Gå til innhold
Arkivverket

[#74916] Hjelp til tyding av skifte på gården Askevold i Sunnfjord etter Ole Johannessen


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Ole den 2dre oktober 1730. Jeg tror jeg har fått med meg det meste, men ber for sikkerhetskyld om hjelp til å tyde navn på etterkommerne.Jeg ser nevnt Brithe Østensdtr., som jeg antar er enken. Videre barna Halvor, Johannes , Brithe og Ane. Men jeg lurer på om han hadde vært gift to ganger. For jeg finner også døtrene Dorethe og Orlaug Olsdøtre.Se side 216a. LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det ser ut for meg som om skiftet gjelder både Ole Johannessen og Brithe Østensdtr. Og at bare noen av barna er deres felles barn. Men jeg skulle gjerne hatt hjelp til å forstå sammenhengen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Anno-1730 Dend 2den October, blev holden Arve Skifte og Dehling paa Gaarden Øfre Aschewold, udi Aschewold Skibr. og Sogn beliggende, efter Opsidderne paa bemelte Gaard Ole Johannesen hans giorte Begiær, at Skifte og Dehle hans tilligemed hans Qvinde Brithe Østensdatter deris nu Eiende og Befindende Midler, imellem deris Børn, nafnlig Halwor Olsen, Johannes Olsen, Brithe Olsdatter og Ane Olsdatter, hvilke ere Qvindens Rette Børn, og denne hendes Mands Stedbørn, sambt 2de Deris sammen auflede Børn, nafnl. Dorethe og Orloug Olsdøttre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Arne for fremragende hjelp. Jeg hadde fått med meg navnene i skiftet, og jeg oppfattet at det måtte være to kull barn. Videre kan vel skifte tyde på at både Ole og Brithe var i live da skiftet ble gjort. Er det eventuelt nevnt noe om formyndere for barna, eller var alle myndige? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.