Gå til innhold
Arkivverket

[#74968] Tyding av kirkebok - 'Mons Arentzen Stokken og Johanna Lovise Schlytter' Bergen


Gjest Rune Håvard Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

''2 Julii mødte Ungkarl og Smedesvend Mons Arentsen Stokkan, født i Meelhuus Præstegjeld, 27 Aar gammel, en Søn af bordarbeidsmand Arent Monsen Stokkan. Med ham mødte Pigen Johanne Lovise Schlyter, født i Domkirkesognet d. 30 Junii 1800, en Datter af Gesel Georg Christian Schlyter. Han foreviiste Attest af Schwindt dat. 24 Junii d.A. om at have havt de naturlige Kopper, og hun ligesaa sammes Attest derom af 1te Julii d.A. Disse Begjerede Lysning til Ægetskab for dem; men da det befandtes, at hun ikke længe nok har opholdt sig i Nykikrkens Sogn, kunde Lysningen ikke her finde Sted (See næste Side)''Ute i venstre marg står det ''Cop. 12 Sept 1824''.På neste side står det følgende: ''At intet mot Ritual eller Love stridende er til Hinder for den tilsigtede Ægteforbindelse mellem Ungkarl Mons Arentsen Stokkan og Pigen Johanne Lovise Schlyter, derfor indestaae vi Undertegnede som deres Forlovere. Bergen d. 31.Julii 1824. Peder J. Berg. Petter N. Pettersen''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Håvard Johnsen

Takker for alle innspill så langt og da er vel jobben kommet til å forske videre på Slyder-Schlytter slekten. Ser at det er flere spor å følge her inne fra 2002-2008. Hvis det er andre som har informasjon om denne slekten eller Stokken slekten som kommer fra Trøndelag så mottas de med takk.Rhj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Hei !Brudens farfar er den første i slekten jeg har funnet. Johan Friderich Schlütter født ca. 1744.Gravlagt i Egersund 20 juli 1781. Gift 1.1767 Christine Pedersdtr.Kiøge i Stavanger men Christine og deres barn døde samme året. Gift 2. 6 april 1769 i Stavanger med Ædel Lovisa Wiborg født 29 juni 1750 i Stavanger og død 1791 i Egersund. Mer seinare.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Johan Frideric og Ædel Lovisa fikk følgene barn: Ole Wiborg født 1769 i Stavanger Johan Henrik født 1770 i Stavanger Johan Henrik født 1772 i Stavanger Georg Christian født 3 november 1775 i Stavanger død juni 1807 i Bergen.Georg Christian ble gift 29 desember 1799 i Domkirken i Bergen med Anna Pedersdtr. født 1771 på Bøe i Gloppen , Sogn og Fjordane og død 8 desember 1850 i Bergen.De fikk følgene barn: Johanne Lovise født 30 juli 1800 og død 15 februar 1869 i Bergen. Peter Emanuel født i juli 1802 og død 6 september 1842 i Bergen. Johan Friderich født 9 januar 1805 i Bergen og død 8 november 1880 i Kiberg , Vardø , Finnmark. Knud Christian født 13 mars 1807 i Bergen.Når Georg Christian kom til Bergen tok han etternavnet Schlyder.Etterkommere varierte etternavnet litt av og til Slyder,Slyter,Schlyder.Vil du vite mer gi meg ett ord.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Håvard Johnsen

Hei igjen.....og takk for masse nytt og litt gammelt :-).Vil mer enn gjerne ha mer om Georg Ch, Anna Pedersdatter, Johan F, ønsker egentlig mest mulig jeg. MvhRhj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Håvard Johnsen

Hei igjen.....og takk for masse nytt og litt gammelt :-).Vil mer enn gjerne ha mer om Georg Ch, Anna Pedersdatter, Johan F, ønsker egentlig mest mulig jeg. MvhRhj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Hvilket forhold har du til slekten Schlyder?Du skriver at du vil vite mest mulig om bl.a. Johan F. er det Johan Friderich Schlütter eller er det Georg Christian's sønn Johan Friderich du mener?Hva er litt gammelt?Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Håvard Johnsen

