Gå til innhold
Arkivverket

[#74837] Synnøve Rasmusdatter Fure fra Oppstryn


Gjest Lene Hovland
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Hovland

Jeg har funnet ut i bygdeboka 'Sunnylven og Geiranger', bind 2, at ei Synnøve Fure var gift med Rasmus Pedersen på Røyrhus i Sunnylven. Hun giftet seg etter hans død med Karolus Kjellstadli. Så begynner altså jakten på denne Synnøve Fures aner.I 1865 er hun fortsatt på Rø(y)rhus, gift med Karolus: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=f61523&gardpostnr=74&personpostnr=412&merk=412#ovre>Lenke Ut av dette kan vi lese at hun var fra Stryn, altså Fure i Stryn, som jeg har funnet ut er i Oppstryn. Hun var også 53 år i 1865, noe som vil tilsvare fødselsår ca. 1812.Så fant jeg hennes dåp i kirkebok for Oppstryn: Lenke Jeg klarer å tolke at hun ble døpt 14. mai 1813, og at foreldrene het Rasmus og Ragnilde Fure. Det står noe etter Rasmus, men hva? Har noen bygdebok for Stryn som sier noe om disse to?Hun døde som kårenke 29. juli 1888 i Sunnylven. Her kommer det også frem at hun kom fra Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Giftermålet i DA [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=vi14471750&gardpostnr=1517&personpostnr=3032&merk=3032#ovre>LenkeBarn:Malena, 1810 LenkeSynnøve, 1813 LenkeDette er vel konfirmasjonen til Rasmus Andersen Furre - LenkeDette kan være konfirmasjonen til Ragnhild Larsdatter Erdal - LenkeRasmus Andersen i 1801 - LenkeRagnhild på Erdal i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Rasmus Pedersen Rørhuus 27 aar og Synneve Rasmusdatter 21 aar ble gift 15.06.1834 i Oppstryn Kirke, Far: Peder Rasmussen Rørhuus og Rasmus Andersen Furre. I skifte etter Rasmus Andersen i 1825 er Synneve 12 1/2 år. Rasmus Andersen Fure 1776-1824 gift 27.02.1808 med Ragnild Larsdatter Erdal 1783-1859. Foreldre til Rasmus er: Anders Povelsen Marså 1750-1817 gift 31.05.1773 med Malene Rasmusdatter Fure 1745-1790, Foreldrene til Ragnilde: Lars Rasmussen Erdal 1750-1817 og Giertrud Thorsdatter Greidung 1748-1832, Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Takk for god hjelp begge to :)Det er en ting jeg lurer på i forbindelse med dette. Rune sier at Rasmus' foreldre er Anders Povelsen Marså og Malene Rasmusdatter Fure (død 1790). I FT for 1801 står Rasmus som sønn av Anders Povelsen og ei Syneve Amundsdatter. Det er nærliggende å anta at denne Syneve egentlig er Rasmus' stemor. Det som er rart, er at både Anders og Syneve står oppført som i første ekteskap. Men det er vel bare en feil? Jeg antar at Rasmus egentlige mor, Malene, døde i 1790, og at hennes enkemann Anders deretter giftet seg med Syneve som han fikk flere barn med. Enige? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Hovland

Eller rettere sagt som han foreløpig hadde fått en ny sønn, Amund, med. Rasmus, Ragnilde og Karen er nok alle avdøde Malenes barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Brithe, 1774, datter av Anders Povelsen og Malene Rasmusdatter - [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp14471750&gardpostnr=2404&personpostnr=7211&merk=7211#ovre>LenkeRasmus, 1776, sønn av Anders Povelsen og Malene Rasmusdatter - Lenke Ragnhild, 1778, datter av Anders Povelsen og Malene Rasmusdatter - LenkePeder, 1781, sønn av samme LenkeKaren, sønn av samme LenkeAamund, sønn av Anders Povelsen og Synnøve Aamundsdatter - LenkeHåper lenkene stemmer.Anders ble gift første gang i 1773 Lenke og andre gang i 1791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.