Gå til innhold
Arkivverket

[#74870] Karen Johanne Andreasdatter født i Ramnes 06.03.1832. Foreldre reisende?


Gjest Turid Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Engh
LenkeKaren Johanne døpes først i 1837, også i Ramnes, Vestfold. Kan ikke lese hele teksten ved dåp, men ser at moren er Ingeborg Olsdatter av Brevig og at far skal være Andreas Adolfsen. Ingen av disse er å finne i fantefortegnelsen i 1845. Kjenner historien til datteren, men vet ikke hvordan jeg skal finne foreldrene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Samme dåp i klokkerboka er noe tydeligere. De er nok reisende, tror jeg. Han fra Brevik, kobber og blikkenslager. Hun fra Brunlanes. Barnet er uægte - står det at mor er enke og far ungkarl? Permanent sidelenke: LenkeLaila Skau Mjelde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiKan prøve på en avskrift fra klokkerboken (5):4. jan 1823 døpt Ole Andreasen vest Ringsdaleje, uægte døbt 9.1 h.d. (hjemmedåp) conf. 9. feb. Foreldre: Omvandrende enke Anne Marthea? Andersdatter fra Brunlaug-Næsset og ungkarl siges fra Brevig Andreas Adolfsen kobber og Blikkenslager. Faddere: Kirsti Hansdatt. Ringdahl, Inger Johanne Eriksdr. ibid., Anders Halvorsen ibid., Hans Andersen ibid. og Tollev Pettersen ibid. Jebførelsesreg.: 710, Anm.: uægte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Hei. I Eilert Sundts telling 1865 er en Anne Matea Andersdatter nevnt. 'Har reist med Andreas Adolfsen og har sønnen Elias Andreassen'. Dette er kanskje de rette folka? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Videre fra Eilert Sundt 1865: Andreas Adolfsen: 'Er død. Sønn av Afolf (feilstaving?)Selling. Blikkenslager, reiste med Ingeborg de har datteren Tajer Serine. Har før reist med Anne Matea Andersdatter og de har sønnen Elias Andreassen.' Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Engh

Så mye god hjelp å få. Har bare sett på fantetellinga for 1845, finner ikke 1865 på nettet. Kanskje finnes Ingeborg Olsdatter fra Brevig der også? Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Prøver litt på (4): Moderen et Qvindemenneske Ingeborg Ols Datter, utgiver sig at være(?) fra Brevig, men fødte barnet i Pladsen Liaåsen under vestre Skrigestad, og udlagt som fader ----- kobbersmed Andreas Adolfsen -----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjen.Og her fra Karens dåp (2):Født: NB: uægte født 6te martii 1832, Karen Johanne. Daabsdato: hjemmedøbt af Anders Pedersen Foden d. 18de martii 1832, Daaben stadfæstet i Wivestad kirke d. 29de martii 1837. Foreldre: Moderen, et omvandrende qvindemenneske, Jngeborg Olsdatter, udgav sig for at være fra Brevig, men fødte barnet i pladsen Lia??? under vestre Skrigestad,, og udlagde som fader en kobbersmed Andreas Adolfsen, d?? da skulde? ???Fortsettes neste side, høyre side: paa tag???, men siden er det erfaret, at han er sl?? i Frederikstads fæstning og har under et forhør sammesteds nægtet at være dette barns fader. Moderen forlod bygden med sit barn uden anmeldelse, og først efter hendes død i afvigte sommer i Høyord annex blev hendes barn bragt hid, og medfulgte der af Anders Pedersen Foden udstedte attest, som beviis for, at dette var det af ham hjemmedøbte barn, der dog, efter moderens udsagn paa hendes dødsleie, ingensteds var bleven bragt i kirken til daabens stadfæstelse. Efterat det ved stiftsdirektørens ????? var bestemt, at Ramnæs menigheds fattigvæsen skulde antage sig barnets forsørgelse, blev det, som forhen anført, bragt i kirken, hvorved følgende paa menighedens vegne fremstod som faddere: Helvig Olsdatter Willulrødsætra, Hans Olsen Dahl ibid., og Halvor Christian Augrimsen Fe???.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Mjelde

