Gå til innhold
Arkivverket

[#74967] Slekten(e) Hvid(t)


Gjest Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Røed

Iver Hvid var lagmann i Tønsberg fra 1677. Tolleren Hans Hvid var storgodseier i Stokke og døde ca 1650. Damsgård i Bergen var tidlig på 1700-tallet eid av stiftamskriver Severin Seehusen. Etter hans død i 1726 var det hans svigersønn Hans Hvid og hans sønner som eide stedet. Er det noen sammenheng mellom disse Hvidene? Er det en eller flere familier Hvid(t)? Er deres aner og etterkommere kjent? Jeg har selv en Hans Hvid i slekten, død før 1740 og leter etter sammenhenger. Takknemlig for opplysninger!mvh Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tolleren Hans Hvid hadde i alle fall barn. Omkring 1660 figurerer disse - deres navn nevnes ikke - i skattelistene med en Jakob Jørgensen som formynder.Det er mulig jeg kan komme tilbake med mer presis informasjon om disse barna i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Stiftssskriver, krigskommissær og krigsråd, Hans Clemenssen Hvid, f. ca. 1680 ?, død i Bergen, g.m. Elisabeth Severinsdatter Seehuusen. Se [url="http://www.nermo.org/slekt/d0042/g0000063.html#I30259>Lenke. (I 1722 var han fadder i Bergen for Elsebe Echof).Stiftsskriver i Salten, Michel Hvid [ref. Bodin bygdebok, bd. II-5], f. ca. 1680 ?, død i Lyngen 1757, g.m. Annichen Eriksdatter Blix. Se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Beste Jan Erik ROED,- ble fra annet hold gjort oppmerksom paa denne HVID-traaden.Mener aa ha en del data om HVID ifm b.a. DANNEFAER, BLIX og ODERUP, men skal komme tilbake til dette.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tolleren Hans Hvid nevnes i skattelistene siste gang i 1653 - i 1654 nevnes hans barn som eiere av hans tidligere jordegods. Den Jakob Jørgensen som figurerer som barnas formynder, oppgis i landkommisjonen 1661 (pk. 11, fol. 51b) å være Hans Hvids svoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Wangensteenslektens stamfar skrev seg i sin ungdom for Ovius Ovii Albinus eller Ove Ovesen Hvid. Det spekuleres i om Ove Ovesen's mor, Magnhild (død omkring 1689) kan ha vært født Hvid. For øvrig er visst ikke noe kjendt om bakgrunnen for at Ove Ovesen og senere hans sønn(er) brukte navnet Hvid.I h h t boken 'Han Far' av Kjell T. Lund, publisert på www.wangensteen.net av Lars Ove Wangensteen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er riktig som Harald skriver, bortsett fra at boken 'Han Far' nå er å lese på NSFs hjemmeside. (den er overført dit)Når det gjelder Hvid har jeg forsøkt å finne en sammenheng uten å lykkes. Det var mange Hvid i Norge på den tiden, både tollere og prester. De kom sannsynligvis fra Danmark, og jeg mener å huske at jeg fant ut at det var snakk om flere familier uten direkte tilknytning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Røed

Takk for tilbakemeldingene så langt. Inntrykket er, som Lars Ove skriver, at det må være snakk om flere familier, trolig danske de fleste. Den Hvid jeg leter etter er Hans Hvid som var gift med Helene Jensdatter som døde i august 1746 i Kongsberg og hadde hadde minst tre døtre: Anniken Marie f ca 1724, Johanne Marie f 1725 og Maren f 1728 i Kongsberg. Om deres opphav er jeg takknemlig for opplysninger.mvh Jan Erik Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

Jeg har notert Sophia Hvid gift med Niels Hansen Hoff. De fikk sønnen Jon, døpt 1712 i Tønsberg, begravet 04.08.1769 på Kongsberg. Sophia Hvid døde på Kongsberg i 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Kristian Hunskaar (7): Hvis toller Hans Hvid sin svoger var Jakob Jørgensen, burde vel etter 'normale' omstendigheter tollerens ektefelle være en ..... Jørgensdatter?En mulig datter av denne toller Hans Hvid kan være følgende Ragnild Hansdatter Hvid: Gift 1 29.01.1665 i Skien med 'tømmerfogd' Anders Søfrensen, etter hvem det var skifte 29.06.1669 i Skien. Gift 2 27.10.1669 i Skien med skipper og skipsreder Abraham Olufsen Falck (1634-1700) som drev med eikeplankhandel til England fra Øster Risør og Kristiansand. Har kun funnet navnet Hvid brukt ved hennes skifte i Øster Risør 30.05.1707.Det var også en Jon Hansen Hvid som var Personlig Kappelan i Ramnes 1667-1681, og senere sokneprest samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Eller Jakob Jørgensen kunne være gift med ei søster av Hans Hvid?Ragnhild og Jon er absolutt potensielle barn av Hans Hvid. Hans Hvids barn satt med jordegods et lite knippe gårder. Jordegodset i Stokke vet jeg ble solgt, men kanskje de beholdt noe av det øvrige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jon Erik Berg-Hansen

Etterkommere av Jon Hansen: Se Åsgården i Borreboka s.254 IIOle Johnsen Hvid 1673-1735 (se Ramnes prestegård skifte 1709 på Heian mellom i Ramnes),g. osv. (hennes søstersønn var Johan Simeon Gouth Adal østre). Hennes foreldre:Albert Conradsen Hack f.ca.1639,d.1709 Grini i søndre Gran,g.Elisabeth Cathrine Clausdatter Hygen d. etter 1709. ??Hennes far: Claus Christoffer Hygen d.0907 1699 (Ovenstad – Militærbiografier). Ingeborg g.2.Jørgen Christopher Kleinow. 1.F.ca.1707,g.1725 osv. 2 F.ca.1709,g.1724. 3.Ingeborg, g.2712 1727 Johan Daniel Schaar f.0410 1705 Kongsberg,d.0901 1735. a)Johan Daniel 1733. 4.1715-1791 osv. 4-7. Ikke døpt i Borre. Ole Johnsen hadde en stebror som het Christen osv.Borreboka Røre søndre s.448 øverstAdolph Qvernheim d.e.,g.Else Marie Hvid (bror Ole Johnsen Hvid Åsgården?). Se Borre s.254,Slagen s.931,Ramnes s.418 skifte 1709 på Heian mellom i Ramnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.