Gå til innhold
Arkivverket

[#74897] Karen Marie og Bertin Nilsen /Bergen.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Gjennom mange år har jeg prøvd å finne ut noe om disse to i min familie, uten helt å lykkest. Karen Marie(Maria) var fødd på Landsvik i dagens Meland komune den 21 febr. 1893, hun ble gift med snekker eller tømmermann Bertin Nilsen.Paret hadde to sønner Reidar og Jon Nilsen. Hvor jeg har en mistanke om at begge bodde i Oslo. Reidar var bl.a.tolk ved statsminister Krutsjov besøk i Norge i juli 1964. Karen Marie var en ivrig komunist i de hårde tider før den annen verdenskrig, og ble således arrestert for utdeling av løpeseddler i Bergen. Jeg har prøvd å finne hennes dødsfall i Bergen, mener hun døde i slutten av 50 tallet, Bertin husker jeg, han døde kring 1970 kansje noe senere. Paret skal trolig bodd i Tartargaten i Bergen, uten at jeg har klart å fått dette bekreftet med sikkerhet. Trolig er det sønnen Reidar som jeg finner fødd 4 mai 1916? og som dør i Oslo 4 jan. 2000. Sønnen Jon har jeg ikke funnet noe om. Om disse to var døpt, ja jeg har endevent kirkebøkene for Bergen fra omkring 1914 til 1924, uten å bli særlig klok. Siden foreldrene hadde sitt politisk syn, uforenelig med kirken, så er jeg i sterk tvil om guttene var døpt. Om noen kan gi meg tips, råd, eller veiledning, er jeg veldig glad.Slekt i USA har etterspørt om disse slektningene, men jeg har lite å fortelle.Med vennlig hilsen.Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 1958 er også gifte kvinner ført i Adresseboken, så da må Karen Marie være død før. her er en kandidat Lenke Det er vel en dødsmelding skannet etter henne, men de ligger nede i formiddag pga vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk Carsten, og et godt nyttår i Sandviken til deg også Arnfrid. Jeg har nemmelig funnet at Maria( i familien ble hun bare tante Maria)ble arrestert i 1925 for utdeling av løpeseddler på Torvalmenningen, og ilagt 30 kroner i bot, og arrest i 3 dager. Er også interesert i Reidar og Jon, tror nemmelig det er rett Reidar jeg har, men så lenge jeg ei finner guttene døpt, så tviler jeg. Som halveis bergenser, så står det stille. For hvilke kirkesogn kan Fosswinckelsgt. tilhøre da?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Du store allpakka, hva dere nøster opp. Til ditt spørsmål Arnfrid, jeg har ingen tro på at de var skillt. Bertin kan jeg huske fra slutten av 60 tallet. Og min far fødd i 1918, sier at disse to guttene var på hans egen alder, kansje noe eldre. Men en kjapp telefon til han, bekreftet at jeg hadde forvekslet Tartargaten, og Fosswinkelsgate. Er veldig glad for hjelpen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Øvre Korskirkealm 8 var et privat bolighus. Kan det være ført feil. Uansett hørte ikke Fosswinkelsgate til KK, men til JK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Det hersker endel tvil i familien, om paret bodde i sammen når hun døde.Mange av de som viste noe er borte. Men kansje jeg kan finne noe i det gamle aviser i Bergen? Om det er Reidar du har funnet Carsten, da er den herren jeg har notert, og som er begravet i Asker ikke av interesse. Jeg vet bare at begge skulle bo i Oslo-området.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja jeg skal få sjekket det Arnfrid, men jeg trodde kansje at jeg skulle hanke inn dødsdatoen til Bertin Nilsen først.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg ser Carsten, at du har funnet dåpen til Reidar, og en av fadderne står oppført som Bertin Landsvik, kan det være Bertin Nilsen selv som er fadder? Det var vell litt for gått til å være sant da. Men jeg har fått en rettesnor, og til Karen Marie sin adresse Arnfrid, de bodde noen år på Øvre Korskirkealm, og når Bertin blir enkemann, flyttet han vistnok tilbake til Fosswinkelsgt3, trolig eiet de nr.1 også. Takker for god veiledning og hjelp.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

'Det strøymar på så eg knappt kan anda', og mange takk. Nei, jeg var nok på vilspor med Bertin Landsvik som fadder, navnet er nok riktigt, men han er nok en nabogutt av Karen Marie, slik jeg leser bygdeboken. Ja jeg skulle gjerne ha fått kloa i hvor denne Karl Bertin kom fra, jeg har jo kommet noe videre siden jeg har fødselsåret hans. Men jeg har pløyd vigde i Johanneskirken fra 1911-1918, i et lønnlig håp om å finne et giftermål, men det ser dårligt ut. En mail fra Amerika trodde han kom fra samme området som sin kone, men det tror jeg neppe. Hordaland er stort. Men jeg bøyer meg i støvet å takker for virkelig god hjelp.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Karl Bertin? Det har du ikke sagt før... Trodde bare han het Bertin. Da tror jeg jeg fant han i sted, men trodde ikke han var aktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.