Gå til innhold
Arkivverket

[#74829] Kierstine Hansdatter f ca 1780, gift i Engevik på Askøy - hvem var hun?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Må prøve å få hjelp her igjen: Kierstine Hansdatter finnes som tjenestepike hos Steffen Haagensen på Sætre i Askøy i 1801: Lenke (nr 18842). Hun gifter seg i 1807 med enkemannen Nils Kristensen Engevik, og dør i Engevik i 1838, 57 år gammel. Nils Kristensen Engevik hadde tidligere vært gift med søsteren til Steffen Haagensen Sætre: Lisbeth Haagensdatter. Det er Steffen Haagensen og andre i hans slekt som er forlover og seinere faddere til Kierstine sine barn. Kan noen finne ut hvem Kierstine var? Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Kanskje ikkje den rette Kirstine, men likevel alder passer. Hans Christoffersen Turøy døper sin datter Kirstine. Grunnen til at eg legg ho inn, er at hennes mor Martha Olsdatter, datter til Ole Østensen Skjelanger vart 2g. 1794 med enkemann Steffen Steffensen f.ca1744. Han budde på Fosse i Meland kommune. Hvem denne Steffen var eller hvem han var 1 gift med aner eg ikkje, men det er no verdt å sjekke han opp mot både Steffen Haagensen, som forøvrig var gift med ei Marie olsdatter. Kirstine var ikkje hos familien på Turøy i 1801. Kanskje var det ei eller anna slektskobling her. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Hei. Jeg har hatt en forespørsel her inne om samme Christine Hansdatter. Se tema 21279. Da kom det forslag om en sannsynlig kandidat fra Bjorøen. Det er en stund siden jeg har jobbet med dette, men jeg tror ikke jeg fant noe endelig bevis på at hun var rette damen, men det virker sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk for hjelp, begge to! Nina, jeg ser at du har hatt hjelp fra meget kompetente folk i tema 21279 :). Så det er vel det nærmeste vi kommer - de to kandidatene fra Turøy og Bjorøy. Jeg kan for øyeblikket bare føye til at grunnen til at Mons Pålsen Rennedal var fadder til barna til Kirstine, var at han var gift med søsteren til Lisbeth Haagensdatter og Steffen Haagensen: Berthe Haagensdatter. Mons Pålsen var egentlig fra Skare (på Søralandet), men kom til Rennedal i 1793. Jeg har vært inne på tanken om den Niels Hansen (33) som også er i tjeneste på Sætre i 1801 kan være bror til Kierstine, så jeg leter litt etter ham også. Så får jeg prøve å se om jeg kan legge puslespillet videre i kalde vinterkvelder.. Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.