Gå til innhold
Arkivverket

[#74948] Johannes Larsen , Furnes, Hedmark


Gjest Eva Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Johannessen

Johannes Larsen blir gift 18.10.1842 i Vang / Furnes med Berthe Simensdatter med bosted Kylstad.De fikk 3 barn og Berthe dør i barsel i 1848.Det står at hans far skal være Lars Thoresen Furnes.Jeg finner en Lars Thoresen på Wiger, Furnes men han har ingen sønn Johannes. Noen som vet hvor denne karen kommer fra og hvem hans foreldre og søsken er? På forhånd takk.Eva :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Det står i de avskrivne kirkebøker for Vang Sogn 1841 - 1855 som ligger her på digitalarkivet og er av skrevet av Asbjørn Røsbak. 10 275 31 Vielses dato: 18.10 1842 Lysningsdatoer: 18.09 1842, 25.09 1842, 02.10 1842 Furnes han vacc. af Halvorsen, hun vacc. af Halvorsen.Lysn. for.: Af Brudgommen Rolle Stilling Førenamn Etternamn Bustad Fødestad Alder Vaksinert 325 Brudgom Jæger af Ringsagerske Esquadron Ungkarl Johannes Larsen Store Gaalaaseie Store Gaalaaseie 25 13.09 1819326 Brur Pige Berthe Simensdtr Kylstad Bergseie 25 24.11 1818327 Brudgom far Lars Toresen Furnæs 328 Brur far Simen Larsen Bergseie329 Forlovar Klokker Larsen 330 Forlovar Korporal Kylstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er lenken til vielsen, og det står at brudgommens far er Lars Toresen i Furnæs (nr. 31):Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang, Ministerialbok nr. 10 (1841-1855), Ekteviede 1842, side 275. Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg er i tvil, men Bengt (innlegg 2)har listet samme kandidat som jeg har gjort i mine notater. Dersom innlegg 2 er riktig, er kirkeboka feil ved vielsen i 1842. Men han behøver selvsagt ikke å være født i Furnes all den tid han tilhører Ringsaker eskadron. Storgålås hadde kvarter nr 148 (synes jeg å huske) DR 2. Men for all del, selv om han er furnesning, kan han være fordelt til Ringsaker. Noe underlig ville det være da Storgålås ligger midt i Vangsbygda. Andre tjenestegjørende ville ha vært mere naturlig å ta dersom det dreide seg om en overføring til Ringsaker.Kan hende det er lurt å se etter utflyttede fra Ringsaker? Like ens vil det være lurt å ta en kikk i rullene. Jeg er interessert i resultatet siden han var jeger fra gården her. Det er mulig at jeg roter, men jeger er vel en infanterisoldat?? I såfall tilhører han ikke dragonregimentet,men eskadron er jo i dag en ren kavallerisak.Jeg tror uansett at Viker'n ikke har noe med dette farskapet å gjøre. Da må det ihvertfall en kilde til som sier at så er tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Er ikke Johannes fra Furnes, så må han ha kommet dit en gang mellom fødselen og vaksinasjonen. Johannes ble vaksinert av Halvorsen, og han holdt til i Furnes rundt 1820-tallet. Derfor tror jeg ikke at det kan være han som er utflyttet fra Ringsaker (7). Han er omtrent 14 år ved utflyttelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hei Eva!Jeg tror jeg ville holdt en knapp på at farsnavnet til Johannes' far er feil ved vielsen - noe jeg har vært borti ikke helt få ganger. Uten å være lokalgeografisk kjent, så syns jeg Johannes f. 13.8. dp. 24.8.1817 i Furnes av foreldre Lars Johansen og Gunnor Andersdatter Dæhlieeie virker som en god 'kandidat'. Denne Johannes blir konf. i Furnes 1831 og er da bosatt på Røsetheie, og det står da at han er vaksinert 1819 av Halvorsen. Han er oppført med Gunnor Andersdatter som mor, og stefar Ole Jensen.Lars Johansen Røsetheie døde 1.6. bgr. 7.6.1823 i Furnes, 36 år gml. 15.10.1827 blir i Furnes viet ungkar Ole Jensen Kylstadeie (30 år) og enken Gunnor Andersdatter Røsetheie (31 år).Kanskje vanskelig å bevise, men så langt jeg har kunnet se er dette den eneste Johannes Larsen vaksinert av Halvorsen i 1819.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er ikke f. noen Johannes Larsen på Næs eller i Ringsaker med Lars Toresen som far. Det er en Lars Toresen 24 i 1801 i Furnes, ugift. Enten så han utglemt innført som døpt ellers så har han kommet utenfra eller som Thor kanskje mener feil oppført far ved ekteskap. Det forekommer ofte men er ikke lett å bevise....Hvor er Johannes med kone og barn i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Her gjelder det å ikke være for analytisk. En påmindelse til meg ihvertfall om å lese teksten. Når han er vaksinert i Furnes, så er han nok også født der. Men jeg har lurt på hvem som er faren i mange år og tror altså ikke at det er Lars Toresen.25 år ved vielsen gir at han er født i 1817. Men det ville ikke være første gang brudefolket bommet på sin egen alder. For en må vel tro at presten skrev det de oppgav???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

At presten bommer stygt på både navn og årstall er jo ikke noe nytt. Det viser kirkebokinnførselen (se innlegg 13) om vielsen til Johannes Larsen. Han står jo oppført som Johannes Olsen, mens faren står oppført som Lars Johannesen. Her er det nok ikke opplysningene bruden har kommet med som har vært gale, men rett og slett slurv fra presten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Takker så mye for opplysningene jeg har fått her, men jeg lurer på hvorfor det ikke også står enkemand da han gifter seg 2 gang, eller er dette også en slurv fra prestens side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Johannessen

Slik å forstå. Nå som disse opplysningene er kommet frem så kan jeg fylle noen hull på min mann`s slekts tre. Takk for all hjelp til dere alle. Eva :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Johannes Larsen oppgis å være konfirmert fra Røset-eie. Da sies det at han er f 13 aug og døpt 24 aug. Han bor da hos sin mor og stefar. Dermed er det ikke avklarende på faren. Røsetgarda er nabogarder til Gålåsgarda, så han bodde altså like i nærheten da han giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

De giftet seg 15.10 1827 og han oppgis å være på Kylstad-eie. Da vil jeg tro det er lett å finne hans familie og Ole hadde nok flere søsken. Men det er vel i og for seg ikke interessant her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Rune! Jeg overså ditt innlegg hvor alt sto fra før. I tillegg nevner du Lars Johannesen Røset-eie som jeg ikke har registrert før. Det kan jo bety at foreldrene giftet seg. Kanskje har noen ekteskapsdatoen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det må vel være Gunnor Andersdatter du finner på velt Gålås-eie i 1801. Det betyr at Gunnor holdt seg innenfor et par kilometers område hele livet sitt? Mor Gunnor Larsdatter og far Anders Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.