Gå til innhold
Arkivverket

[#74873] von Koss - Koss


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Major Peter Falch von Koss og hustru Anna Maria von Koss, hadde b l a sønnen, Byfoged i Tønsberg Peter Henrik Koss (1796-1861), som igjen hadde sønnen Sakfører Peter Chr Falch Koss (1822-1903), han var far til Høiesterettsadvokat Harald Anton Koss (1858-1937) og Banksjef Melchior Koss. Det jeg er ute etter er ektefeller og event flere barn av Byfogeden og hans etterkommere, og fødsel-og dødsår for Melchior. Jeg håper at noen har boken Koss-Ætten og kan hjelpe meg her. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja jeg har tilgang på 'von Koss-ætten' fra 1938, og kan sjekke dette for deg i morgen hvis du ikke får svar før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Flott hvis du kan svare meg i morgen, hvis det ikke dukker opp svar her, Lars Ove, du kan alt sende det på en mail hvis det er mye. Til deg Carsten så tror jeg nok at det stemmer med Johan Albrecht som en sønn. Takk så langt Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk til dere begge. Jeg venter å se hva Lars Ove kommer opp med i tilfelle. Blir det noen spm så kommer jeg tilbake. Kunne skaffet meg boken Koss-Ætten 1978, men syntes den var dyr bare for å få svar på noen få spm (750)!! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jo Eric von Koss

Etterkommere etter Peter Christian Falck von Koss er : 1. Peter Melchior von Koss, født 31.03.1854 i Tønsberg, død 05.08.1937 i Oslo gift 12.10.1887 i Kristiansund med Karen Laura Solberg født 06.06.1861 på Landstad i Verdalen, død 28.01.1947 på Geithus, datter av bryggeribestyrer Nils Solberg og Karen Presthus. Ingen barn 2. Einar von Koss født 28.05.1856 i Tønsberg, død samme sted 21.04.1857 3. Harald Anton von Koss født 05.11.1858 i Tønsberg, død 25.05.1937 i Oslo. Gift 17.08.1886 i Jevnaker med Marie Elisabeth Petersen født 25.06.1860på Hamar, død 26.07.1943 i Oslo, datter av sorenskriver Carl Peter Petersen og Christine Helene Margrethe Meidell. Ingen barn 4. Marie Magdalene von Koss født 19.12.1860 i Tønsberg, død i Sylling 15.06.1943. Ugift og ingen barn 5. Thora Marie von Koss født 13.05.1862 i Tønsberg, død 03.06.1930 i Oslo. Gift 22.05.1890 med Adolf Hjalmar Johannesen født 02.09.1859 på Lillehammer, død 21.07.1927 i Sandefjord. 6. Valborg von Koss født 03.08.1864 på Døsserød i Sem, død 06.01.1946 i Tønsberg. Ugift og ingen barn.Byfogden, Peter Henrik von Koss, hadde ialt 11 barn hvorav Peter Christian Falck von Koss var den eldste. Byfogden er forøvrig min Tippoldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det bidrar ikke til løsning av selve spørsmålet, men jeg kan nevne at Deichmanske bibliotek har et eksemplar av den gamle Koss-boken fra 1780-årene - et meget godt arkivarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for at dere holder debatten levende, men som du sier Tore, spm mitt er fortsatt åpent, i all vesentlighet ! Ditt innlegg Jo Eric fyller ut endel ting, men spm relatert til Byfogden er fortsatt åpent. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jo Eric ; innlegg 7. Ser at du nevner at Byfogden hadde 11 barn. Hvis du har dette, kan du event sende dette på en mail til meg, da det vel tar mye plass, her? Bruk i tilfelle: jeh-manor(krøllalfa) bredband.netMvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Jo Eric (7). Dersom du har oversikten over Peter Henrik von Koss sine barn, er jeg også interessert. Peter Henrik var etterkommer etter felles aner i både Falck og Kierulf familiene.Har du også oversikt over etterslekt av Fredrik Ferdinand Otto von Koss og Olava Maria Glad?soestuen@gmail.com Mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Sigurd Engelstad skrev også en slektsbok om 'Ætten von Koss' i 1958.Jeg har tilgang på boken, men kan ikke publisere den. Men jeg kan jo se om spørsmålene dere har er besvart der, og evnt maile dere de relevante sidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.