Gå til innhold
Arkivverket

[#74799] Ole Hansen, Natvig, Årdal. Hvor ble det av denne karen ?


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Er det noen som har kjennskap til denne familien fra Natvig i Årdal ?Fra FT-1801:Lars Johanesen, 40,Mand, Huusmand Med JordMari Olsdtr, 48,Hans Kone,Ole Hansen, 9,Hendes Børn Af 1. Ægteskab,Guri Hansdtr, 14,Hendes Børn Af 1. Ægteskab, Det er sønnen Ole Hansen som er av interesse.Han nevnes i et skifte fra 1808 som 16 år gammel. Der ser ut til at familien da bor på plassen Bergmaal under Natvig. Han skal vistnok også være konfirmert i Årdal, men finnes det flere spor etter ham ?m.v.h. Gunnar Aabøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

skifte etter Oles farNamn arvtakar: Hans, Anfindsen Gard: Natvigen, nr.:0 Husmannsplass: Beremoll Yrke: Huusmand Skipreide: Årdal Protokoll/side: 11a-181 Datering: 1795-1800 Dato: 19.1.1797 Eiga: 85 Dalar, 0 ort, 0 skilling Gjeld: 21 Dalar, 5 ort, 0 skilling Netto: 63 Dalar, 1 ort, 0 skilling Personar i skiftet : (1) Peder Anfindsen Amle Øvre Formynder for Guri (2) Mari Olsdatter Enken (3) Hans Ørbech Laugverge for Enken (4) Ole Hanssen 5 Aar Søn (5) Guri Hansdatter 10 Aar Datter (6) Anders Bierch Sogndahl Formynder for Ole (7) Boets gjeld Kreditor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

skifte etter Oles morNamn arvtakar: Mari, Olsdtr Gard: Natvik, nr.:0 Husmannsplass: Bermaall Yrke: Huusmandskone Skipreide: Årdal Protokoll/side: 12a-236b Datering: 1805-1810 Dato: 31.5.1808 Eiga: 118 Dalar, 0 ort, 14 skilling Gjeld: 55 Dalar, 2 ort, 8 skilling Netto: 62 Dalar, 4 ort, 6 skillingPersonar i skiftet : (1) Lars Johannesen Enkemand (2) Guri Hansdatter Datter (3) Anders Sølfsetsen Beremaal Gift med Guri (4) Anders Sølfestsen Kreditor (5) Enkemand Lars Johannesen Gravferdskostnad (6) Enkemand Lars Johannesen Kreditor (7) Lensmand Kreditor (8) (9) Peder Anfindsen Amble Kreditor (10) Anfind Anfindsen Høstager, Sogndahl Formynder for Ole (11) Ole Hansen 16 Aar Søn (12) Sorenskrivaren Kreditor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Tusen takk for alt dette, Arnfrid.Etter det jeg husker å ha lest, står det i bygdeboka noe slikt som at Ole Hansen var svar og sjukelig og forsvant for oss. Jeg har sett endel bygdebøker, men det er ikke så ofte at sporene bare forsvinner slik som dette. Man finner gjerne en person gift, eller i det minste død, men her kan det se ut som om man ikke vet noe om ham etter at han ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da betyr det at du har leitet gjennom vielses- og gravferdsprotokollene, slik jeg forstår deg....Har du også sett etter han som fadder for søsteren Guris evt barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Det er denne lappen som var stukket inn i en gammel bibel som gjorde at jeg har jobbet med å sjekke personer med navn Ole Hansen f.c. 1790 i Lister og Mandals Amt FT-1801.

bilete8280.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Nei, jeg har ikke sjekket det du foreslår. God ide å sjekke faddere på Guri's barn for å se om han finnes nevnt der. Vet du hvilken kirkebok jeg bør sjekke ? Jeg har gått gjennom FT1801 og sjekket personer med dette navnet som er født ca 1790. Har forsøkt å finne aktuelle kandidater i bygdebøkene for å sjekke om de giftet seg og døde eller om de flyttet til andre områder. Jeg har tidligere etterlyst vedkommende under dette tema:34608: Problem, Ole Hansen fra Sirdal ?Problemet med relasjonen til Sirdal er at gårdsnavnet han oppgir i Sirdal ikke fantes på den tiden han ble født.Han har nok forsøkt å dekke over sin fortid av en eller annen grunn, men vestlandsdialekten var nok vanskligere å skjule. Det er opplysningene i bydeboken for Årdal at han forsvant som vekket min interesse for denne karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Årdal hørte under Lærdal. Fant to av Guris barn, bl a Anders f 1844 som er i FT 1865. Ole var ikke fadder til noen av de to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

sorry, ikke f 1844, men 44 år i 1865.Elling Olsen og konens vielse??? Den må da kunne fortelle noe om hvor Elling var født, og at vi da kan finne dåpen og kanskje noe om Ole Hansen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mange takk for at du sjekket disse dåpene.Det siste vi vet om Ole Hansen fra Natvik er da konfirmasjonen hvor han oppgies å være 19 år, altså i 1811.Det dukker opp en kar med samme navn her i Sannidal. Første spor er når han gifter seg i 1826 og oppgir at han er 36 år. Noe som skulle tyde på at han er født i 1790. Spørsmålet er jo i hvilken grad man skal vektlegge differansen på 2 år. Han sier han er født på gården Steinsland i Sirdal, men denne gården i Sirdal finnes ikke da. Også når han dør står det Siredal, men det er umulig å finne spor etter ham der. I tema 34608 kan du se kirkeboka for Sannidal hvor hans gifte er innført. Det er vel ikke mulig å tolke dette til annet en Zierdahl ? Leirdahl er jo også ganske likt. Elling Olsen er hans sønn. Bygdeboka i Sannidal kaller ham feilaktig for Ole Ellingsen, det skal være Ole Hansen, slik som kirkebøkene viser. Det er et oldebarn etter Ole Hansen som har skrevet denne lappen og lagt den inne i en bibel som Ole Hansen etterlot seg. I denne bibelen skrev han inn alle opplysninger etter at han kom til Sannidal. Men ingen opplysninger om hvor han kom fra. Under alle omstendigheter så må han jo være en av de Ole Hansen som er med i 1801 tellinga for Lister og Mandals Amt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.