Gå til innhold
Arkivverket

[#74964] Satt bort som sinnsyk


Gjest Anne Lise Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Johannessen

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg litt. Min oldefar, Johan Hansen døde i følge bygdeboken fra Ramnes i Horn, Ramnes i 1919. Han var født i 1846.I kirkeboken for Ramnes står det oppført en gift Johan Hansen som er født i 1946 og død i 1919 på Horn. Det står at personen er et ”fattiglem” og er bortsatt som sinnsyk på offentlig bekostning. Jeg finner ingen andre Johan Hansen som er død i dette året hverken i Ramnes eller Tønsberg.Jeg må vel da anta at dette er han. Det jeg ikke skjønner er det med fattiglem. Det virker som om familien har hatt god økonomi hele veien videre oppover i leddene. Johan eide dessuten en gård i Ramnes i 25 år. Han solgte den riktignok i 1914 for kr 200,- mindre enn han kjøpte den for, men ingenting har tydet på at han er fattig tidligere. Tror dessuten de leide hus i Tønsberg fra 1900 (i flg Folketellingen) og kirkebøkene ved senere barns fødsler.Likevel står det at Johan døde på Horn i Ramnes. Kona Hanna Olette levde helt til 1944, og er begravet i Tønsberg. Johan ligger ikke i denne graven. En av ekteparets døtre med ektefelle er senere begravd sammen med Hanna.Kan det være at han har blitt senil på sine gamle dager og dermed levd atskilt fra kona? Satt bort på offentlig bekostning, kan det bety at han har blitt 'innplassert' på en gård? Jeg finner ingen forbindelse mellom Johan og denne gården familiemessig.Likevel var det ikke vanlig også den gang at ektefeller ble begravd sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.