anerød passer bra inn her. Marthas far Henrich var flere ganger fadder i Berg sammen med andre derfra. Det er Idd og Marker panteregister du skal lete i, men det er tidskrevende.Når det gjelder gården Rød i Skjeberg er slektene der godt beskrevet flere steder.Jeg tar med at Anders Halvorsen giftet seg til gården Rød. Da i første ekteskap med Siri Eriksdatter ( 1763-1791). De fikk bare 3 barn, Halvor, Erik og Marthe.Halvor Andersen Rød (1784-1819) var altså ikke Marthas sønn. Han er skrevet som avdød ved skiftet etter faren i 1828. Halvor giftet seg med Helene Johannesdatter Kjølberg (Borge) og fikk 3 barn. Anne Sophie, Anders og Helvig Marie. Faren Anders Halvorsen solgte Rød til sønnen Halvor i 1810 (tinglyst 1.des. pantebok 4, folio 76) for 2000 rdl.Det ble Anne Sophie Halvorsdatter (1812-1870) som tok over Rød etter hennes bror Anders døde.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Tusen takk, nok en gang, Liv!Det var forresten sønnen Henrik Andersen som bodde på Anerød, og til hvem Marta flyttet da hun ble enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.