Gå til innhold
Arkivverket

[#74857] With fra Kongsberg


Gjest Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Røed

Borger With 1800-1849 var kjøpmann på Kongsberg og sønn av Lars Hansen With og Marie Borgersdatter. Det opplyses på Kongsberg kommunes sider fordi han har en gate oppkalt etter seg. LenkeMen hvem var hans foreldre og hvor kom de fra? Er det noen som vet?Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

17. jan 1793, foreldrenes giftemål. Her er Maren Borgersdatter nevnt som sal. Ole Schistad. Lenke. På samme side - 19. mars - ser vi en Kiersti Hansdatter With som gifter seg med kjøpmann Lars Johanissen Smidt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Kirkebøkene mangler for den perioden Maren ble døpt, men brorens dåpsinnførsel i Eiker viser at foreldrene het Borger Schistad og Jøran Christensdatter: LenkeHåper du også får hjelp med Lars Hansen Withs aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Skifteopplysningene er ganske forvirrende fordi jeg finner Lars Hansen With også på skifte 3399 hvor han er oppgitt som halvbror. Jeg kan ikke se hvordan, og om, disse With-ene er i slekt.mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Skiftet etter Johanna Maria Withs mann, Hans Larsen (se lenke innlegg 9) forklarer familesammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Man kan fort bli forvirret for her er det 'dine, mine og våre barn'. Skal derfor oppsummere litt ang. Lars Hansen Withs søsken, halvsøsken og stesøsken:Kjøpmann Lars Hansen With var født 02.12.1766 og sønn av skomakermester Hans Larsen ”på Egermoen” og Johanna Maria With.Lars hadde 3 helsøsken:Ingeborg Hellene, født 05.04.1762; g.m. Andreas Ulstrand Kirsten, født 29.05.1768; g.m. kjøpmann Lars Johannes SmithHans, født 13.12.1771---Skomakermester Hans Larsen hadde først vært gift med Ingebor Andersdatter og hadde med henne barna (Lars’ halvsøsken):John, skifte 1787 – se lenke 13Ingeborg; g. 1. Ole Rosenlund - g. 2. prokurator HopstokAnne; g.m. Henrich Jacob AndersenHellene; g.m. Jacob Gibsen (Jebsen)---Ingeborg Andersdatters første mann var Jon Simensen. Lenke. De hadde barna (Lars’ stesøsken):Boel Maria; g.m. Ole ErlandsenAnne Maria; g.m. Hermand Halvorsen Falchenbergmvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Igjen takk for oppryddingen. Nå falt det hele på plass. Og jeg kan begynne å lete etter Johanna Maria With. Hennes navn synes ikke å være i noen andre av basene.mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Kanskje hennes far het Hans siden den 2. sønnen heter dette. Det finnes en Jens Hansen With i Laurvig (Larvik) som kan være omtrent på samme alder som Johanna Maria, og dette kan jo være et utgangspunkt for videre leting. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ved å skrive navnet Hvidt, fikk jeg opp 20 tilslag i Larvik. I skiftet etter Jens Hansen Hvidts kone kan vi se at han har en datter kalt Kirsten. Dette er jo interessant siden Johanna Maria også hadde en datter ved dette navnet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Takk og atter takk. Jeg er imponert over den hjelp det er å få her på Digitalarkivet. Jeg fant Lars Hansens dåp og der står det også 'Hvid', så her er vi nok på rett spor ja. Snakk om å 'forfine' sine navn!mvh Jan Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Johanne Marie Hvidts far het antakelig Hans HANSEN Hvidt. I døypte i Tangen sokn i Strømsø 1725-1737 finner vi i alle fall en med dette navnet som fadder: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Ja det må jo være samme mann. Han skal visstnok ha bodd i Drammen i 1734. Det står at han døde før 8. januar 1740 og jeg har forgjeves forsøkt å finne begravelsen. At faren også het Hans gjør jo koplingen bakover tydeligere.mvh jan erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.