Gå til innhold
Arkivverket

[#74815] Gården Børt i Skjeberg


Gjest John B. Gautestad
 Del

Recommended Posts

Gjest John B. Gautestad

Det bodde en Torkel på denne gården på begynnelsen av 1700-tallet.Han hadde såvidtjeg kan se disse barna:Søren født ca 1692. Til Langholt Nordre. Døde 1764 Marthe født ca 1695. G.m. Johannes Gudmundsen Grimsrud Degernes Berthe født 3.8.1704 Nils født 1705. Døde på Børt 1741, 36 år gammel.G.m. Berthe Gudmundsdtr Grimsrud Degernes Anne født 14.8.1707 Ole født 29.7.1708 Erik født 6.11.1712. Døde på Børt 1742, 30 år gammel.Torkel Børt er innført i legdsrullen for Skjeberg i 1726, så da måtte han være i live.Er det noen som vet noe mer om denne Torkel og hans kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jan Frode Karlsen

Hei JohnEr det Torchel Hansen født 1654 og døde 1729 du mener? Han og kona Jøran Haagensdatter fikk ti barn.Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Hei Jan FrodeTorkel Børts etternavn er ukjent.Med hjelp fra Skjeberg Historielag har jeg funnet ut at han døde i 1747, 72 år gammel.Så det er neppe samme Torkel vi snakker om.Hvilken gård kom denne Torkel Hansen fra?MVH John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Den Torkild Hansen som Jan Frode nevner (2) bodde på Mellegaard, Rokke Berg. Det skal ha vært skifte etter Torkild Hansen og Jørgen/ Jøran Haagensdatter 28 okt 1729. De hadde bla. sønnen Søren Torkildsen Langsholt og Ole Torkildsen Mellegaard ( skifte 1748 ) g.m Olaug Jørgensdatter.Se page 507 : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei RitaTorkild Hansen var vel født på gården Nøsterud i Berg og tok over gården etter faren Hans Olsen. Torkild hadde vel tre brødre. Torkild og Jøran fikk 10 barn.Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Om det er noen forbindelse til Torkild Børt i Skjeberg ?Jeg tar med dette i tilfelle :1664: Mellegaard : Halffuor Jensen 30 år.Nysterød : Hans Olsen 60 år. Sønn Ole Hansen 12 år.1711 : Mellegaard : Soldat Hans Torchildsens qvinde. Enchen Gunild og 1 tjenestepige. HusmaNysterød : Torchild Hansøn enchemand 3 børn. 1 tjenestepige.1723 : Mellegaard : Oppsidder Hans Torchildsen. Eier Torchild Nysterød.Nysterød : Oppsidder Ole Torchildsen, eier oppsidder1762 : Mellegaard. Selveier. Bruker : Torchild Olsen og kone. Barn over 12 aar : Ole Torchildsen, Christine Torchildsdatter. Pige Kirsti Torchildsdatter.Nysterød: Selveier. Bruker : Jørgen Hansen og kone. Barn over 12 aar : Peder og Ole Jørgensen. Pige Jøran Jørgensdatter.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Børt - Langsholt - Nøsterud/Mellegård i Rokke.Alle disse gårdene sogner til det samme vassdraget med sjøer og elver som dreneres mot Isesjø og Glomma. Og selv om de ligger i forskjellige prestegjeld er jo ikke avstanden mellom dem stor.Den Torkild som dør på Børt i Skjeberg i 1747 kan jo ikke være den samme som Torkild Hansen (Nøsterød/Mellegård) som det er skifte etter i 1829.Men de ulike Torkildsdøtre og -sønner man finner på Børt og Langsholt i beg. av 1700-tallet er nok ikke ALLE barn av Torkild Børt d. 1747. I hvert fall er det en Søren Torkildsen, sønn av Torkild Hansen i Rokke, på Langsholt i 1744 (se dokumentet pekt til i innl. 4).Det er (i hvert fall) 2 Søren på Langsholt på denne tiden. Den andre heter Søren Olsen. Men lite sannsynlig at det skulle være 2 forskjellige Søren Torkildsen - 1 fra Børt og 1 fra Rokke ... ???Marthe Torkildsdtr. som ble gift til Grimsrud i Degernes i 1731, har jeg antatt var fra Børt. Men dette må vel nå undersøkes nærmere fordi en vesentlig begrunnelse er at forlover v. hennes troloving er Søren Langsholt som jeg trodde var hennes bror og også kom fra Børt. MEN: det KAN jo også være Søren Torkildsen fra Rokke ...Og da KAN jo også Marthe Grimsrud være datter av Torkild Hansen ... ? En indikasjon kan jo være at det er en event. bror som en forlover og ikke faren. Torkild Børt d. 1747, men Torkild Hansen Nøsterød/Mellegård er d. før okt. 1729.Også et spørsmål om Ole Langsholt som i 1710 døper en sønn Torkild. Ole og Torkild-navnene går igjen i Rokke-slekten.Kan jeg komme fra å TRO/ANTA om disse pers. til å VITE ??? Er det mer å hente i boken jeg ser det vises til i den nye gårdshist. for Berg/Rokke/Asak (som dessverre har sparsomme pers.opplysninger):'Liv etter liv' av Andreasen og Kristiansen?mvh Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Det var nyttig at denne diskusjonen kom igang!I (1) har jeg antatt at Søren Torkelsen og Marthe Torkelsdtr var barn av Torkel Børt.At de var søsken, var også rimelig å anta fordi, som du også nevner Egil, Søren Langholt var forlover når Marthe giftet seg Degernes. Marthe Torkelsdtr var dessuten fadder når Søren Langholt døpte Anne i 1731.Men ifølge skiftet fra 1748 (4) er det Torkel Hansen Mellegård som er Søren Torkelsen Langholts far.Om Søren og Marthe virkelig er søsken gjenstå å se, men det sies at Torkel Hansen og Jøran Haagensdtr hadde 10 barn og at det var skifte 28.10.1729.Jeg vet ikke om noen kjenner til dette skiftet, og navnene på de 10 barna?Hvem Ole Langholt var, er for meg fortsatt uklart. Det dør en Ole Langholt i 1732. Hans alder er ikke oppgitt. Det var også en Ole Madsen Langholt, som i 1707 døper Peder.I Skiftet fra 1748 er det vist til en avdød dragon Ole Torkelsen, som vel også må være en sønn av Torkel Hansen Mellegård. Var det han som var oppsitteren på Nysterød i 1723?Og hvem Torkel Børt var, er også forsatt uklart.MVH John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

