Gå til innhold
Arkivverket

[#74906] Skjølberg på Svorkmo


Gjest Vidar Elda
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Elda

Arnt Pedersen... og Ane Dorothea Skjølberg, skulle være med i tittelfeltet men systemet ville ikke ha de med:-)Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tyder det til Arnt Pedersen Kalstad.Jeg har i min base en Arnt Pedersen Kalstad, f. 1832, som i 1858 ble gift med Ane Dorthea Halset, f. 1836. De hadde barna Eli, f. 1859 (utv. til Amerika) og Andreas, f. 1865 (dro til Rindal, d. 1956).(ref. s. 178, bind 1, gard og ætt Meldal, Kalstad, Gjerdteigen.Kan dette være 'dine' folk ? Jeg har opplysinger om opphavet til Arnt Pedersen Kalstad i tilfelle.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Hei og takk for tilbakemeldingen, Inger!Det er meget mulig at du er inne på noe. Jeg har følgende opplysninger om Ane Dorthea: Hun er barn av Johan Johansen frå 'Steiavold' i Meldal og Maren Eriksdatter fra Skjølberg/Svorkmo. Konfirmert 13/10 1850 i Orkdal Prestegjeld, oppgitt født 1/2 1836 og det stemmer jo med det du har! Johan oppgis som smed i ref. s. 242, bind 1, gard og ætt Meldal, Steigavollen. Giftemål og konfirmasjon har jeg funnet under søk i databaser i Orkdal kommune på digitalarkivet! Halset hvor er det?. VHVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

I basen min har jeg notert at Johan Johansen Steigavoll dro til Hemne i 1833,Her fant jeg dåpen til Ane Dorthea(pos. 37): LenkeHalset er en gård i Meldal ved veien til Laksøybygda. (Se omtale av gårdene s. 246 og utover, bind 3, gard og ætt). Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Her er vielsen til Arnt Pedersen og Ane Dorthea Johansdt.. (pos. 17). Det står imidlertid at hennes far er Anders Schjølberglien, men det står jo at hun er en Johansdatter.LenkeBeste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Elda

Hei Inger og takk for opplysningene!Anders Larsen Schjølbergslien er Ane Dorthea sin fosterdatter! Anders kone Ane (Dorthea) Ivarsdotter er Ane Dorthea Johansdatter sin mormor! Tok litt for meg å finne ut dette men fant bekreftelsen på et annet skjøte i panteboka :-)VHVidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Vidar Elda

Hei! Spinner videre på denne tråden. Har gjennom panteregistret funnet skjøte og en kårkontrakt på Skjølbergsli på Svorkmo. Men det er komplett umulig for meg å tyde teksten. Kjenner bare igjen navn og tall!! Kan noen hjelpe meg er jeg takknemelig? Skjøte begynner nederst på si 261 og forsetter på andre siden med skjøte og kårkontrakt!Permanent bildelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-tl20080313660264.jpg>Lenke Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.