Gå til innhold
Arkivverket

[#74806] Adressebøker Oslo 1919-22


Gjest Rita Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Andreassen

Takk for svar, men jeg har sett her og kan ikke finne noen adressebøker for den aktuelle perioden. Ellers finner jeg bare adresser for 1923.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

HeiAdressebøkene for Oslo finnes på Statsarkivet i Oslo , Oslo Byarkiv og Nasjonalbiblioteket. Desverre er ingenting scannet og lagt ut på nett. Vet ikke hvordan muligheten er til å få disse på innlån til ett bibliotek som har rullefilmleser,men du kan høre med Nasjonalbiblioteket i Mo i RanaHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Toft Eddie

Hei Rita.Du kan fjernlåne adressebøker på rullefilm for Oslo gjennom ditt lokale bibliotek. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Hei RitaHvis det går iorden med fjernlån,kan du da legge inn en melding her ? Det kan jo være av interesse for flere å vite hvordan det gjøresMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. Takk for svarene. Var inne på tanken å kontakte Oslo byarkiv da det også muligens finnes en kommunal folketelling for Oslo en gang på 1920 tallet. Skal kontakte dem og biblioteket i morgen og gi tilbakemelding her.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Nasjonalbiblioteket i Oslo har Adressebøker for Oslo på film. For dei som bur i Oslo-området, er det vel råd å stikke innom NBO. For andre må ein ty til fjernlån. Kontakt ditt lokale bibliotek og få dei til å fjernlåne. Hugs at ditt bibliotek må ha filmlesar!Universitetsbiblioteket i Trondheim har trykte utgåver for mellom anna perioden 1895-1940. Kortidslån står det. Er usikker på om dei då kan fjernlånast.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei. Jeg leter etter Inge Max Alstrup Andersson bopel. Han ble konfirmert i Jacob menighet 7.4.1907.(far Johan Andreas).Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Andreassen

Hei. Takk for alle svar. Carsten: Jeg leter etter min bestemors søster - Jenny Indianna Jensen, født 30 jul 1902 Leikvik i Torsken/Troms. Hun skulle angivelig ha dratt til Oslo for å arbeide da hun var ca 16-17 år. Der skulle hun ha fått en sønn som skulle være handikappet. Stemoren skulle ha dratt nedover for å hente henne, men fikk ikke sønnen med seg da han skulle være veldig dårlig. Han døde liten på ett barnehjem i Oslo. Om Jenny er det fortalt at hun dro tilbake til Oslo straks etter at hun kom og at hun døde på 30 tallet av en lungesykdom. Familien vet ingenting mer om Jenny enn det stemoren har fortalt. Ingen har truffet henne. Jeg finner ikke Jenny i Oslo. Har lett gjennom de fleste kirkebøker i den aktuelle perioden. Har også tatt kontakt med kirkekontorer i Oslo for lenge siden, men ingen har svart meg. Jeg har begynt å lure på om historien er sann eller stemoren dekket over endel ting. Hun var visstnok ikke helt grei å ha med å gjøre. Det finnes en Jenny under gravminner som er født samme dag og år og dør i 1992, men det kan jo være en tilfeldighet. Jeg vil egentlig bare vite om Jenny bodde i Oslo eller ikke og event. hvilket kirkesogn. Siden hun var født i 1902 og var ca. 17 år må hun ha bodd der rundt 1919-21. Finner henne ikke der i 1923.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Det går over 1 mnd frå Jenny Edvardsen dør til ho blir gravlagt! Død 12. sept, gravlagt 15. okt....Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

I samme grav som Jenny ligger Johannes Marensius Edvardsen f.14-2-1914, død 13-9-2004I adressebok for 1955 bor fru Jenny Edvardsen i Frydenlundg.6, men ingen andre Edvardsen bor der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.