Gå til innhold
Arkivverket

[#74886] Sogneprest i Ofoten Peder Arctander's beretning om husbesøk 1775


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Har vært borti at enkelte slektsforskere refererer til Peder Arctander's beretning om husbesøk i Ofoten's prestegjeld 1775. Hva er dette? Er det gjengitt i bokform eller er det mikrofilmet materiale? Går det an å låne fra arkiv eller bibliotek?Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Det som er kjent av sogneprest Peder Arctanders 'Dagbog over Huus-besøg. Ofoten Prestegjeld 1775 - 76' er offentliggjort i Norsk Pedagogisk Årbok 1926. Dessverre er det bare for gårdene fra og med Ramnes til og med Bjelgam på nordsiden av fjorden som er bevart. Resten gikk visstnok tapt i en brann i et trykkeri (mener jeg å ha lest et sted). Men det bevarte materialet er interessant både for slektsforskere og for de som er interessert i skole- og opplysningshistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Takk til Alfred Arntsen, får prøve å få lånt/eventuellt få tak i avskrift av denne. Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Bjørn!Har vært i kontakt med Nynorsk Antikvariat og de kunne opplyse at Arctanders dagbok står oppført i registeret i nevnter årbok men kom ikke med i selve boka;-(. Desverre.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Moen

Hei Bjørn!Har vært i kontakt med Nynorsk Antikvariat og de kunne opplyse at Arctanders dagbok står oppført i registeret i nevnter årbok men kom ikke med i selve boka;-(. Desverre.Mvh. Geir Moen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harry Aronsen

Jeg har nettopp kjøpt boka fra Nynorsk Antikvariat, og ganske riktig - artikkelen mangler, tross at den står oppført i bokas register. Det samme skal visstnok være tilfelle i et annet eksemplar som finnes i samme butikk. Er det noen som har sett boka med Peder Arctanders dagbok intakt?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Jeg har sett boka for flere år siden, og har kopiert sidene i fra den. Overskriften er 'IV. Skulehistoriske aktstykke. Ved dr. Torstein Høverstad', og går fra side 133 til og med side 141, og avsluttes med (Meir)., som altså skulle komme i neste nummer. Men mine papirer sier dessverre ikke eksplisitt at dette er fra årboka i 1926. Kan jeg ha hentet dette fra årboka i 1925, og at årboka 1926 har tatt med i registeret det som skulle komme, men altså gikk tapt i en brann ? Uansett, Bjørn, Geir og Harry, send postadressene deres til alfred.arntsen@c2i.net, så kommer sidene som brevpost (jeg har pt ikke scanner-mulighet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Geir Moen

Alfred!Takk for tilsendte kopi av Arctander's husbesøk som jeg fikk for en god stund siden. Beklager at jeg ikke har takket før.Men nå er det gjort. Mvh. Geir Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Björn Sonesson

Hej Alfred! (och övriga)Även jag är intresserad av denna skrivelse. Jag är så vitt jag kan se en släkting till Peter Arctander och har djupa rötter i Ofoten genom min mormors mor Jette Mensen. Jettes mormors mor Kerstina Axelia Rohde Pettersdotter född 1790-talet, hade anknytning till ägarfamiljen till Vidrek och de i sin tur med Arctanders. Lustig nog har jag relativt nära anknytning till dem även på Jettes far sida med anor där också.Mvh Björn(Med Geir Moen har jag nog felles aner tror jag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alfred Arntsen

Björn,Det var interessant å høre om din tilknytning til Ofoten. Du kan selvsagt få en kopi av Peder Arctanders 'Husbesøk', men da trenger jeg din e-post adresse.Mvh Alfred

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Harry Aronsen

Hei Björn (9)Det kunne være interessant å få en oversikt over din linje tilbake til sogneprest Peder Aronsen Arctander, ettersom han også er en slektning av meg (bror av 3. tippoldefar).Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.