Gå til innhold
Arkivverket

[#74966] Familier Nesseth i USA (mest Minnesota) med røtter til Næsset i Meråker


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei!Jeg forsøker for tiden å få oversikt over etterkommerne i USA til Nils Pedersen Næsset og hustru Marit Hemmingsdatter Næsset. Så langt jeg har funnet, emigrerte alle barna deres (Peder, Mali, Hemming, John og Nils) bortsett fra én datter (Ingeborg), til USA. Nils Pedersen Næsset emigrerte selv også, men da som enkemann (i 1875). (Bygdeboka er knapp).Jeg er spesielt interessert i sønnen John Nilsen Næsset (f. 1840 i Meråker) og kona Marit Estensdatter Midtlyng (f.1851 i Horg) som emigrerte som relativt nygifte med liten sønn i 1871. Har identifisert 5 barn, men det synes som om bare 2 av dem vokste opp og fikk etterkommere. John og kona tok Nesseth som etternavn, Etter å ha søkt endel rundt på nettet har jeg et inntrykk av at det finnes en viss kunnskap blant etterkommerne i USA om røttene til Meråker, men det er vanskelig å finne 'rett person' som kan kontaktes. Spørsmålet er derfor:Finnes det noe kunnskap i Norge om Nessethslekta i USA med røtter til Meråker? (skrivemåten på navnet varierer litt, har jeg sett). Kan noen hjelpe her?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hanne Line Osberg Eide

Du har vel det meste fra før, men jeg legger det inn her likevel.1880 United States Federal CensusName: John Nessett Home in 1880: Trimbelle, Pierce, Wisconsin Age: 40 Estimated birth year: abt 1840 Birthplace: Nor Relation to Head of Household: Self (Head) Spouse's name: Mary Father's birthplace: Nor Mother's birthplace: Nor Neighbors: View others on page Occupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age John Nessett 40 Mary Nessett 29 Mamie Nessett 6 Edward Nessett 4 Ingleborg Nessett 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Marit/Mary er død. John med 2 barn her, Marie og Martin.1900 United States Federal CensusName: John Nesseth Home in 1900: Russia, Polk, Minnesota Age: 59 Birth Date: Aug 1840 Birthplace: Norway Race: White Gender: Male Immigration Year: 1871 Relationship to Head of House: Father-in-law Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Marital Status: Widowed Residence : Fairfax, Knoxville & Russia Townships, Polk, MinnesotaHousehold Members: Name Age Martin Englstad 34 Marie Englstad 26 Mabel Englstad 4 Clarence Englstad 1 John Nesseth 59 Martin Nesseth 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wisconsin State Censuses, 1895 and 1905Name: John Nesseth Census Date: 1 Jun 1905 Residence County: Pierce Residence State: Wisconsin Locality: Trimbelle Birth Location: Norway Marital Status: Widowed Gender: Male Estimated birth year: abt 1841 Race: White Relation: Uncle Line: 1 Roll: CSUSAWI1905_22Household Members: Name Age Nels NessethJunior 26 Annie Nesseth 23 John Nesseth 64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1880 United States Federal CensusName: Nels Nessett Home in 1880: Trimbelle, Pierce, Wisconsin Age: 36 Estimated birth year: abt 1844 Birthplace: Nor Relation to Head of Household: Self (Head) Spouse's name: Marinda Father's birthplace: Nor Mother's birthplace: Nor Occupation: Farmer Marital Status: Married Race: White Gender: MaleHousehold Members: Name Age Nels Nessett 36 Marinda Nessett 27 Maria C. Nessett 4 Nels Nessett 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Wisconsin State Censuses, 1895 and 1905Name: Nels Nesseth Census Date: 1 Jun 1905 Residence County: Pierce Residence State: Wisconsin Locality: Trimbelle Birth Location: Norway Marital Status: Married Gender: Male Estimated birth year: abt 1844 Relation: Head Line: 41 Roll: CSUSAWI1905_22Household Members: Name Age Nels Nesseth 61 Edith Nesseth 20 Frank Nugent 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

1910 United States Federal CensusName: Nels N Nesseth Age in 1910: 66 Estimated birth year: abt 1844 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Head Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Trimbelle, Pierce, Wisconsin Marital Status: Widowed Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1872 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Nels N Nesseth 66 Ida M Nesseth 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha, Hanne!Joda, jeg har allerede endel av opplysningene. (1895 var ny for meg!) Siden jeg laget innlegget har jeg nemlig hatt en velvillig anledning til å gå inn på de mer sentrale folketellingene. Har også funnet fram til og fått kontakt med nålevende etterkommere av John Nesseth (som var den jeg var spesielt interessert i).En utfordring jeg hadde innledningsvis var å holde tunga rett i munnen når det gjaldt 'Nils/Nels Nesseth'. Hvis man inkluderer de 4 Nesseth-brødrenes far (Nils, selvfølgelig), som også emigrerte, er det ihvertfall 5 stk 'Nels Nesseth' å holde styr på, alle med ulike fedre og fødselsår.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Flott at du har fått kontakt. :)Jeg la inn dette for å ev nøste meg framover til nålevende personer, men nå er det ingen grunn til å gjøre mer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.