Gå til innhold
Arkivverket

[#74889] Etterlysning av (antagelig) levende person.


Gjest Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Jeg har et spørsmål utenom det vanlige på sidene her:Jeg hadde en gang, i barne- og ungdomsårene, en 'brevvenninne', f. i første halvdel av 1950-årene. Ho var fra Færøyene. Så i slutten av tenårene ble det slutt på brevene, kanskje fra begge sider. Jeg husker at ho flyttet da til Danmark. Jeg flyttet også endel på den tiden (her i Norge). Adressene hennes ble etterhvert borte. Jeg har lenge tenkt på henne, hvor ho ble av, osv. Jeg vet ikke om ho ble gift, skiftet etternavn osv, eller om ho ble i Danmark, flyttet tilbake til Færøyene, eller...Så er spørsmålet - hvordan kan jeg finne henne igjen? Håper noen har ideer.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Telefonkataloger kan jo være ei hjelp så kan vel og Facebook .. HÅper du finner venninnen din :)Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Takk for innleggene til dere begge to.Nu skal jeg prøve de forslagene jeg har fått. Så kanskje... Jeg håper.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunhild Hanssen

Hei!Nu har jeg lett og lett på forskjellige steder uten resultat. I går kveld så jeg at en færøyværing var innom digitalarkivet (på debattnr.64489 - Ole Hansen 1753, reiste til Færøyene, av Merete Færøy Bergersen).Så, i håp om at han (eller andre) skal se dette, så tar jeg det fram igjen.Da kan jeg evnt legge ut mailadr.Mvh Gunhild H.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Gunhild!Det enklaste ville ha vore å setje ei annonse inn i ei færøyisk avis, t.d. Kringvarp Føroya, eller Nordlýsid. Om ikkje ho sjølv ser annonsa, så er det ein sjanse for at slektningane hennar ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Hei Gunhild! Ser i(5) at du har nr.64489 på saken om Ole Hansen. Hvorfor legger du ikke inn dette på den siden, da kommer det mulig en mail hjem til den person som skrev dette innlegget, altså Merethe Färöy, kanskje hun kan svare deg?! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

- Eit anna alternativ kan vera å overtala administrator på SAB (StatsArkivet Bergen) til å endra tittelen på denne tråden din, slik at du syner at du leiter etter ei frå Færøyane, til dømes slik:'Etterlysning av (antagelig) levende person - Færøyane'Då blir det enklare for alle og einkvar.Du kan sjølvsagt òg setja inn ei etterlysing i ei færøysk avis. Gunnar nemner elles i innlegg (6) avisa Norðlýsið som kjem ut i Klaksvík, andre kjente færøyske aviser er Dimmalætting, Sosialurin og Vikublaðið, som kjem ut i Tórshavn.Kringvarp Føroya er ikkje ei avis, men eit medieselskap for radio- og fjernsyn. Dette er altså allmennkringkastaren på Færøyane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Avisa Dimmalætting som eg nemner i innlegg (8) her, er den eldste og største avisa på Færøyane, med eit opplag på omkring 8.500. Dei har denne adressa/e-postadressa:DimmalættingSmyrilsvegur 13, Postboks 3019, FO-110 TórshavnTel. 298 54 12 00, fax 298 54 12 01 redaktion@dimma.fo, lysing@dimma.fo Ordet Dimmalætting = Daggry på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest merete færøy bergersen

Hei. Leste her at jeg kanskje kunne hjelpe deg med å finne brevvenninen din.Jeg kan nok ikke det. Er nok lettere for en som bor på Færøyene. Husker du hvor på Færøyene hun bodde? Vet en det så kan en lettere finne henne. Har svigerfamilie i noen bygder på Færøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Terje Hatvik

Prøvde du kanskje å kontakta færøyske aviser/ media (sjå innlegga over for namn) med tanke på ei etterlysing av vedkomande, eller blei det med tanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.