Gå til innhold
Arkivverket

[#74854] Hans Jonsen og Andrine Hemmingsdatter fra Hemnes. Borte i Amerika


Gjest Carl-Anders Olsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl-Anders Olsson

Hans Jonsen f 1829 i Kongsdalen i Hemnes, gift 1855 med Andrine Hemmingsdatter f 1820 på Storbjerka i Hemnes. Disse utvandret 1878 til USA. Jeg har funnet dem 6.6.78 i emigrantprotokollen (Trondheim), og i passasjerlisten fra skipet City of Chester som ankom New York 24.6. I Trondheim oppga de at de skulle til Moorhead Minnesota, passasjerlisten i NY gir ingen opplysninger. Det var foreldrene og de tre gjenlevende barna Bergitte, Helene og Johanne som dro. Det var mange fra Rana/Hemnes som slo seg ned sør for Fargo/Moorhead, men akkurat disse har jeg ikke klart å finne igjen. Er det noen som har opplysninger hvor det ble av dem og om det er spor å finne i USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1880-census:Name: Hans Johnson Home in 1880: Cass, Dakota Territory Age: 57 Estimated birth year: abt 1823 Birthplace: Nor Relation to Head of Household: Self (Head) Spouse's name: Andrina Father's birthplace: Nor Mother's birthplace: Nor Neighbors: View others on page Occupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: Male Cannot read/write:Blind:Deaf and dumb:Otherwise disabled:Idiotic or insane: View image Household Members: Name Age Hans Johnson 57 Andrina Johnson 60 Bergot Johnson 18 Helena Johnson 16 John Johnson 13 Bergot og John? er ført som sønner i tellingen, men det er vel en feilinnførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

Takk skal du ha Arne. Pussig at to av barna har skiftet kjønn på 2 år. Artig med slektsgransking :) Med kunnskapen om Cass county klarte jeg også å finne dem i samme county ved delstatstellingen i 1885. Da er Bergitte og Helene flyttet hjemmefra, og Johanne er igjen blitt jente. Andrines mann heter riktignok John, men jeg har ikke sett originalbilde, bare en avskrift. Hans hadde en bror som het Johan som også var i Amerika ved et skifte i 1892. Det var Hans også, så han var trolig ikke død i -92. Denne John skulle da ha vært 56 år, men det er Hans sin alder (Johan var født -22). Når det gjelder Hans i 1880 så står det nok 51 år, ikke 57.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl-Anders Olsson

Hans Olaus Jonsen (Johnson) f. 15.5.1829; Andrine Hellena Hemmingsdatter (Johnson) f. 13.9.1820; Bergitte Johanne Johnson f. 23.2.1862; Helene Pedernille Johnson f. 12.6.1864; Johanne Antonette Johnson f. 8.6.1867; Dessuten: Johan Benjamin Jonsen f. 3.5.1822 (Bror til Hans)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.