Gå til innhold
Arkivverket

[#74850] Hjelp til tyding av skifte etter Synnøve Pedersdtr. Størdal i Askvoll 03.02.1688


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ble ikke klok på skiftet etter Endre Olsen, hans kone Brite Olsdtr. Størdal og hva bygdeboken for Askvoll sa vedr hvem som var deres barn.Jeg prøver derfor skiftet etter Synnøve Pedersdtr. fra 1688 hvor jeg mener å kunne lese en datter Borni på gården Strømmen. Kan noen hjelpe mwed å tyde navnene på etterkommerne i dette skiftet?LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

3. feb. 1688 etter Synneve Pedersdatter til hennes barn og barnebarn: Ole Størdahl, Sl. Endre Størdahls barn, Sl. Randj Waages barn, Orlog Gillesvig, Borni Øfre Strømmen, Syneve Asch og Ellj Helde.Dette skulle vel indikere at Endre Olsen Størdal var bror til Borni Olsdatter Øvre Strømmen, og at begge var barn ac Synneve Pedersdatter og hennes mann Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen.Din konklusjon vil vel være korrekt dersom Borni's etternavn var Olsdtr. Men i følge de opplysningene jeg har skal hennes etternavn være Endresdtr. Ser vi på tellingen i 1701, befinner det seg en Endre Olsson 17 år gammel på Størdal. Han var vel sønn av den Olle Olsen 50 år som vi finner på samme gården. LenkeDen Olle Olsen er trolig identisk med Ole Størdahl. Endre Olsen er død, jevnfør skiftet av 1678, Randi Olsdtr. på Waage er død, så har vi Orlog Olsdtr. i Gillesvik, Synnøve Olsdtr. på Ask og Ellj Olsdtr. på Helde/Helle Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.