Gå til innhold
Arkivverket

[#74820] Fiskeskøyta Marys forlis i Nordsjøen juli 1918


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg holder på med å renskrive en sjørettsforklaring fra 1918 i forbindelse med fiskeskøyta Marys forlis det året. Men nå lurer jeg på om jeg har overvurdert min evne til å lese andres håndskrifter. Kan noen hjelpe med innledningen?'Aar 1918 den 9. aug. sattes Mandals faste sjøret paa Sorenskriverkontoret i Mandal ordn. av Sorenskriver Karterud og medbetjent av de faste sjøretsmedlemmer consul P.L. Malte og --- S.O. Saanum ledlegne ---.--- --- privatekstraretssak nr. 78/1918.'Sjøforklaring i anledning fiskekutter Mary av Mandals forlis ved mine---.'Avskriften vil etter hvert legges ut på hjemmesiden min, http://www.hoelseth.com/genealogy/genealogy.htmlTakker på forhånd for hjelpen!Dag T. Hoelseth

bilete8285.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Aar 1918 den 9. aug. sattes Mandals faste sjøret paa sorenskriverkontoret i Mandal ord. av Sorenskriver Kartrud og medbetjent av de faste sjørettsmedlemmer consul P. L. Møller og disp. S.O. Saanum, begge tidligere edfæstet.Hvorda! Foretokes privat ekstraretssak m. 78/1918 sjøforklaring i anledning fiskekutter Mary av Mandals forlis ved minespregning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk igjen til alle for hjelpen. Jeg får fortsette arbeidet med å tyde håndskriften. Skal ikke se bort ifra at jeg vil ta opp flere håpløse kruseduller etter hvert...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 9: Tusen takk - det gjorde arbeidet langt lettere! Da gjenstår bare beretningen kjøpmann Olsen skrev om ulykken på grunnlag av hva de overlevende Albert og Rudolf Robertsen hadde fortalt.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.