Gå til innhold
Arkivverket

[#74961] Skifte Peder Jensen Smith, Halsnøy kloster. Finner det ikke!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Takk,Jeg var redd for det.Men Claus Nitter nevner i NST 17 1960 'Peder Jensen Smith som døde 27/6 1719, skifte sluttet 30/8 1720'. Er det kan hende fra Tingbøkene han har hentet det?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den bevarte skifteprotokollen 1717-1722 for Sunnhordland går til folio 408. De neste bladene i protokollen er et register, og dette registeret går til foliotall langt over 500. Det tyder på at det har eksistert en del 2 til skifteprotokollen, rimeligvis med en periode fra 1722 og ut over på 1720-tallet. Dette bindet er dessverre ikke lenger å finne i arkivet fra Sunnhordland sorenskriver, og har trolig vært tapt lenge.Ut fra henvisningen i skifteregisteret i protokollen ville jeg ha trodd at skiftet etter Peder Jensen Smith snarere var sluttet i 1723 enn i 1720. 1720 er med i den bevarte protokollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet jo heller ikke hvor han har funnet dødsfallet til P.J.S. Dewr er vel ikke KB for Skånevik i 1719-1720. Det kan selvsagt være det står noe da enken Riborg Pedersdatter ARENTZ gifter seg med Wilhelm Mortensen GRØNVOLD (Orning), men hvor i all verden skal jeg lete etter den vielsen...Grunnen til at jeg tar opp denne saken er at jeg har funnet skiftet etter Peder P Sønderborg gm Elen Hansdtr Hope, og der står det at P.P. Sønderborg og P.J. Smith var halvbrødre. Sistnevnte og Jørgen Philipsen Smith, Sorenskriver i Ryfylke, var dessuten formyndere for Sønderborgs barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.