Gå til innhold
Arkivverket

[#74942] Kan noen hjelpe med fødsel/dåpsdato for Haagen Haagensen Bergset, i Øvre Rendal?


Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :o)Jeg håper noen kan være så snill å hjelpe meg med fødsel/dåpsdato for Haagen Haagensen Bergset.Gjerne også med navnet til fadderne: Permanent sidelenke: Lenke Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Randi :o)Tusen hjertelig takk for hjelpen. Det ble jeg veldig glad for. Dette er forfedrene til mine barn i mitt 1.ekteskap og jeg pusler litt med å få de på plass.Da skal jeg ringe biblioteket imorgen og bestille boka du nevner også.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Ang. fadderne. Litt usikker på om jeg har lest rett på hvor Simen Ped. er fra. Det kan like gjerne være M Høye, altså Midt-Høye.Jeg finner en Simen Pedersen fra Idre i Dalarne (1754-1815) og kone Anne Jacobsdatter Midthøye 1755-1853) som kan være faddere. Det andre fadderparet kan være Jacob Jacobsen Utstu Mømb (1756-1821) og Maren Jacobsdatter Midthøye 1764-1821) Maren og Anne var søstre. Disse personene står omtalt i Øvre Rendal, gårdenes og slektenes historie av Jacob. B. Bull, under Midt-Høye, side 174 og 175.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Anne og Maren var i slekt med Haagen Jensen på Bergset (Utstu Berkset).Hvis jeg ikke tar helt feil var deres felles oldefar lensmann Jacob Jacobsen (1699-1742) på Søndre-Høye, sønn av lensmann Jacob Larsen Swante.Du gjør rett i å låne boka, der finner du enda flere aner til dine barn.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for hjelpen enda en gang Randi :o)Det skal bli artig å få på plass denne siden av mine barns familie også, så da blir nok boka viktig å få tak i for meg.Mvh og *Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Den siste fadderen, Otter Simensen Bergset, finner du under Gammelstu-Bergset, side 186. Han er far til Ambjørg Ottersdatter, gift med Haagen Haagensen Utstu Bergset, f. 1804.Mine barn har også aner tilbake til lensmann Jacob Larsen Swante.Rendalsboka er trykt opp igjen, fotografisk etter 1983 utgaven, i 2005. Mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk igjen Randi :o)Nå har jeg fått bestilt boka, så da får jeg håpe det ikke blir så lenge å vente.Jeg forsøkte å lete etter vielsen til Haagen Jensen Bergset og Maren Semmingsdatter, men fant den ikke. Har du tilfeldigvis den?Var den Jacob Larsen Swante som du nevner fra Sverige?Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Swante-navnet kommer fra Pommern, ikke fra Sverige. Lensmannen kalles vanligvis bare Jakob Larsen Høye, men han var sønn av 'den avsindige' kapellanen Lasse Swante, hvis far igjen var sogneprest Jakob Swante i Åmot. Presten var født i Stargard, ikke langt fra Stettin, i det som i dag er Polen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for oppklaring Lars :o)Den 'avsindige' kapellanen skulle det vært veldig moro å få vite noe mer om.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Skaff deg Jakob Breda Bulls roman 'Blaafjell'. Her får du et interessant persongalleri som vil omfatte svært mange av forfedrene til barna dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Takk skal du ha enda en gang Lars :o)Jeg ringte biblioteket på nytt, og den hadde de inne, så da blir det sengelektyre ikveld :-)Det er godt å få tilbakemeldinger på hvor en skal finne de forskjellige tingene. *Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Haagen Bergseth og Maren Semmingsdatter giftet seg i 1791 i følge Rendalsboka. Vielsen i kirkeboka, se nr 14, det siste paret i 1791, Haagen Jensen Sørhøye og Maren Semingsdatter: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Rendal, Ministerialbok nr. 2 (1788-1814), Ekteviede 1791-1793, side 30-31. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9190&idx_id=9190&uid=ny&idx_side=-17>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Et missale fra Åmot kirke, trykket i Norsk Tidsskrift for Genealogi i 1920, tar for seg presterekken i Åmot fra ca. 1500. I Åmot bygdebok bd.1, s.246, gjengis følgende herfra om Jakob Svante:''Men så [ca. 1600] fikk Åmot en prest som satte seg i respekt, nemlig hr. Jacob Svante. Han var en ansett mann, forteller det gamle missale, men hard, og derfor fryktet bøndene ham. Mest preket han om den lydighet som alle skulle være hans høye embete skyldig ''og straffet meget for trolldom''.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Tusen takk for ny informasjon til både Randi og Tore :o)Jeg har begynt på boka om Blåfjell av Jakob Breda Bull og fått lest litt om den vanvittige presten Swante.Det skal bli artig å finne ut av etter hvert hvordan mine barn stammer fra han. Iflg boka skulle han visstnok ha gått seg bort i skodda og blitt funnet på ei fjellhylle og det var vel etter dette det muligens gikk litt i 'ball' for ham. I boka nevnes hans kvinne som Ingeborg. Det var en Simen Povelsen som overtok hans plass.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.