Gå til innhold
Arkivverket

[#74912] Thomas Sandersen, gift i Mandal 1781. Kor kom han fra?


Gjest Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Kan noen tyde det som står om Thomas Sandersen, forlova 18 april, gift 9. mai. LenkeEg leser enrollert styrmand, ?? af Engeland, og Caroline Matthisdatter Lillic på Jesmerøe. Kom han fra England?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Jeg vet ikke noe om Thomas Sandersen's fødested,men finner noen gårder med navnet Engeland i Lister og Mandal i 1801:Engeland: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f1801&gardpostnr=29027&merk=29027#ovre>LenkeEngeland: LenkeSkarpengeland: Lenke'Din' Thomas Sandersen i 1801,Halsaae sogn: LenkeSer også at det er en Sivert Sandersen i Halsaae sogn ved tellingen 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Ved forlovelsen står det: Trolovet Styrmand Thomes Sandesen Infirnæs af Engeland med Pigen Caroline Matthisdatter Lillie paa Jesmerøe.Stedsnavnet Infirnæs kan vel muligens være Inverness i Skottland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Enig med Jan og 'Jesmerøe' skal vel være Gismerø, verftet i Kleven, Mandals havn.Det er jo ikke unaturlig at ei jente fra verftet gifter seg med en styrmann fra Skottland.Kan være verd å sjekke Kleveboka.Et alternativ som imidlertid bør sjekkes, om ikke annet for å sjekke det ut er Sander Aurebekks (på 1500-tallet) etterkommere på Smeland i Holum med forgreninger. Svinstad og Hjorteland i Halse kan nevnes. Her kommer også Thomas-navnet inn. (Holumboka)Jeg har notert meg en del opplysninger fra Hjorteland, men har ikke avfotografert skiftene derfra og har ikke gjort noe med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Takk til både Ann-Mary, Grete, Jan og Kristian for gode innspill. Inverness var interessant. Min t-oldefar Bernt Hansen var i første ekteskap gift med Anne Sandersen, datter til Thomes. Bernt sjøl var født i Amsterdam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.