Gå til innhold
Arkivverket

[#74866] Prestegjelds- og sognehistorikk


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

På denne siden [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_special=sokn>Lenke står det bl.a. under “Skannede kirkebøker”:“For å hente fram historikken velg aktuelt fylke under 'Kirkebøker' og deretter det sannsynlige prestegjeldet eller soknet. Historikken kommer øverst i kirkeboksoversikten for hvert prestegjeld eller sokn.”Jeg greier ikke finne denne historikken for Oslo og Akershus, og jeg lurer f.eks. på i hvilken kirke en person, bosatt i Nydalen ble konfirmert i 1853. Jeg finner ham (Ole Larsen) under Vestre Aker, her (linje 10): Kildeinformasjon: Oslo fylke, Vestre Aker, Ministerialbok nr. 1 (1853-1858), Konfirmerte 1853, side 8, linje 10. Permanent sidelenke: Lenke Se også denne diskusjonslenken (74834):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Takk skal du ha. Men hvordan finner jeg kirkens navn? Og stemmer det at Gamle Aker het Aker kirke opprinnelig? Det finner jeg ingen informasjon om. I kirkeboken for det som Digitalarkivet betegner Vestre Aker, står det på forsiden Ager, og det gjør meg litt forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, Gamle Aker kirke er den tidligere Aker kirke.Når det står Aker (Ager) på forsida boka, er det nok fordi den startet som kirkebok for Aker prestegjeld, men endte som kirkebok for Vestre Aker etter delinga. Dermed tilhører den arkivet etter Vestre Aker prestegjeld og er katalogisert etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.