I dokumentet fra 1744 - protokollført 1748 - kalles vel Ole Torkelsen for henholdsvis (avdød) svoger og broder. Denne bror til Søren er vel den Ole Torkelsen som var først på Nøsterød senere Mellegård i Rokke?Og han KAN kanskje være identisk med en av 2 (minst) Ole Langsholt i 1710. F.eks. kan Søren ha overtatt etter broren på Langsholt, mens Ole flytter (tilbake ?) til Nøsterød hvor han er bruker før han overtar etter faren på Mellerød (om jeg husker rett om disse 2 Rokke-gårdene) - og er død før 1744.Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest John B. Gautestad

Hei igjenJeg lurer fortsatt litt på denne Torkel Hansen Mellegård.Du, Jan Frode, sier at han og Jøran Haagensdtr fikk 10 barn.Kjenner du til hvor denne opplysningen stammer fra, og vet du barnas navn?John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har prøvd å finne ut noe her, men tror ikke jeg kan være til mye hjelp. Håper at Jan Frode kan komme med kilden til Torkild og Jørans 10 barn.Det eneste jeg har og komme med er Torkild Olsen Mellegaard 1711 - 1779 g.m Bodil Mortensdatter. De hadde 6 barn som levde i 1779 : Ole , Christen , Torkild , Hans , Svend og Anne. ( Hans og Christen er nok identiske med de som bor på hver sin Nøsterød gård i 1801 )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei John.Du lurer på Torkil Hansen. Du kan få alle barna her. Nr.1 Marthe Torkildsdatter 1680 - 1748, nr.2 Boel 1682 - 1741, Nr.3 Hans 1685 - 1748, nr.4 Kirsti 1688 - 1770, nr.5 Ole 1688 - 1748, nr.6 Søren 1692- 1764, nr.7 Marthe 1695 - 1767, nr.8 Berte 03/08-1704, nr.9 Nils 1705-1741, nr.10 Anne 14/08-1707. Barn nr. 1-2-3-5-6-7-9 ble giftHa en god dag Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Hei igjen og takk Jan Frode.Jeg leter etter en Marthe Torkildsdatter som i 1731 ble gift med Johannes Gudmundsen Grimsrud Degernes. Hun døde på Grimsrud i 1763, 68 år gammel, og må derfor være født omkring 1695.Når hun giftet seg var Søren Langholt hennes forlover. Det er nok den Søren nr 6. du nevner i (12). Han kan ha vært hennes bror.Av barna du nevner er det 2 Marthe, nr.1 og nr.7, begge ble etter det du opplyser gift. Det er kanskje litt uvanlig at to døtre har samme navn.Vet du hvem disse to Marthe ble gift med?Det hadde også vært interesant å få vite kilden til dine opplysninger.mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Fikk en feilmelding fra systemet, så jeg prøver pånytt:Hei igjen og takk Jan Frode.Jeg leter etter en Marthe Torkildsdatter som i 1731 ble gift med Johannes Gudmundsen Grimsrud Degernes. Hun døde på Grimsrud i 1763, 68 år gammel, og må derfor være født omkring 1695.Når hun giftet seg var Søren Langholt hennes forlover. Det er nok den Søren nr 6. du nevner i (12). Han kan ha vært hennes bror.Av barna du nevner er det 2 Marthe, nr.1 og nr.7, begge ble etter det du opplyser gift. Det er kanskje litt uvanlig at to døtre har samme navn.Vet du hvem disse to Marthe ble gift med?Det hadde også vært interesant å få vite kilden til dine opplysninger.mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei John Den Marthe Torkildsdatter født 1680-1748 var gift med Peder