Gå til innhold
Arkivverket

[#74950] Christoffer Zacarias Nielsen og Dorteha Hansdatter, Vågan / Gildeskål.


Gjest magne jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest magne jensen

Leter etter opplysinger om Christoffer og Dorteha. Deres datter Hannah ble gift 22/7 1842, : Lenke Jeg mener det står 'Gimsø - Vågen' under hennes fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hmmm, den virket for meg nå. Mener også at det står Gimsøy anneks, Vågan. Men er det ikke slik at det er noen kirkebøker som mangler for Vågan?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Men nå kom jeg på å sjekke Börje Jonssons slektssider [url="http://www.trekilen.com/excel.html>http://www.trekilen.com/excel.html Han har registrert vielser og dødsfall i Gimsøy og Vågan (prestenes døde- og vigselslister). Jeg har søkt på fornavn for å se om jeg ev kunne finne vielsen til Christopher Zacharias Nielsen og kona Dorthea Hansdatter. Finner personer som heter Christopher Nielsen og Dorthea Hansdatter, men årstallene matcher ikke personene i mellom.Her er i alle fall dåpen til Hanna Dorthea og Peter Olsens sønn, Jens Martinus Vold i 1845; Peder var gårdmann på Opsal i Gildeskål - Nordland fylke, Gildeskål i Gildeskål, Ministerialbok nr. 805A04 (1837-1861), Fødte og døpte 1845, side 41. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeKan dette være Jens og den eldre broren Sakarias på Opsal i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Jens er min oldefar. Veit at familien bodde flere steder i Gildeskål. Jens kom fra Storvika i Gildeskål da han kom til Fleinvær. Har ett stort bilde av han på veggen. I Fleinvær ble han gft med Kristine Olsdatter av Benkestokk så familien er nevnt i Brandts 'Benkestokk'. Han har fått en 'voldsom stor' etterslekt. Det er nok rett familie i 1865. I 1875 er han på Fleinvær. Men det er Jens sin mor og henes linje som er min utfordring nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiFinner ett skifte etter Christopher Nielsen Rystad i Gimsøy åpnet 15/1 1835. Fallittbo derfor ingen arvinger nevnt. (I alle fall ikke på skiftecden)I Arvid Støvers nedtegninger fra Gildeskål er Peder Olsen, gårdbruker på Oppsal og kona Hanna Dorthea Christophersdtr. omtalt. Før 1852 var Peder husmann på gården Seljeseter. Peder f. 31/1 1808 og Hanna f. 1818. Alle deres barn er omtalt med fødselsdato og år. Peders far er oppgitt å være Ole Arntsen, Grønset / Sør Finset. Hanna’s far Christopher Nielsen, Vågan i Lofoten.Finner også en skifterapport som viser at Hanna Dorthea Christoffersdtr. sine foreldre var Dorthea Hansdtr. og Christoffer Zakarias Arntsen, Kummeren i Gildeskål (tror Arntsen må være en feilskriving) Kan Christopher være fra Gildeskål?. Kanskje det er han i 1801 som er i tjeneste hos sin bror, begge er fra Våtvik Lenke Skifte etter deres far i 1789 og mor i 1794Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Anntar at den Christoffer Nielsen Rystad som det ble holdt skifte etter i 1835 er den samme som giftet seg med enke Olava Eriksdatter den 18/11 1814. Han kan selvsagt ha giftet seg på nytt senere. Denne Christoffer fra Kummern blir jo i tilegg til feil etternavn også feil årsklasse. Slekta til Peter Olsen er jo derimot fra Kummern ( far Ole Arentsen født 1784 etc). Har desverre ikke lengre 'skifter i Salten', så jeg får ikke sjekket skiftene. Christoffer registrert i Våtvik kan selvsagt være en kanidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Sverre Alsos

Christopher Nielsen Rydstad ble i 1814 gift med Olava Enochsdatter, ifølge trekilen.com. Hun var enke etter Ole Hansen. De bodde på Delp i 1801 og der finner du også hennes foreldre. Innrulleringsmanntallet 1818 har med stesønnene til Christopher: Willads 15 år og Jørgen 13 år. Christopher var da 47 år og hans fødested Qvalnes. Innrulleringsmanntallet 1833 oppgir alderen til 68 år, samme fødested og en sønn Christen Hermand 18 år.Qvalnes/Qvalnæs er det flere steder i Nordnorge, bl.a i Borge, med noen kandidater i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiDenne Peter (Peder) Olsen som du og leter etter her er fra Grøseth iGildeskål og faren var Ole Arntsen og farfaren Arnt Ingebrigtsen eller var jo Jens som du leter etter gift inne i Parelius og Benkestokk og står faktisk der.Arnt Ingebrigtsen er en av mine tiptipper på min fars side, og derfor har jeg kanske mye forfedre og etterslekt her. Har du bruk for så bare gi beskjedSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Jens og hans farside har jeg brukbar oversikt over.Også han kone Kristine er vel dokumentert gjennom Benkestokk. Det er Jens sin morside, Hannah og hennes forfedre jeg søker her først og fremst. Skal heller komme tilbake til Grøseth og Ole Arntsen og bakover etterhvert. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiKan hjelpe litt på Olava Enoksdtr som vel er født på Delp, se 1801 ft. Sjekket på trekilen i exelfilene for lofoten og Hadsel og du finner han i Hadsel på Sanne (Sande) som sønn av Hans Ellingsen. se på exelfilene 1764 og 1765, han er den eneste med Hansen som etternavn.på denne linken til trekilen finner du Hans Ellingsen sine 2 ekteskap, men Enok er ikke tatt med der. [url="http://www.trekilen.com/slekt/toril4k/sidag/h____v4g.htm#3>Lenkeher er Enok Hansen med fam. i 1801 fra 1522 og nedover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magne jensen

Tror denne Christoffer Nielsen Rystad, er feil person, altså ikke far til Hanna. I flg skifte (innlegg 7) er foreldrenes navn. Christoffer Zakkarias og Dorthea. Det eneste som forbinder dem med Vågan/ Gimsøy er fødested til Hanna i forbindelse med giftemålet med Peter (Peer). Zakkarias og Dorteha er vel ikke veldig vanlige navn på denne tiden. At navnene blir brukt i senere ledd kan tyde på at det er ett 'familie navn'. Av ukjent vilken grunn er Christoffer kalt 'Arntsen' ved skifte (innlegg 7). Hvilket skifte du Hill-Gunn sikter til er jeg usikker på , er det Hannas? Kanskje må mann lete andre steder etter dem. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.