Gå til innhold
Arkivverket

[#74931] Hjelp til oppskag i bygdebok for Askvoll, Sunnfjord og gården Askevold


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Brithe Østensdtr. var først gift med Ole Halvorsen. Det er skifte etter ham på gprden Askevold 02.02.16995, og der nevnes deres felles barn Halvor, Johannes, Brithe og Ane.Enken giftet seg på nytt ca 1697 med Ole Johannessen , 26år i 1701, og med ham fikk hun barna Dorthe og Orlaug. Dette stemmer med et felles skifte etter dem i 1730, da de skifter med barna.Jeg er interessert i å få vite hva bygdeboken sier om disse to familiene. Ikke minst om det nevnes noe om opphavet til Brite Østensdtr. og Ole Johannessen.Jeg beklager samtidig at jeg må be om alle disse oppslagene, men grunnet sykdom har jeg problemer med å komme meg på bibliotek for å låne bøkene selv for tiden.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

På garden Askvoll øvre står det følgende! Ole Johannesson Kumle (30c) f.1664, d.1742 kfr. skifte 1697, bruker her 1696-1729. G.m Brite Øysteinsdtr. Ask (69b) død 1747 (92 år) Barn: Dorte f.1694, d.1778 (gift 1721) Orlaug gift 1733 og 1737 og Øystein f.1707, død 1707. Askvoll IIA, side 230, nr. 46 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

Hei Rune!I Askvoll bygdebok b.2 under gårdnr.22 Askvoll Övre s. 228/nr.34 står det nämnt : Ole Halvors. g. 2 gang m. Kristine Öysteindtr./Östendtr. Ask, med barn som du har nämnt ovenfor, Halvor, Johannes, Brite og Anna.Ole Halvors. var tidligere gift med Anne Vinsentdtr., ingen barn.Under samme gård s. 230/nr.46 står det nämnt : Ole Johanness. Kumle (1664-1742)g. m. Brite Öysteindtr./Östendtr. Ask d. 1747, med barn som du har nämnt ovenfor, Dorte f. 1694, Orlaug, Öystein f. 1707 d. s. år.Under gårdnr.24 Ask s. 289/nr.69 står det nämnt : Östen Anfinns. (1644-1703 g. 1 gang med Barbra Jakobdtr. Ask. Barn : (Kristine), Anfinn, (Brite), Elisabet og Östen.Ett fortsatt ''GODT NYTTÅR''Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Brite Øysteinsdtr. er datter av Øisten Anfinnsson 1664-1703 Barbra Jakobsdtr. Ask skifte 1695. Askvoll IIA, side 289, nr. 69 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk til dere begge for utmerket hjelp. Jeg ser jo at bygdeboka nok blander sammen søstrene Kristine og Brithe Østensdtr.. Ole Halvorsen kan nok ha vært gift med begge, men både skiftet i 1695 og skiftet i 1730 mellom Ole Johannessen og Brite Østensdtr. bekrefter at Halvor, Johannes, brite og Ane var døtre av Ole Halvorsen og Brite Østensdtr. i hennes første ekteskap. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svehn Ruskelöv

I Askvoll bygdebok b.2B under gårdnr.43 Kumle s. 518/nr.30 står det nämnt : Johannes Sjurs. g. 1 gang m. u.n. 3 b??. Barn : Knut f. 1660, Lars f. 1662 og Ole f. 1664 til Askvoll/46.Mvh,Svehn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.