Hei igjenGeorg Chr. Schlytter(Slyder) er min 3xtippoldefar og hans datter Johanna Lovise Slyder var gift med Mons A. Stokkan, også han fra Bergen. Har ingen tanker om hva som er gammelt, bare det kan dokumenteres, så er det vel ingen begrensninger på hva jeg synes er interessant. Her er også min emailadresse. rune.haavard.johnsen@hebb.no hvis det er behov for den.Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg ser at Finn har var frampå i denne debatten for halvannet år siden: 10219: Schlyder i Bergen. Schlytter i Stavanger. [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=10219&sok=Schlytter&nr=2&antinnlegg=9&startnr=&antall=&spraak=#anker>Lenke , og at man ikke ser ut til å finne noen dokumenterbar kobling mellom Bergen og Stavangerfamiliene.Det er opphavet til Johan Friderich Schlütter født ca. 1744 som er problemet, og selv om det kanskje er noe utidig å hive innpå en problemstilling som også retter blikket mot Agdesiden, så gjør jeg det likevel.Jeg har lenge savnet en sikker identifisering vil DIETRICH ZACHARIAS SCHLYTTER (en slags stamfar til Agdesiden-Schlytterne).En kilde på Family Search gir ham dåpsdag til 9.juni 1700. Dette kan neppe ha vært grepet ut av løse luften, men det har vært umulig å finne ham i Bergen, der denne dåpen etter samme kilde skal ha skjedd. (Kanskje denne dåpsdags-kilden også kan røpe event.andre, ukjente barn av Hans Schlytter)D.Z Schlytter skal iflg. denne FS-kilden være sønn av HANS SCHLYTTER som kom til Bergen fra (Hansastadt) Stralsund, men herfra kjører jeg meg nesten helt fast. Jeg finner Hans kun som fadder, sammen med sin ektefelle Margrete Lange i Bergen i 1686 Lenke . Og meget sannsynlig er det Sclytter/Lange-paret som er foreldre til ei SARA Schlytter, som er fadder ved en dåp i Lange-familien i 1716 Lenke . I alle fall er SARA oppført som datter og Dietrich Zacharias som sønn i tillegg til døtrene REGINE og MARGRETE (som er fadder her i 1725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Vi kan begynne med å nevne de debattene som Johan Fredrich Schlütter har vært tema . nr.56190 , 32740 ,17219 , 10219.Der er og en bok (hefte) som er utgitt om Schlütter familien i Risør/Arendal.Den korrekte titel husker jeg ikke , Men det var en redaktør Schlütter som hadde skrevet den. Jeg må ta en liten pause for å finne nøyaktig dokumentasjon på det jeg vet om Johan Friderich og hans etterkommere.Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Jeg vet ikke når og hvor Johan Friderich Schlütter ble født.Jeg vet at 22 desember 1762 var Johan Friderich fadder til Peter Andreas,mor Elisabeth Nyrup Olsen Berven.03 januar 1764 fadder til Abel Beate,foreldre Ole Knudsen Boy og Christine Henriksdtr. Møniken.10 Mars 1767 viet til Christine Pedersdtr.Kiøge i Stavanger Domkirke.Christine var født 1746 i Stavanger og gravlagt 21 april 1767 i Stavanger. De fikk en sønn Johan Henrik født 13 april 1767 og død i juni 1767 i Stavanger.06 April 1769 viet til Ædel Lovisa Wiborg født 29 juni 1750 i Stavanger.Dåp 29 juli 1750 Stavanger Domkirke.Konfirmert 05 oktober 1766 Stavanger Domkirke.Gravlagt 28 mars 1791 i Egersund.Foreldre Ole Christenson Wiborg og Ingeborg Knuds- dtr.Westlye. De fikk 4 sønner; Ole Wiborg Schlütter døpt 01 mai 1769 i Stavanger Domkirke han døde i første leveår. Johan Henrik døpt 31 oktober 1770 i Stavanger Domkirke. Gravlagt 20 juni 1771 i Stavanger. Johan Henrik døpt 23 juli 1772 i Stavanger Domkirke. Konfirmasjon 30 september 1787 i Egersund. Georg Christian født 03 november 1775,døp 19 november 1775 i Stavanger Domkirke.Konfirmasjon 20 november 1791 i Eger- sund.Gravlagt 13 juni 1807 i Bergen (Domkirken)29 desember 1799 ble Georg Christian viet til Anna Peders dtr.Bøe.Døpt 07 juli 1771 i Gloppen.Død 08 desember 1850 i Bergen.Foreldre Peder Gabrielson og Borni Jonsdtr. Kilder Digitalarkivet Døpte i Stavanger Domkirke Gravlagte i Bergen 1668-1815 Kirkebøker for Egersund microfilm HF799 Skannede kirkebøker for Gloppen,Sogn og Fjordane Bygdebok;Soga om Gloppen og Breim,Per Sandal Når det gjelder Georg Christian flytting til Bergen se under Gravlagde i Bergen 1668-1815 (Christian Schlyder presten har hoppet over Georg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Iver MosvoldAnbefalt litteraturNorsk Slektskalender. bind 2.Finne-Grønn;Risørslekter 1901Manuskript ved Victor Schlytter og F.-G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.