Gå til innhold
Arkivverket

[#74817] Hjelp til tydning dødsfall Finnås 1881


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiKan noen si meg hva som står etter 'Vaage' ved dødsfallet til nr. 33, Gunder Thorbjørnsen? Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Bremnes i Finnås, Klokkerbok nr. B 2 (1871-1881), Døde og begravede 1881, side 121. Permanent sidelenke: LenkeTakk ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk Kjellaug.Lurte på det, men ble usikker fordi det i kolonnen for gravfestet står 19/10 (tror jeg).Hvordan tolker du det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er vel han som er nevnt side328 og 336 i Bømlo II:'47 Torbjørn Salomonson Austvik, Valestrand, f. ikr. 1825, d. 1871. Torbjørn kom med mor si til søra Sele, då ho gifte seg med Nils Pederson. G. m. Alis Olsdtr. Våge (Veabakken), f. 1827 d. 1848. Born: a. Knut Alenes, f. 1848, g. Noraneset. Torbjørn vart oppattg. m. Larina Gunnarsdtr. Våge, f. 1827, d. 1909. Born: b. Gunnar Sakkarias, f. 1851, d. 1852. c. Samson, f. 1852, g. Steinsvåg. d. Gunnar Sakkarias, f. 1854, g. Våge. e. Bernt Salomon, f. 1857, g. Selvåg, f. Nils Olai, f. 1859, g. Våge. g. Ole Johannes, f. 1861, g. Løkling. h. Tonnes Andreas, f. 1864, var i bakarlære i 1882. Reiste til Amerika. i. Lars, f. 1866. Utflytte til Stavanger. j. Martines, f. 1869. Torbjørn budde først som husmann på Nygård under Vorneset, so nokre år som inderst på søra Sele, so bygsla han eit plass under søra Sele i 1855 og budde der til han kjøpte her på Våge i 1867. Han var brukar til han døydde. Torbjørn var snikkar.''84 Gunnar Sakkarias Torbjørnson Våge, f. 1854, d. 1881. G. m. Johanne Johannesdtr. frå Imsland. Born: a. Tomas, f. 1879. b. Gurine Bertea, f. 1881, g. Grutle. Ho vart oppfostra hjå Anders H. Grutle. Gunnar budde nokre år på Våge. Johanne flytte bort då Gunnar døydde.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

3) Tror og det er den 19/10 det står. Sikkert en naturlig forklaring. jeg har ofte kommet over slike tilfeller. Enkelte ganger ble folk begravd og presten kom og holdt gravtale lenge etter. Jeg vil tro at han ble gravlagt den 19/10 og gravfestet den 28/10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takk igjen.Jeg holder på å registrere død og dødfødte for Finnås, Bremnes 1871-1881, så jeg trenger ikke annen info.Er snart ferdig og dataene vil bli lagt ut på DIS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.