Litt mer fra Sundt som gjelder Ingeborg og Andreas' datter Tarjer Serine: 'Datter av Andreas Adolfsen og Ingeborg. Hun er 42 år, har hjemstavn i Sønderløv. Reiser med Nikolai Hansen Bodin.' Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

HeiHar litt informsjon om foreldrene til Karen Johanne. Andreas Adolfsen Selling skal være født ca. 1788 ifølge ulike kilder. Han dør i Brevik 22.10.1849 og gravlegges 25.10.1849 på Brevik Kirkegård i TelemarkHans foreldre er Adolf Andersson Selling, f. 01.03.1757 på Hamiltonska regimet, Svaborg i Finnland, døpt der 02.03.1757, Død 09.02.1824 i Brevik, gravlagt 15.02.1824 på Brevik Kirkegård, Telemark og Siri Marie Olsdatter Lie, f. ca. 1747 i Lyngdal, Vest-Agder. død 02.03.1821 i Brevik, gravlagt 11.03.1821 på Brevik Kirkegård, TelemarkAdolf Andreassen Selling får barn med Anne Mathea Andersdatter:1.Elias Andreassen Selling, f. 27.04.1806 på Vasvik i Brunlanes, Vestfold, døpt 26.05.1806 i Brunlanes kirke, Vestfold. (Han gifter seg 27.12.1883 i Tanum krk. i Brunlanes med Oline Marie Nilsdatter Hofmann og får med henne 11 barn)2. Ole Andreassen Selling, f. 04.01.1823, døpt 09.01.1823 i Hedrum (innlegg 3)Han får følgende barn med Ingeborg Alfsdatter:1.Terje Serine Andreasdatter Selling, f. 30.09.1819 på Vibe, Søndeled i Aust-Agder, døpt 14.11.1819 i Søndeled krk. i Risør, Aust-Agder. (Hun får iallefall 9 barn med Nicolai Antonius Hansen Bodin)2. Karen Kristine Andreasdatter Selling, f. 1827, død 30.04.1827 i Eidanger, gravlagt 06.05.1827 på Eidanger kirkegård, Telemark3. Karen Johanne Andreasdatter Selling, f. 06.03.1832 som du skriver.Ingerborg Alfsdatter, f. 22.03.1792 på Hægeland, Øvrebø, Vest-Agder, døpt 25.03.1792 i Øvrebø krk. i Kristiansand, Vest-Agder. Foreldre: Alf Olen Lie, f. ca. 1742 og Tarje Andersdatter, døpt 02.02.149 i Øvrebø krk. De ble viet 24.07.1773 i Øvrebø krk. i Kristiansand, Vest-Agder.Alf Olsen Lie dør 17.07.1800, Tarjer Andersdatter dør 29.08.1807Det kan godt hende det er mange flere barn her, siden det er store hopp, men det har ikke jeg funnet. Mvh. Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Unni Knudsen

