Gå til innhold
Arkivverket

[#74852] Knut Richard Anderson, Borås Sverige.


Gjest Frank Berentsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Berentsen

Søker opplysninger om Knut Richard Anderson, født 1882 i Sverige.Han fikk 2 barn som ble døpt i en kommune nær Bergen. En var døpt i 1913, den andre i 1914. Da et av barna framdeles lever, og kirkebøkene ikke ligger på nettet, ønsker jeg ikke å opplyse kommunens navn.Da den første ble døpt i 1913 var Knut Rikard fabrikkarbeider ved Drammen Ulvarefabrikk. Noen som vet om den hadde avdelinger andre steder i Norge?Da det andre barnet ble døpt året etter var Knut Rikard gift og bodde i Borås i Sverige.I folketellingen for 1900 i Sverige har jeg funnet 2 som kan være aktuelle å se nærmere på.1 Knut Richard Andersson, født 1882. Hemförsamling: Linköpings domkyrko. Födelseförsamling: Linköping Östergötlands län.2 Knut Rickard Anderson, født 1882 i Borås Älvsborgs län, Gardist. Hemförsamling: Hedvig Eleonora rote 20. Födelseförsamling: Borås Älvsborgs län.Det er vel han som er født i Borås som er mest aktuell å sjekke først, siden han i 1914 bodde der. Han ble trolig gift mellom desember 1912 og desember 1914.Hvem var hans foreldre, og hvem ble han gift med. Mvh. Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Frank. Dette kan være litt vrient. Bør nok forsøke å vite mer i norge først. Du kjenner kommunenes navn her i landet, og sannsynligvis utflyttet han til Sverige i løpet av 1913-1914 ? Har du funnet noe i flyttelistene ?Grunnen til at jeg spør. Han flyttet tilbake til Borås sier du. Borås er en stor forsamling og vi snakker om 7-800 innflyttede pr år på den tiden. Antakeligvis er kommunen ved Bergen mindre og lettere å finne han som utflyttet i. Slik at det forhåpentligvis kan finnes et ca flyttetidsp/dato.Ble det andre barnet døpt i Sverige/borås ?Når det gjelder den Knut Richard Andersson som var født i Borås, så var han i 1900 i Stockholm med adresse: Hedv. Eleonora rote 26. Han var gardist i 5te kompaniet/liftkompaniet, alene og ugift.Linköping er også en stoor forsamling. Dermed er det ikke så lett å finne noe på måfå. Man får konsentrere seg om en av dem og forsøke å følge vedkommende. Da anser du om jeg forstår deg rett at han som var født i Borås er mest aktuell i første omgang.Forstår godt at du ikke vil legge ut mer info siden dette er personer som lever, og det skal man jo heller ikke her på forumet. Jeg skulle gjerne ha visst om du vet noe mer og hva.Du kan gjerne sende meg en mail: alenehagen@hotmail.comDet blir vanskelig å love at det er mulig å finne noe, men et forsøk kan jo loves om du ønsker det.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Forresten. Den Knut Richard som var født i Borås var født 15/3 døpt 21/3-1882. Foreldrene var: Stationskarl Anders Peter Andersson och hustru Johanna Iversson. Hhv 39 og 32 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hvis du har rett er dette brødreneAndersson, Anders Ivar Typograf (ogift man)f. 5/12 1869 i Sparlösa, Skaraborgs län (Västergötland)Utvandrad 1/12 1891 från Kronäng Nr 6, Borås, Älvsborgs län (Västergötland) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, s. 994Emibas emigrationsakt: Borås P 1891 140 Andersson, Johan Linus Typograf (ogift man)f. 1/1 1872 i Sparlösa, Skaraborgs län (Västergötland)Utvandrad 15/8 1895 från Godthem, Borås, Älvsborgs län (Västergötland) till AmerikaKälla: Husförhörslängd, s. 1813Emibas emigrationsakt: Borås P 1895 025

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson, Axel ViktorStaafsg 18 461 00 Trollhättan (Boendeadress 1 nov 1970)Död 11/1 1971.Kyrkobokförd i Trollhättan, Trollhättans kn (Älvsborgs län, Västergötland). Mantalsskriven på samma ort.Född 11/5 1879 i Sparlösa (Skaraborgs län, Västergötland).Änkling (22/4 1944). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Trollhättan, Trollhättans kn (Västra Götalands län, Västergötland) Lextorp, Trollhättans kn (Västra Götalands län, Västergötland) Götalunden, Trollhättans kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: SPARLÖSA (Skaraborgs län) Andersson, Karl VilhelmVrebro 2:1, 426.Död 29/2 1968.Kyrkobokförd i Bjursås, Bjursås kn (Kopparbergs län, Dalarna).Född 29/5 1885 i Borås (Älvsborgs län, Västergötland).Ogift man. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Bjursås, Faluns kn (Dalarnas län, Dalarna)Födelseförsamling i källan: Borås (Älvsborgs län)Källor: AR / RTB 68Så var det en bror Wiktor Emanuel f 1879, men han finner jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Hanne og godt nytt år. Flott. Ja jeg hadde sett broren i Emibas, men SD hadde jeg ikke sett i enda. Det er så stor forsamling så det er greit å høre hva mer Frank vet. Så kanskje leting kan innskrenkes litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Hjertelig takk til Anne Lene og Hanne.Begge barna var født utenfor ekteskap, og vokste opp i den kommunen de var døpt i, nær Bergan. Foreldrene til de to barna ble ikke gift med hverandre.Har sjekket lensmannens inn og utflytnings protokoll i den kommunen som barna ble døpt i, men ikke funnet han der.Moren meldte utflytting fra denne kommunen høsten 1911, men dessverre står det ikke hvor hun flyttet.Har sendt en forespørsel til Drammen museum om der finnes arkiv over ansatte ved Drammen Ullvarefabrikk, og om den hadde avdelinger andre steder i landet.Anne Lene har sendt en E-post med vedlegg til deg. Mvh. Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Frank Berentsen

Takket være meget god hjelp fra Anne Lene, og Statsarkivet i Kongsberg er den rette Knut Richard funnet. Det er han som Anne Lene fant født 15/3-1882 i Borås. Så hjertelig takk til dere som ha vært med på å løse dette for meg. Mvh. Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Frank. så moro. Så er det alltid både moro og interessant å kunne bidra til at en nøtt løses.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.