død 1704. De fikk en sønn Niels Pedersen Kiempe født 1704-1748. Marthe ble gift igjen med Ole Madsen døde 1732, gift 1702 i Skjeberg kirke. De fikk tre barn: Peder 1707-1709, Torchel 1710-1783, Elen 1716-?Den andre Marte 1695-1767 gift 1731 i Rakkestad kirke med enkemann Johannes Gudmundsen 1713-1780. De fikk 4 barn: Ole 1731-1795, Niels, Mari, og Jøran 1736-?Hvorfor det er to med samme navn kan jeg ikke forklare.Håper du finner ut av det.Mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Takk igjen Jan Frode.Det du skriver bekrefter at Marthe Torkelsdtr f.1695 og Søren Torkelsen f. 1692 var søsken.Marthe døde forøvrig i 1763 Skifte 12.1.1763 (s. 438 i skifteprotokoll 2c).At Johannes Gudmundsen var enkemann når de giftet seg i 1731 sier kirkeboken såvidt jeg kan se intet om. Han ble forøvrig gift pånytt 1767 i Degernes med Ingeborg Kolvsdtr fra Ytre Eng.Den Marthe Torkelsdtr f.1680 (datter nr. 1), ble 2. gang gift med Ole Madsen. Det må vel da være den Ole Madsen Langholt som er nevnt i (8).mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Torkild Hansen ca 1654 - ca 1729 Nøsterød / Mellegaard / Nordre Langsholt og Jøran Haagensdatters ca 1660 - før 1711 kjente barn :MARTHE f.ca 1680- før 1748. Gift 1g. med Peder og hadde sønnen Niels Pedersen Kiempe. Gift 2g før 1702 med Ole Madsen ( Monsen )som døde 1732 på Langsholt. Barn Peder 1707 , Torkild 1710, Elen ca 1716BOEL f.ca 1682 - 1741 Gift med Anders Larsen ca 1691 - 1751 Sættre i Skjeberg. Barn Lars ca 1717 - før 1744. Ole 1719 - 1782HANS f.ca 1685- før 1748 Gift med Jørgensdatter. Barn: Jørgen 1717 - 1777 NøsterødKIRSTI ca 1688- før 1770OLE ca 1688- 1748 Mellegaard gift 1g.med ? død 1736. Barn Torkild 1711 - 1779. Gift 2 gang med Olaug Jørgensdatter. Barn Jøran, Berte, Kari og Gunild.SØREN ca 1692 - 1764 Langsholt gift 1 gang med ? død 1726 ( Søren Langsholts Qvinde ).Barn : Hans 1720, Berte 1721, Ingeborg 1723, Mathis 1725, Torre 1726.Gift 2 gang 1726 i Skjeberg med Marte Joensdatter. Barn: Barbro 1729, Anne 1731, Torkild 1732, Jøran 1734, Torkild 1736, Jøran 1740Dette er hentet fra LIV ETTER LIV - ØST I VIKEN av Inger Andreassen og Britt Kristiansen. Det står MYE om denne slekten.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Takk RitaDette var jo bare 6 barn, og Marthe Torkildsdatter g.m. Johannes Gudmundsen Grimsrud var ikke blant dem.Det var vel lite sansynlig at de skulle ha 2 døtre Marthe som begge vokste opp og ble gift.Får skaffe meg boken du referer til, og se hva som står der.mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

I nevnte bok ( 17 ) glemte jeg å si at det er bok II. Børt er også nevnt i boka. Jeg tar med dette .....Torchel Taraldsen Børt var trolig gift før 1702 med datter av Erich Bjørnsen Børt og hadde barna : Niels 1702, Anne 1707, Ole 1708, Erich 1712 og døtrene Siri, MARTHE og Berte.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John B. Gautestad

Takk igjen RitaDa ser det ut til at denne Marthe Torkilsdtr, etter å ha vært en tur innom Mellegård i Rokke, allikevel kommer fra Børt i Skjeberg, slik jeg antok i (1).mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.