Gå til innhold
Arkivverket

[#74871] Karl Berners plass.


Gjest Thorbjørn Granlund
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Ingen, så vidt jeg vet... Det må i så fall være en som ikke finnes lenger.Sofienbergparken er jo ikke så veldig langt unna, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Kanskje en bagatell, men plassen heter faktisk Carl Berners plass... :-)Uansett, i hvilken sammenheng ble det påstått at en kirkegård grenser til Carl Berners plass?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Apropos SOFIENBERGPARKEN, så er den lille gravlunden som fortsatt står igjen en del av en stor gravelund som ble anlagt på siste halvdel av 1800-tallet.Dette var gravelund for store deler av det nye ”Kristiania” (Paulus/Petrus) i noen tiår. 500 meter (?) til Carl Berner. Parken, slik den nå fremstår, er altså anlagt til dels på en kirkegård.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Carl Berners Plass navngitt 1934, uoffisielt navn til boligområdene mellom Sinsen og Rodeløkka iflg.Oslo Byleksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Leksikonet sier videre som ovennevnt at Sofienbergparken er på tidligere kirkegrunn, kirkegården på 78 daa ble anlagt i 1878, ligger mellom Grunerløkka, Rodeløkka og Tøyen, kirkegården vedtatt nedlagt 1918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 5: Ja, det var en nokså stor gravlund:LenkeDet vil være et viktig prosjekt å få digitalisert gravprotokollene for denne gravlunden...DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk til alle for svar. Det jeg leter etter, er et ektepar som levet og døde i Oslo, og som hele tiden bodde ved Karl Berners plass. Men for at det kan la seg gjøre å finne ut dette, må man vite evt. hvilken kirkegård som var mest naturlig for disse. Manne døde ca. 1964, og de var barnløse.Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Hvis du går inn på DIS Gravminner og søker opp kirkegårder i OSLO får du opp listen over disse, kjenner ikke til hvem som er 'naturlig' for de som bodde ved Carl Berners plass som er Øst i Oslo, så det er vel kanskje lettere å se om du finner personene som døde på DIS eller annet sted, dette visste du kanskje....... http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Takk for svar. Problemet er at jeg ikke er så flink til å bruke denne søkermuligheten, men noen har jeg da lykkes å finne der. Denne karen het Jakob Nyberg, f. i Elverum, 01.05. 1899. Han reiste til Oslo som ganske ung, var gift med ei Ingrid, og de bodde i alle år ved Karl Berners plass.Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hjertelig takk for svarene. Tror faktisk at Karin har funnet henne, og da var hun vel fra nedre Romerike ? Skal ta kontakt med Gravferdsetaten i morgen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Hjertelig takk for svarene. Tror faktisk at Karin har funnet henne, og da var hun vel fra nedre Romerike ? Skal ta kontakt med Gravferdsetaten i morgen. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ser at dødsfallet vedr Ingrid Nyberg er meldt til Nedre Romerike Herredsrett og ikke Oslo Skifterett Så da bodde hun kanskje ikke i Oslo da hun døde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Tusen takk. Du fant den rette ja. Jeg har lett så mye og ikke skjønt hvor han var i 1900. Moren var i tjeneste på Pohlmannsmoen på Rena, mens faren hadde midlt. opphold i Stor-Elvdal. Disse giftet seg i 1902. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg vil anta det mest naturlige sted å starte er Østre Gravlund som dekker store deler av Oslo Øst, ev. Nordre Gravlund som dekker Sagene-området. Dersom det da ikke er utenbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Jeg har snakket med gravferdsetaten på Østre Gravlund, og de sier at da må man gå inn å lete i de gamle protokollene, og da blir vel dette vanskelig. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.