Gå til innhold
Arkivverket

[#74902] Før man begynner


Gjest Kjell Olaussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Olaussen

Er det noen råd jeg bør ha i bakhodet FØR jeg begynner å lete i skannet skiftemateriale når det ikke er register?Jeg har selvfølgelig navn på avdød og tidspunkt for død.Bør man lete rett etter død, eller går det lengre tid (mange måneder)Et annet spm: Der det ikke er register, bør det kunne gå an å lage et med relativt enkle midler. Er det noen som jobber med dette, frivillig eller betalt? Hva skal man evt gjøre om man øsker å lage slike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Registreringen i boet ville normalt komme kort tid etter dødsfallet, men det kunne gå lang tid før boet ble sluttet. Men det er store forskjeller mellom 1600-tallet og 1800-tallet i tidsforbruk mellom dødsfall og skifteutlodning. På 1800-tallet kan det mange ganger gå flere år før skiftene ble sluttet.Jeg ville ha begynt å lete fra kort tid etter dødsfallet.Det er normalt laget registre til skifteprotokollene (enten ved sorenskriverkontoret, eller ved statsarkivet), men ikke alle disse registrene er filmet eller lagt over i databaser. Jeg ville ha sjekket med det aktuelle statsdarkivet for å finne ut om det allerede finnes register, før jeg hadde satt i gang med ny registrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.