Gå til innhold
Arkivverket

[#74927] Peder Gustav Zwilgmeyer f. 1813 - forfedre ?


Gjest Helge Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Berntsen

Peder ble døpt i Ås i Akershus (se lenke). Han ble jurist, og i mai 1861 ble han utnevnt til byfogd i Risør, der familien bosatte seg på 'Bakken'. Før dette bodde de i Strandgaten i Trondheim. Peder var også valgt stortingsmann i en periode, og i 1878 flyttet familien til Oslo. Han døde i 1887. Men hvem var hans forfedre ?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Her i FT 1801 Lenke er en Carl Hendrik Zwillgmeyer, gift med Lovise Heis. En av fadderne ved Peder Gustavs dåp (lenken i (1)) er Capt. Heiss. Kan disse være foreldrene til Peder Gustav?For øvrig: Fadderen Peder Schøyen kan være knyttet til Schøyen i Sør-Odal (men ikke den Peder Ludvig Schøyen som levde 1805-1884). Det var (i hvert fall senere) forbindelse mellom de slektene: I 1841 ble det inngått ekteskap i Drøbak mellom den Peders bror Torchild Schøyen (1812-før 1900) og Sophie Maria Ulrika Heiss (1812-etter 1900).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Tusen takk, Ketil. Helt sikkert rett spor. Navnet Karl Henrik går igjen i flere generasjoner fremover. Jeg ser det måtte en Z og enkelt-v til, mens jeg bare søkte på w. Litt kreativitet hjelper alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Peder Gustav ble gift med Margrethe Gjørval Daae f. 1825 i Skodje (se lenke), datter av premierløytnant Ludvig Daae og Henrikke Wind (om jeg leser rett). Ludvig Daae finner vi i flere etterkommende generasjoner. Jeg takker for eventuelle tilleggsopplysninger også om denne siden av slekten.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Til (6): Under 'Skolefolk' på denne forfatteroversikten Lenke står 'Zwilgmeyer, Heinrich Carl (1761-1850) Overlærer'. (Fant den ved å google 'Heinrich Zwilgmeyer'.) Hvis begravelsen hans kan finnes i 1850, kan det stå opplysninger om fødested der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei.Peder Gustavs foreldre Heinrich Carl Zwilgmeyer, f. 1761 og Lovise Henriette Heiss,f.1774. I Ås bygdebok for gården Børsumsrud side 593 bind 1 står det at Heinrich Carl var sønn av bergverksarbeider Zwilgmeyer i Hannover.Lovise var datter av Friderich Sigismund von Heiss (fra Hattstedt ved Husum i Schleswig-Holstein). Skannet skifte etter Friderich Sigismund side 263 Follo Sorenskriveri Skifteprotokoll 8/9-1783.Begravd 16/10-1780.Bodde på gården Torderud i Ås.Nevnt side 443 bind 2.Ås bygdebok.Heinrich Carl og Lovise giftet seg i Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten 23/4-1799.Scannet kirkebok side 202 1777-1809.Sophie Maria Ulrica (innlegg 2) var kusine til Peder Gustav.Og datter av Nicolai Wulfgang. Hennes dåpsførsel står på samme side som Peder Gustavs dåpsførsel. Se lenke i innlegg 1. Nicolai og Lovise var søsken.Denne 'Capt.' Heiss kan være major Hans Sigismund, krigskommissær Otto Christian (en av mine aner) eller skipskaptein Nicolai Wulfgang.De tre var brødre til Lovise, gift med Heinrich Carl.Altså onklene til dåpsbarnet Peder Gustav (far til forfatterinnen Dikken (kallenavn) Zwilgmeier)(Dikken skrev bla. 'Inger Johanne'.Kristin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk til Kristin for 'stamfaren' von Heiss! - Ifølge FamilySearch (som vi ikke stoler på, men som kan gi ledetråder) ble en Zwilgmeyer i Lüneberg (kan det være Lüneburg - det ligger jo i de traktene?), Hannover, gift i 1787 med en Sophie Magdalene Behling. Dette kan jo ikke være bergverksarbeideren, men kan være samme familie. Et spor for den som vil prøve seg videre i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Ketil: Forstår jeg det slik at du er etterkommer av Friedrich Sigismund Heiss? Hvis du er det, så er du den første og eneste som jeg vet kanskje har forsket på Heiss-slekten.Det vil da være interessant å vite hvordan du evt er i slekt.Og hva du evt. vet.Ifølge en bok skrevet om fjern slektning (prest på Kråkerøy) med etternavnet Schiørn, så stod det at Zwilgmeyers var i slekt. Jeg lurte på hvordan. Ved en del undersøkelser fant jeg ut det. Via kirkebøker hvor gårdsnavnet stod, så så jeg i Ås bygdebøker. På gården Børsumsrud i bygdeboka ble det nevnt gården Torderud og Heiss. Da ble jeg glad for jeg trodde det stoppet i Stokke hvor barna til Friedrich Sigismund (dit dro han fra Tyskland) ble født. Ihvertfall de eldste, bla. min ane Otto Christian.Jeg har selv vært innom Hattstedt-lite sted da jeg var på besøk hos fetter som den gang bodde i Flensburg (ikke altfor langt fra Hattstedt). Kirkebøker fra tiden Friedrich ble født var visstnok vanskelig å få tak i, ifølge norsk-tysk dame (hjalp meg med å snakke med ham på telefon) som var i kontakt med tysk slektsforsker (en som het Voss til etternavn, mener jeg å huske) med Nord-Tyskland som sitt område.Berntsen: Ang. Daae, så har flere opprettet temaer om Daae, bla. A Mæland og L E Øyane. Søk på Daae da dukker det opp flere temaer.Denne Schøyen i Sør-Odal, vet du om han var landhandler? Ifølge en bok jeg har til låns privat fra slektning av meg, så var landhandleren i slekt med Nerdrums i Fet.En Nerdrum dame ble gift med en Schiørn. (Heiss-slekten er kort omtalt i samme bok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Kristin, som du forstår arbeider jeg først og fremst med Zwilgmeyer-slekten, selv om Daae og Heiss er inne i bildet. Av ditt innlegg (13) forstår jeg at Heiss har bosatt seg på Børsumsrud, og at Carl Heinrich 'gifta seg til' gården ved sitt ekteskap med Lovise Henriette i 1799. Han kom tydeligvis til Norge i 1780-årene, og her har du litt mer info om han som giftet seg med din slektning:Karl Henrik skal være sønn av en bergverksarbeider (eller mer trolig ingeniør) Zwilgmeyer fra Hannover i Tyskland, trolig med slekt i Braunschweig-distriktet i Nieder-Sachsen. I FT1801 er han kalt 'sprogmester', bosatt i Tollbugaten 46 i Kristiania. Han skrev trolig navnet sitt som Carl Heinrich, og er kalt Karl Heinrich da han døde. Han og Lovise hadde 2 unge kadetter boende hos seg i 1801, samt 2 tjenestepiker. Karl Henrik var lærer ved Militær-Instituttet frem til år 1800, og ble senere språklærer og overlærer ved Oslo Katedralskole, der han underviste i engelsk og fransk frem til 1809. På 1790-tallet skal han ha utgitt et skrift som er bevart på Nasjonalbiblioteket. Karl og Lovise giftet seg i Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten. Som 22-åring var Karl Henrik innrullert soldat i et tysk regiment som var stasjonert i Quebec i Kanada, Braunschweig-Anhalt regimentet. Karl døde på Børsumsrud 20/5-1850.Har du noe å tilføye er jeg veldig interessert og takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.