Gå til innhold
Arkivverket

[#74794] Johan (John) Grieg Müller født 25. mars 1896 i Bergen


Gjest Per Aase Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Aase Andresen

Hei og godt nytt år.Er det noen som kan gi meg noen opplysninger om når Johan(John) Grieg Muller, født 25.03.1896 i Bergen, døde? Videre er det av interesse å vite om han var gift, og i såfall med hvem? Og til slutt har han noen etterslekt? mvh Per Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Godt år til deg og Per ! Bortsett frå at han er barnebarn til Amalie Skram, så har eg ikkje komen lenger eg heller med han Johan.Men kanskje nokon hjelpa oss med å løysa problemet ! Om dei brukar BK eller ikkje, er vel ikkje så nøye ?Eg har og registrert ei syster til Johan: Else Ulrikke Muller f. 15.5.1900 i Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Googlet på navnet Else Ulrikke Grieg Müller,og fant dette:(Fra Wikipedia)Erik Kristen-Johanssen,gift med skuespillerinne Else Ulrikke Grieg Müller fra Bergen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Finn nokre bøker som ein John Grieg Müller har skrive/omsett. Kan det vera same mann, skal tru. I såfall er det stor sjanse for at han døydde i utlandet. I boka Solfylte dager skriv han om reiser til mange land....Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Over sjø og land kom i 1934, Solfylte dager i 1936 og Hevnerne vart omsett av Grieg-Müller og kom ut i 1937.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aase Andresen

Hei alle sammen. Jeg takker for innleggende. Vedr søsteren Else har jeg fått med meg at hun giftet seg med Erik Kristen-Johanssen, men vet noen om de har /hadde noen etterslekt?Til Marianne. Jeg kan ikke direkte bekrefte at Johan, eller John som han er innskrevet som i kirkeboken under dåpen, er forfatter og omsetter. Men jeg vil anta det ut i fra de treffene jeg har fått under søk på John Grieg Müller. Jeg for søke videre.mvhPer Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Mor til John Grieg-Müller var skuespillerinnen Signe Grieg (Müller), født i Bergen i 1868, og død i Oslo 11. desember 1960. Ved hennes dødsfall skulle skifteretten hente inn oversikt over arvingene. Materialet fra Oslo skifterett 1960 skal være i Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Iflg. Hvem er hvem 1912 ble ekteskapet mellom Ludvig August Müller og Signe Grieg oppløst og han giftet seg på nytt i 1911 med skuespillerinne Margit Lunde f.1881, datter av malermester Carl Lunde, Kristiania.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aase Andresen

Hei.Etter å ha lest alle innleggene fra dere, fant på Bergen Off. Bibliotek en bok / hefte med tittel ”Christiania-familien Müller gjennom 10 generasjoner”. Her fant jeg søsknene John og Else Grieg Müller, og deres foreldre Ludvig August og Signe Grieg.Til Marianne: Jeg kan herved bekrefte at John av forfatter og oversetter. Skal lese den anbefalte boken.Til Yngve: Jeg skal ta kontakt med Statsarkivet i Oslo.Her følger en kort oversikt:Ludvig August Müller, født 29 mars 1868 i Bergen, døpt 24 mai 1868 i Domkirken, yrke Forretningsmann i Bergen, død 01 oktober 1922 i Bad Neuheim i Tyskland, gravlagt 25 oktober 1922 i Christiania. Han giftet seg (1) 26 januar 1895 hos byfogden i Bergen skilt 1906, med Signe Johnsdatter Grieg, født 22 august 1868 i Bergen (datter av John Grieg og Fanny Emma Caroline Marie Ehrhardt), døpt 23 sepetember 1868 i Nykirken i Bergen, yrke Skuespiller ved Den Nationale scene i Bergen, død 11 desember 1961 i OSLO, gravlagt i Vestre gravlund i Oslo. Ludvig giftet seg (2) i 1911, med Margit Carlsdatter Lunde, født 08 mars 1881 på Høvik i Christiania (Oslo) (datter av Carl Lunde og Josefine Schmidt).I. John Grieg Müller, (sønn av Ludvig August Müller og Signe Johnsdatter Grieg) født 25 mars 1896 i Bergen, døpt 14 mai 1896 i Domkirken i Bergen, yrke Journalist og forfatter, død 1938 i OSLO. John skal iflg boken Müller-slekten ikke ha vært giftII. Else Ulrikke Ludvigsdatter Grieg Müller, (datter av Ludvig August Müller og Signe Johnsdatter Grieg) født 15 mai 1900 i Kristiania, yrke Skuespiller, død 16 august 1976 i OSLO. Hun giftet seg (1) i 1918, skilt 1929, med Christian Hellesen. 3 barn fra første ekteskap Hun giftet seg (2) i 1933 i OSLO med Erik Kristen-Johanssen, født 13 mars 1901 i OSLO (sønn av Kristen Johanssen og Martha (Telli) Goldschimdt), yrke Jurist og økonomidirektør ved Nationalteateret i Oslo, død i 1976 i OSLO. 1 barn i andre ekteskapMvhPer Aase Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.