Gå til innhold
Arkivverket

[#74955] Utkommanderte soldater til Fredriksvern på 1760-70-tallet


Gjest Per Arne Rødh
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Arne Rødh

Kan noen forklare meg anledningen til at det ble utkommandert soldater til Fredriksvern på 1760/1770-tallet?Det skal da ha kommet soldater helt fra Nord-Norge, med skip via Bergen, og sikkert fra andre steder. Jeg regner med det måtte være på 1770-tallet, men en kilde sier det var så tidlig som 1769.Soldaten jeg lurer på i 1769 er kalt Peder Pedersen Lundøen, fra Rødøe fjerding, Helgeland.Finnes det noen registrering/arkiver over disse soldatene fra Fredriksværn på 1700-tallet? Og hvor kan en eventuelt finne dette?Mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

De historiske sammenhengene og årsaksforklaringene finner du i alt som er skrevet av norgeshistorier for denne tiden. Riksarkivet har militærruller og arkiver fra alle festningene. På 1760-tallet sendte Norge ned mer enn 30.000 mann til Holstein, og mange av dem trente i det sentrale østlandet før avreise. Noen regimenter gikk til og med til fods fra Trøndelag til Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Kanskje det var pga. byggingen av festningsanlegget der. Mener at det er bygget på siste halvdel 1700-tallet en gang. Ellers så var det vel en del uroligheter i Europa på den tiden. Schleswig-Holstein f.eksmvh Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Her er noko eg har skrive og som ligg på nettet, med S.W. Brochmann som kjelde http://home.online.no/~fndbred/sykd.htm :'I 1762-63 kom ekstraordinært innført blodgang og en særlig ondartet tyføs sykdom ('krigssykdom'). Disse brøt først ut blant soldatene som var samlet sør i Danmark for å forsvare grensene. Da det ikke ble noen krig, ble soldatene sendt hjem igjen. Dermed spredte sykdommen seg nordover Østlandet og helt til Trøndelag og vel så det.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Rødh

Takk til alle for svar!Perioden jeg lurer på er ca. 1769-1777. Og jeg har altså ikke klart å finne noen krig eller klar mobilisering i poerioden. Men mobiliseringen til Holstein som nevnes, foregikk kanskje også ut på 1770-tallet. Kanskje Tore Vigerust kan hjelpe meg med hvilke kilder som omtaler dette. Jeg har lett både i norgeshistorie og på nettet, uten å finne stort... Ellers skal jeg sjekke Riksarkivet etter 'min' mann.Sten: Så vidt jeg nå har sett på nettet var festningsanlegget i Stavern ferdig på 1750-tallet, og da er vel dette for tidlig?Dessuten lurer jeg på: Det ble i perioden inkvartert mobiliserte soldater i Eidanger i Telemark (nåv Porsgrunn). Er det rimelig å tro at det var soldat(er)fra Fredriksvern? Var det vanlig at soldater ble inkvartert så 'langt' unna?mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

I denne kilden på RA: Lenke Forteksten er 'Specification over Det unge-mandskab, som med næstanst?? Første-komne 1774 fra Nordlands amt skal afgaae til Bergen, for derfra videre til Friderichswærn at transporteres.Jeg har fotografert materialet, men har hoppet over en side, derfor har jeg ikke lagt det ut.Finner ikke din person i dette materialet. Ut i fra det man kan lese av materialet så er denne listen laget ut ifra ruller laget og sendt inn av lensmennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Les mere om mobiliseringen til Holstein iBJERCKE, ALF R.: Dragonene. Den aller første Tysklandsbrigaden 1758 - 62. Faktum Forlag 1988.Men dette er jo før den perioden du er interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Rødh

Personen jeg vil sjekke har jeg fått opplyst om i annen debatt på Digitalarkivet. Kilden er 'Anteignelse paa alle de som til Fredrichs-værn af Nordlands Amt 1769 aars første Nafne ere udkommanderet---' Soldaten er kalt: 'Peder Pedersen Lundøen 22 aar'Siden listen har årstallet 1769 regner jeg med din kilde (1774) er for sen, Erlend. Og at det finens andre lister på Riksarkivet. Men takk for interesse.Så er jeg altså interessert i årsaker til utkallingen og hvordan soldatene levde på Fredriksvern på denne tida. For å forstå mer av omstendighetene rundt.mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Jeg vet at det på statsarkivet i Trondhjem finnes egne ruller over de som fra Nordland ble utkommandert. Dette er på 1760-80-tallet såvidt jeg husker. Begynner å bli noen måneder siden jeg så i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Til Per Arne (1). Jeg viser til mitt innlegg i en annen debatt, om Peder 'Benoni' Pedersen - Peder Pedersen Lundøen. Jeg fikk i sin tid kopi av 'Anteignelser--- (8) fra Statsarkivet i Trondheim. Tore Vigerust (2) sier at Riksarkivet har arkiver fra alle festningene. Det stemmer med det som førstearkivar Tor Weidling på Riksarkivet fortalte meg. Men han sa også at arkivet fra Fredriksvern for 1760-70 tallet er usortert, og er vanskelig å arbeide med. Egen erfaring tilsier at det kreves timers til dagers arbeid på Riksarkivet, og mye frustrasjon. Jeg avsto fra dette. Jeg hadde personen Peder Pedersen, og dokumentasjon for hans reise til Fredriksvern, via jekt til Bergen, og jeg hadde han i Eidanger. Jeg unnlot da bruke tid på å lete etter dokumentasjon om han på Fredriksvern. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Arne Rødh

Til Fredrik: Takk for opplysningen. Kjedelig at arkivet er usortert. Jeg får uansett ikke mulighet for å sjekke slike kilder nå. Men det burde nok gjøres, for å finne noe mer om Peder Pedersen Lundøen.Så vil jeg fortsatt gjerne ha flere opplysninger om disse soldatene.mvh Per Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Sidsel Pihl Haugen

Jeg vet ikke om dette har noen interesse. Jeg har nettopp registrert kirkeboka for Fredriksvern 1756 - 1782 MINI 1, bl a 'døde og begravede'. Der var to Peder Pedersen knyttet til marinen som døde i denne perioden. Den mest aktuelle kan være følgende:Post nr. 528 Side: 95a År: 1772 Begravet dato: 29.04 Merknader: Begravet i No. 5 m Matros Peder Pedersen Alder: 29(Lundøen er ikke nevnt, og alderen er kanskje feil, men det forekommer ofte i kirkebøkene).Mvh Sidsel Pihl Haugen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik J. Skjørten

Hei. Den aktuelle Peder Pedersen ble iflg. I. C. Rambergs 'Boken om Eidanger' som soldat innkvartert på gården Røra i Eidanger. Den 26. juni 1777 ble 'Peder Pedersen Nordlending' trolovet med Margrethe Larsdtr. Røra som var datter av oppsitteren på Røra. Han bodde først i 6 år på gården Ørstvedt, der drev han som skomaker. Deretter ble han leilending på Røra. Da gården ble delt og solgt på auksjon i 1788, kjøpte Peder den ene halvdel for 555 rdl. Peder og Margrethe fikk 6 barn i tiden 1777 til 1794. Peder ble begravet i Eidanger krk. 20. mars 1805, 61 år. Hilsen, Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.