Hei, hiver meg på.Dette er slekta mi også.Tar jeg feil Inger, men jeg har at det var Andreas Adolfsen Selling som hadde barn med Anne Mathea Andersdatter og Ingeborg Alfsdatter, og ikke Adolf Andreassen. Regner med at du har skrevet feil. Adolf og Siri var jo foreldrene til Andreas, eller!!!!!Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Inger! Jeg tror det må være noe feil i innlegget ditt om Adolf Selling. Kona hans Siri har etter det jeg vet hele tiden blitt kalt Helgesdatter og ikke Olsdatter. Ved begravelsen står det også helt tydelig Siri Helgesdatter. Det samme står i folketellingen 1801. Så hvor har du dette fra at hun skulle være en Olsdatter Lie og attpåtil hete Siri Marie? Det bryter jo også med Eilert Sundt sin oppstilling. Du har tydeligvis heller ikke funnet denne Olsdatter Lie døpt. Er bare nysgjerrig på hvor du har det fra :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Inger! Jeg tror det må være noe feil i innlegget ditt om Adolf Selling. Kona hans Siri har etter det jeg vet hele tiden blitt kalt Helgesdatter og ikke Olsdatter. Ved begravelsen står det også helt tydelig Siri Helgesdatter. Det samme står i folketellingen 1801. Så hvor har du dette fra at hun skulle være en Olsdatter Lie og attpåtil hete Siri Marie? Det bryter jo også med Eilert Sundt sin oppstilling. Du har tydeligvis heller ikke funnet denne Olsdatter Lie døpt. Er bare nysgjerrig på hvor du har det fra :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Og beklager at jeg bryr meg igjen. Men hva gjør deg sikker på at Ingeborg Alfsdatters far er en Alf OLSEN? Hvis Andreas Adolfsen giftet seg med SØSKENBARNET Ingeborg Alfsdatter må jo faren være Alf HELGESEN... Nå kan der jo selvsagt være halvsøsken inne i bildet osv., men til og med i din egen 'oversettelse' av Sundt 1862 skriver du Alf Helgesen... Kan du begrunne hvorfor du mener dette paret (som jo stemmer med fornavnene Alf og Tarjer) må være det rette? Beste hilsener Jonny, som håper du ikke synes jeg blir FOR kverulantisk nå... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Til Turid Engh: Der er to Karen Johanne; en født i 1832 som konfirmeres i Ramnes i 1848, og en annen født i 1837 og døpt i Ramnes. Den første konfirmeres med merknad om at hun er ”af yderlig indskrænkede Ævner”. Og det er antagelig denne og ikke den 5 år yngre søsteren som ifølge Sundt går hen og får 8 barn med 8 forskjellige menn. Jeg vet om to barn. Hun ble for øvrig kalt 'Karen Faul' (fugl?), og ble i 1885 gift med en skredder og enkemann i Ramnes (ikke sjekket av meg), og 1893 med en ny enkemann. Er det henne du har mer om, eller søsteren født 1837? Jeg er meget interessert i ytterligere opplysninger. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Engh

svar til Jonny. Vi har Karen f. 1832. Hun får barn m Rasmus Christensen Gaardal i 1860, barn med Hans Henrik Hansen i 1864. Vi mistenker 2 barn til, døpt på Tromøy, med 2 ulike menn. Det ene barnet født i fengsel. Dette har jeg nå sendt forespørsel om til Statsarkivet i Kr.sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Grunnen til at jeg spurte var å få bekrefte hvilken av de to Karen Johanne'ne som er den som får alle disse barna utenfor ekteskap. Hvis alder er oppgitt på de dåpene du nevner, er jo saken rimelig klar. Men så var det hva som skjedde med Karen Johanne d.y. I 1860 var d.y. 23 år gammel, d.e. 28 år gammel. Skriv gjerne i forumet her hvis du finner mer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Engh

Det gjenstår å se hvem av de som fikk barn med to forskjellige omstreifere i 1871 og 1874 og fødte i fengselet i Arendal,aAvventer svar fra arkivet. Det er jo mange år mellom tellingene og mye kan ha hendt i mellomtiden. I Kristiania ved 1900 tellingen finnes en Marthine f. i Ramnes 4.10.1860. Hun er gift med Anton Mathisen som muligens er i en straffeanstalt. Lurer på om det er Karens datter, men har ikke funnet giftermålet.De bodde i Øvre Voldgate 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei. En kommentar fra meg også. Har også at kona til Adolf Selling heter Siri Helgesdatter. Det står ved flere anledninger i kirkeboka for Brevik, hvor de bodde. Sitter ved en annen Pc nå, som jeg ikke har noen oversikt over det jeg har Sellig slekta. Skal gå inn på BK 5 programmet mitt senere idag:-)Mvh. Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.