Gå til innhold
Arkivverket

[#74843] Två foton på gård i Snåsa


Gjest Mia Wallinder Holmgren
 Del

Recommended Posts

Gjest Mia Wallinder Holmgren

Är det någon som känner igen den här gården från Snåsa? Jag undrar var i Snåsa den finns. Tacksam för hjälp. Hälsningar Mia Wallinder Holmgren

bilete8294.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mia Wallinder Holmgren

Olle! Jag har sett lite olika stavningar på Snåsa men tror att det är från gamla tider ex Sneasen, Snaasen. Idag heter det Snåsa på svenska och det gör det nog på norska också. Jag har Snåsaboka IV av Gunnar Skavlan och den är på norska. Huset är säkert renoverat och omgjort och omgivningen uppväxt men placeringen av uthus kanske finns kvar.Ivar! Tack för länken jag fick. Fjällgårdarna Gaundal och Holden är släktgårdar i raka led till mig.Hälsningar Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mia Wallinder Holmgren

Korten finns tillsammans med andra kort från Nord-Tröndelag. Min farmor var född i Våg/Vaag Snåsa. Nästan hela släkten på hennes sida härstammar ifrån olika platser i Snåsa. Min farfar bodde också där som liten. I Nordli i Lierne har vi en del släkt men de vi frågat vet inte var gården finns. Det finns en plats till som är möjlig och det är Kåberg i Sparbu söder om Steinkjer. En kusin till farmor är född i Våg och blev bosatt i Kåberg. Det finns ett foto på familjen i Våg. Jag har provat att förstora det här fotot på människorna för att kunna jämföra men det blir för suddigt. Hälsningar Mia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.